• Fismamman

Hjälp mig medsystrar. Stor blödning efter uttag av Mirena. Normalt?? Läskigt var det.

Tog ut min hormonspiral i onsdags. Har bara haft den i tre månader. Fick biverkningar och velade ett tag men tog ut den. Har inte haft så mycket blödningar. Lite duttit, hit och dit.

Kände ganska snabbt att jag fick lite ont efter jag tog ut den. Började blöda på kvällen. Oj, där kom mensen redan tänkte jag.

I dag har jag nästan inte blött alls, tills nu i kväll. Stod och plocka ur diskmaskinen och kände hur det liksom började rinna. Hoppade snabbt in på dass. Tack och lov att jag var hemma. Det plaskade i toan av blod. Himmel vad läskigt. Rädd blev jag. Efter en halvtimme lugnande det sig. Blöder fortfarande och har rejäl menssmärta.

Min fråga till mina medsystrar på fl. Är detta normalt? Vad hände? Har någon varit med om detta tidigare?

Dela med er av er visdom, snälla.

• Svar på tråden Hjälp mig medsystrar. Stor blödning efter uttag av Mirena. Normalt?? Läskigt var det.
  • Mymlan80

Jag har tyvärr ingen aning, men jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen om jag vore du, bara för att kolla. De har säkert svar.

• sia

Livmodern kan ha blivit skadad då man tog ut spiralen. Vet ju inte var du bor men tycker att du ska ringa till kvinnoklinikens akutmottagning på sjukhuset. Sjukvårdsupplysningen är inte så duktiga på gynfrågor.

Jag är ssk och har jobbat på KK´s akut -jag hade velat ta in dig för kontroll!!

Lycka till!

• Fismamman

Kommer blod/slemklumpar också men det verkar har lugnat sig lite. Smärtan har minskat. Se om jag kan avvakta tills imorgon.

Tack för att ni svarar.

Undrar om det är vanligt att man får dundermens efter att man tar ut hormonspiralen.

• Mymlan80
    Fismamman skrev 2009-01-23 21:52:07 följande:
    Kommer blod/slemklumpar också men det verkar har lugnat sig lite. Smärtan har minskat. Se om jag kan avvakta tills imorgon.Tack för att ni svarar.Undrar om det är vanligt att man får dundermens efter att man tar ut hormonspiralen.
    Jag tycker nog du bör ringa gyn som sia sa, bara för säkerhets skull.
  • Fismamman

Tack för all hjälp. Ringde igår men de kunde inte riktigt förstå vad det var och varför jag blödde när spiralen borde hindrat en slemhinna från att bildas. Mår bättre i dag. Blöder mindre men har mer ont. Men det verkar ändå bli bättre och bättre.

• Mamma ica

Hej!
    Jag tog ur min hormonspiral den 8 december och den 9 december helt utan förvarning kom det en kraftig blödning, hade ganska ont, men jag brukar ha ganska ont vid mens, har även haft ont när spiralen satt i.
    Blödningen varade ca en vecka, ungefär som en vanlig mens. Men om du är det minsta orolig eller om det börjar blöda mer eller kommer mer smärta, ring in eller åk in.

• Fismamman

Tack mamma ica. Blödningen är mycket bättre. Mer som en mens, skönt och veta att andra haft det likadant. Var lite läskigt precis när det hände.

Svar på tråden Hjälp mig medsystrar. Stor blödning efter uttag av Mirena. Normalt?? Läskigt var det.