• Åsalie

Kallpressad olivolja DÅLIGT för huden? Tokig på olika rön.

Har läst mig till och även fått höra av bla min zonterapeut att kallpressad olivolja är bla det bästa för huden då det inte är hormonrubbande.

Vi har bytt ut våtservetterna här hemma mot torra servetter med vatten+olivolja. Idag hos vc fick jag höra av en läkare att det är rent av dåligt för huden med olivolja. Bra att äta men dåligt för huden då det innehåller många ämnen som kan ge allergi. Även den kallpressade alltså.

han rek. barnolja i vattnet.... Men är inte den framställd kemiskt? Jag vill inte använda mineralolja. För er som vill veta mer läs:

http://www.startplats.se/mineralolja.htm

Men det kan väl inte stämma??? Har ENBART hört bra saker om olivolja och hud innan? Ni???

• Svar på tråden Kallpressad olivolja DÅLIGT för huden? Tokig på olika rön.
  • Blå Flygare

Kallpressade oljor innehåller mer proteiner än raffinerade och kan därför ge allergisk reaktion. Fast att risken skulle vara större om man har den på huden än in maten har jag aldrig hört! Fast att undvika mandelolja och jordnötsolja (kallpressad) är väl vettigt. Det ska man ju inte heller ge att äta första året.

Här rekommenderar bvc kallpressad rapsolja. Både i maten och i badet/vid massage Mindre risk för allergi och mest nyttigt enl. dem. Fast olivolja säger de funkar nästan lika bra!

Själv får jag klåda av olivolja, men inte av raps. Så det använder jag

• strojes

här kör vi med kallpressad rapsolja både invertes och utvertes. droppar lite i badvattnet när ungarna ska bada. smörjer torr hud på ungarna med den.

naturligt är bäst anser jag och vill gärna använda så lite konstgjort som möjligt till bebishud. vid blöjbyten blir det skumtvättlapp med vatten vid behov.

• Themis

Jag röstar också för ekologisk rapsolja, vi använde det som hudkräm några gånger första året. Fast den är ganska gul och klibbig så man får ha lite tålamod.

• saran

Man ska ju komma ihåg att det är en jäkla skillnad på allergiframkallande kemikalieinnehåll i oekologisk och ekologisk, samt kallpressad eller inte

• strojes

Tydligen är det ingen fara att använda jordnötsolja den är inte allergiframkallande. Det som är allergiframkallande i jordnötter sitter inte i oljan som pressas ur nöten. Det fick jag iaf veta på babymassagekursen jag gick för ett år sedan. Men den är ju betydligt dyrare än rapsoljan så den har ju redan där förlorat och så är sammansättningen i rapsoljan bättre ur matsynpunkt.

• Blå Flygare
    strojes skrev 2009-01-23 20:04:58 följande:
    Tydligen är det ingen fara att använda jordnötsolja den är inte allergiframkallande. Det som är allergiframkallande i jordnötter sitter inte i oljan som pressas ur nöten. Det fick jag iaf veta på babymassagekursen jag gick för ett år sedan. Men den är ju betydligt dyrare än rapsoljan så den har ju redan där förlorat och så är sammansättningen i rapsoljan bättre ur matsynpunkt.
    Är man känslig så kan man tillochmed reagera på den raffinerade, fast det är mycket ovanligt. Den kallpressade skulle jag aldrig testa om jag vore allergisk mot jordnötter.
  • Åsalie

tack så mkt för alla info

ska köpa rapsolja idag då istället..........

För visst måste väl barnolja innehålla mineraloljor?? Varför rek. en läkare barnolja? (jag frågade efter annan olja än oliv, och jag ville ha naturlig) Är den inte konstgjord.....?

• MammaHela
    Åsalie skrev 2009-01-24 12:02:16 följande:
    tack så mkt för alla info ska köpa rapsolja idag då istället.......... För visst måste väl barnolja innehålla mineraloljor?? Varför rek. en läkare barnolja? (jag frågade efter annan olja än oliv, och jag ville ha naturlig) Är den inte konstgjord.....?
    Föt tyvärr så har inte ens läkare koll på allt.

barnolja skulle jag aldrig använda på kroppen på ett barn. Det enda vi använder det till är att sätta på febertermometern när vi ska ta rumptempen..
    Stor skithög men ingen ponny
  • Bobbenn

natusan och olja som säljs på ICA tex är FULLA med mineraloljor. En skam att det får marknadföras till barn tycker jag. Vi har olivolja eller mandelolja i badvattnet här hemma.

Ett till tips är små liv AB

32 år men ser ut som sjutton
  • zanzibar

Weledas produkter innehåller inte mineraloljor. Vi har haft både den och olivolja. Skulle inte heller vilja använda barnolja, känns som att det naturliga borde vara bättre.....

Svar på tråden Kallpressad olivolja DÅLIGT för huden? Tokig på olika rön.