• Anonym

känner mig tom och ledsen..

Jag har under en längre tid kännt mig så tom och ledsen inombords. Ser inte fram emot ngt längre och tycker det mesta bara känns jobbigt/tråkigt. Vissa stunder är det bättre medans jag hela tiden har den här känslan. Så länge jag kan minnas har jag innerst inne alltid kännt mig tom och värdelös. Funderar på att börja äta mediciner..
    Känns som att man aldrig kommer må riktigt bra annars..

• Svar på tråden känner mig tom och ledsen..
  • Schnooglewookiemush

Det första steget är inte medicin, utan att börja med terapi. Inte förrän då kan professionella råda dig att börja med medicin, och vilken du ska ta.
    Det framgår inte i texten om du redan har kontakt med psykiatrin eller inte.
    Om inte, så ska du ta kontakt med din vårdcentral eller öppna psykiatrin i din kommun.

• Anonym

Jag har gått till en psykolog men efter ett par ggr blev det aldrig av att jag hörde av mig till henne. Ringde upp henne igen efter 4,5 mån och fick en ny tid och gick där ett par ggr tills jag åter igen hade glömt kalendern hemma och sa att jag skulle ringa om en ny tid med henne...men så gick månaderna igen och nu är det väl ett år sedan jag var där..

• Schnooglewookiemush

Gör en nytt försök, kanske med en ny psykolog eller kurator?
    Förklara på första mötet att du har problem med att hålla kontakten. De är vana vid det, och hon/han kan säkert hjälpa dig så att det går bättre.

Mår du dåligt, så ska du ha hjälp. Det spelar ingen roll om du har perioder då du inte dyker upp, eller att du redan försökt en gång.
    Det är aldrig för sent att hjälpa sig själv, men det blir svårare ju längre du väntar.

• Anonym

Snälla ord av dig..tack!
    Henne jag gick till kändes verkligen seg..vi kom inte fram till ngt liksom och man kom hela tiden in på olika spår som kändes oväsentliga..skulle vilja ha ngn annan att gå till. Skulle faktiskt kunna tänka mig att betala mkt för ngn privat som verkligen gav ngt..

• Schnooglewookiemush

Det finns väldigt bra kuratorer och psykologer inom öppna psykiatrin, så mitt personliga råd är du testar där först. Trivs du inte med den första, pröva en ny.
    De vill ju hjälpa dig, och de har full förståelse för att man inte kan prata personliga problem med vem som helst. Du måste trivas med personen, och lita på honom eller henne.

Svar på tråden känner mig tom och ledsen..