Erfarenheter av cocker spaniel?
Någon/några här inne som har erfarenheter av cocker spaniel? Den engelska.
Berätta gärna för och nackdelar.
Hur dom är som familjehundar osv.
Någon/några här inne som har erfarenheter av cocker spaniel? Den engelska.
Berätta gärna för och nackdelar.
Hur dom är som familjehundar osv.
Våran röda cocker tik fick somna in idag, hon skulle ha fyllt 11 i sommar.
Jag var bara 8 när vi skaffade henne och jag är den yngsta i familjen så då hade hon inte några problem med barn men när hon blev några år så var hon inte jätteförtjust i andra barn (oss älskade hon)
Hon var alltid med oss på allt vi gjorde och var verkligen som min lillasyster. Och hon var verkligen smart, vilken hund alltså.
Hon berörde allas hjärtan, hennes favorit av alla var morfar. Hela släkten älskade henne!
Röda cocker tikar är ju kända över att ha lite temperament ibland och så hade även vår lilla Molly, men inte något speciellt. Det beror ofta på individen men vår lilla gumma hade nog inte passat i en småbarnsfamilj, men dom anpassar sig bra.
Vill du ha en intelligent hund som älskar sin familj och som aldrig slutar vifta på svansen så tycker jag att cocker är ett jättebra val!
Har svårt att komma på fördelar och nackdelar just nu, nu när man fortfarande inte riktigt har förstått att det var på riktigt. Saknar henne så oändligt, men jag kan faktiskt bara komma på fördelar förutom att dom kan ha lite temperament ibland, men säg någon som aldrig har det..
Det är ju du som bestämmer men jag kan faktiskt säga att du ska satsa på det! Växer den upp bland barn så tror jag absolut att dom blir bra familjehundar.
Våran Molly var världens bästa lilla tjej!
Har tyvärr bara träffat cockrar som varit hypernervösa eller haft totalt oengagerade ägare
Taget från Wikipedia:
"Till sättet är cocker spanieln outtröttlig, aktiv och samarbetsvillig, men även mycket kelig och tillgiven. Den är känd för att vara envis och kräver en engagerad, påhittig och minst lika envis förare. Man skall ha i åtanke att som är fallet med alla populära raser finns det mer eller mindre seriösa uppfödare och det är viktigt att hitta en bra uppfödare för att få en frisk valp med rastypiskt utseende och bra temperament."
Dom är verkligen tillgivna och älskar sin familj men även envisa, precis som det står. Dom är verkligen små personligheter. Om du vill ha en personlig hund med mycket personlighet och egen vilja men som gärna vill vara sin familj till lags så rekommenderar jag cocker spaniel.
Kan bara tala för min egen cocker, men han är i alla fall mycket social och vill väldigt gärna vara med på familjens aktiviteter hela tiden. Han är tillgiven, vill gärna gosa och bli klappad även av folk som han träffar för första gången. Min cocker är 5 år snart, men har fortfarande mycket "bus" i sig. Jag har fått höra att cockrar förblir valpar hela livet, och det ligger nog nåt i det.
Nackdelen är att pälsen kräver ganska mycket arbete. Även om man inte tänker ställa ut sin hund måste man hålla efter pälsen eftersom det bildas tovor annars.
Felidae skrev 2009-01-23 23:13:07 följande:
köttbullelydnad skrev 2009-01-23 23:09:49 följande:
Har en cockerhane, Theo heter han han är 5 år i maj. En kanonhund verkligen passar mej alldeles utmärkt.
Fördelar med min cocker:
Han är otroligt trevlig.
Han funkar med andra hundar både hanar och tikar, förutom enstaka individer då det inte spelar nån roll om det är tik eller hane.
Jag personligen gillar att vara i skogen och det gör han också, vi tränar mycket viltspår, sök etc.
Jag har nån å plocka svamp och bär med ;)
Han är oerhört tillgiven.
Han är samarbetsvillig så länge jag är tillräckligt kul så det är mitt ansvar att vara det.
Nackdelar med min cocker:
Andra förutsätter att han är världens snällaste och spatserar rätt fram och ska klappa.
Folk släpper fram sina hundar precis som att dom förutsätter att cockrar gillar alla andra hundar.
Han kan bli stressad rätt lätt, framförallt av underaktivering han reagerar då genom att bli lite rastlös och orolig. Men han kan även bli stressad av för mycket lek med tex bollar. Han har helt enkelt lätt att gå upp i varv vid lek.
Han kan vara envis som synden så han kräver att man håller nerverna i styr =D
Är en stor hund i liten hund kropp, stämmer faktiskt ganska bra.
Behöver ganska mycket mortion och stimulans. Har träffat på många odrägliga cockrar utan någon som helst uppfostran och då tar dom gärna över rollen som ledare men det gäller nog dom flesta hundraser. Matglad,envis,älskar bollar,hatar regn,har humor som bara en cocker kan tycka är kul.Kräver mycket pälsvård.
Men hon är helt underbar min älskade hund, hon är värd allt besvär 1000 gånger om.
Låter som cockern är precis som jag tänkt mig.
Förstår att många bara rusar fram och tror det går bra. tyvärr händer sånt allt för ofta men det kan jag säga ifrån mot:)
Låter som det blir en cocker för mig.
Mammassaga skrev 2009-01-25 19:24:37 följande:
Ja en liten pojke som nu är 3 veckor får flytta hem till oss om 7 veckor!
Det ska bli en viltspårshund och lydnadshund så inte bara massa gullande:) Har fått mail här på fl från folk som skriver att jag inte ska skaffa en cocker och ha som "gullhund" men det har aldrig varit min tanke!
Jag växte upp med cocker spaniel. Både engelsk och amerikansk.
Dom hundarna är underbara, och mamma avlade en del.
Våra har haft bra psyke. Vart snälla och lätta att lära.
Vår senaste Nikkan var helt otroligt snäll. Kanske lite mesig. Men hon var lätt att ha med sig när man åkte nånstans och hon var ofta med ute i stallet med mig.
Dom är väldigt sällskapliga..=)
Jag har en cocker, han är snart 3 år och hur snäll som helst. Han är jätte snäll med barn. Men dom kan vara tjuriga och behöver en hel del lydnads träning. Dom passar bra till det mesta, vi har tränat agillity och lydnad. Cocker går ju även att jaga med. Det är en hund som du kan ta med dig överallt mkt muskler i en bra förpackning. Det som är jobbigt är att det är ganska mycket pälsvård. Min är nedklippt men han kräver ändå en del för att se vårdad ut. Sedan har cockrar ganska lätt för att å upp i vikt så det får man passa upp med. Dom älskar närhet och kärlek..