• Glass

matpaj...

Hur gör man en matpajsdeg som inte är allför onyttig, men som inte innehåller saker som jag inte har hemma?

Ska den förgräddas eller något sånt?

• Svar på tråden matpaj...
  • Alicat

Pajskal

50 g margarin
    2½ dl vetemjöl
    2 msk lättfil eller lättyoghurt
    2 msk kallt vatten
    ½ tsk salt

Så här gör du:

Blanda samman ingredienserna till pajdegen och låt vila ca 30 minuter. Kavla ut den tunt, nagga med en gaffel. Lägg degen i en pajform och förgrädda i ugnen i ca 10 minuter i 200-225 grader.

• Alle

Har nog inte hittat en "nyttig" pajdeg men den jag gör består av ca 3 dl vetemjöl (går att byta ut hälften mot grahamsmjöl), ca 200 g margarin, och 2-3 msk vatten.
    Smula ner fettet i mjölet, gegga ihop till en smulig deg, tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop.
    Jag brukar trycka ut degen i formen och då behöver den inte vila, den behöver inte förgräddas heller, men jag gör det ibland *S* 15 min i 225 grader.

• Glass
    Är det här lagom med pajdeg för en såndär rektangulär glasform som man har hemma?
    Ska man ha deg  fyllningen också?
  • Alicat

Jag brukar kavla tunna remsor och lägga över lite snyggt när jag har tid och ork.

Skulle tro att receptet (det jag hittade iaf) räcker till en normalstor paj. Så det beror lite på hur stor glasformen är.

• Alle

Mitt recept räcker till en normal stor rund form, trycker du ordentligt så räcker det nog till en oval
    Jag täcker aldrig mina matpajer, men det är jag det. *S*

• eviskurren

Man kan byta ut en del av fettet mot en kokt potatis också, eller kesella. Så blir det lite mindre onyttigt... Jag byter alltid ut ca 1/3 av vetemjölet mot grahamsmjöl, det ger mer smak tycker jag.

Svar på tråden matpaj...