• apan

Erfarenhet av bärstol (rygg) till en ettåring?

Jag funderar på att köpa en Ael & Ida bärstol som väger väldigt lite och kan användas tills barnet väger 15 kg. Är det nån här som har en sån och kan säga bu eller bä om den? Funderar också på en av märket Vaude som vägde aningens mer och som man kunde ha tills barnet väger 20 kg.
    Min dotter är nu 1 år och 2 månader och väger ca. 9 kg. Tänker att den där för max 15 kg borde räcka eller vad tror ni? Planen är alltså att använda bärstolen om man är på utflykt i skogen eller ska gå korta sträckor.

• Svar på tråden Erfarenhet av bärstol (rygg) till en ettåring?
  • strojes

vi har en bärstol av märket vaude. tycker den är bra funkar att sätta i och ta ur barnet själv samt få upp och ner den från ryggen själv (den har ett stödben så den kan stå själv med barnet i). vår dotter sov nån timme i den när hon var 2,5 år, vi var på en dagstur i fjällen och hon blev trött och somnade, såg inte så bekvämt ut men hon sov gott...

• Lilla trynet

Har inte testat Vaude, men mannen var sugen på en sån. Vi lånade en Haglöfs -stor varning -den är värdelös!!! Köpte en begagnad Tatonka som jag gillar, sen köpte vi en begagnad Norröna också, för den trodde mannen skulle vara bättre (han är ganska lång), men han gillar nog också Tatonkan bäst när han får justera den ordentligt. Är ju nackdelen med att vara olika långa, att man måste justera om man ska turas om, men det är ju lika med alla.
    Köpa begagnat är ju rätt bra om man är lite ekonomisk och så behöver man ju inte gråta blod om det skulle bli lite fel. Vaude är väl i och för sig rätt dyra begagnade också har jag för mig.

• trädgårdstjejen

Vi har en bärstol som jag itne ens vet märket på... vi använder andra selar istället, de är mindre och smidigare, får lätt plats under vagnen eller i en väska om man vill ta med. Fast det var ju inte det du frågade om

• apan

Tack för tips och tankar! Jag kollade på begagnade Vaude men folk ville ju ha så mycket betalt att det känns roligare att köpa nytt. Den där "Axel & Ida" kostar 1000 kr och Vaude som jag spanat in 1200 kr. Lite dyrt men man kan ju sälja sen. Som jag förstod det så har man väl öppet köp, får ta hem den och testa på barnet om det funkar, annars lämna tillbaka.

• Catti41

En fråga från nån som inget vet om bärstolar. Blir det inte mycket tyngre än en sele? Som jag ser det så sitter barnet mycket högre i en bärstol och dessutom väger bärstolen mycket mer, så för mig känns det som om det borde bli tyngre för bäraren. till skillnad från min Beco-sele som ju nästan inte väger nåt och där barnet sitter på samma plats som en vanlig ryggsäck (fast barnet viftar lite mer till skillnad från en vanlig ryggsäck).

Men vad vet jag. Bärstol kanske funkar jättebra.

• strojes

En bärstol har oftast plats för lite packning också och så finns det sol- och regnskydd på vissa modeller.

• Ilena

Bärstol är kanon men välj en stor inte den lilla axel o ida. Vaude är bra men lite tung och dyr. Köpte en billig på Stadium som är kanon!!!!!!! Den är som vaude.
    Använder bärstolen inomhus vid matlagning, då min kille annars drar i byxorna och vill bli buren och titta.

• Lilla trynet

Tillägg: Syrran har en Everest från Stadium och den är också jättebra att bära i tycker jag.

• apan

Ilena skrev 2009-01-27 22:26:00 följande:

Bärstol är kanon men välj en stor inte den lilla axel o ida. Vaude är bra men lite tung och dyr. Köpte en billig på Stadium som är kanon!!!!!!! Den är som vaude. Använder bärstolen inomhus vid matlagning, då min kille annars drar i byxorna och vill bli buren och titta.
    Heter den nån speciellt? Bärstolen från Stadium alltså. Eller har dom bara en variant? Varför tycker du inte jag ska ta "Axel & Ida"?
  • Catti41
    strojes skrev 2009-01-27 17:16:33 följande:
    En bärstol har oftast plats för lite packning också och så finns det sol- och regnskydd på vissa modeller.
    Det är ju smart om man ska vara ute i svampskogen. Men om man "bara" ska bära, på promenad eller hemma, så känns ju en bärstol som lite överdrivet. :)
  • Mirva

apan skrev 2009-01-23 21:00:54 följande:

Jag funderar på att köpa en Ael & Ida bärstol som väger väldigt lite och kan användas tills barnet väger 15 kg. Är det nån här som har en sån och kan säga bu eller bä om den? Funderar också på en av märket Vaude som vägde aningens mer och som man kunde ha tills barnet väger 20 kg.Min dotter är nu 1 år och 2 månader och väger ca. 9 kg. Tänker att den där för max 15 kg borde räcka eller vad tror ni? Planen är alltså att använda bärstolen om man är på utflykt i skogen eller ska gå korta sträckor.
    I höstas köpte jag en bärstol i tron att det skulle vara utmärkt för att vara ute på tomten med min dotter eller hämta ved och annat. Hon jag köpte den av sa att de hade varit ute en hel vecka i fjällen med den och att de var jättenöjda.

Det var det sämsta köp jag gjort. Det är alltid ett mellanrum mellan barnet och bäraren vilket gör att det blir baktungt, det känns nästan som om man trillar bakåt ibland.

Köp hellre en Patapum bärsele eller Ergo, då tror jag att utflykterna blir mycket trevligare. Jag testade båda på barnmässan och det var hur bekvämt som helst.
  • apan

Ja nu är det för sent för tips för nu har jag handlat en bärstol, det blev en Vaude Swing. Funkar rätt bra men det blir ju lite tungt, och jag håller med om att det är svårt att hitta jämvikt. Får se hur mycket nytta vi får av den. Hoppas inte det var ett alltför dumt köp...

• Lilla trynet

Lycka till på dina promenader. Se till att ställa in den i bästa läge för dig så du får bra avlastning på höfterna. Går det inte att spänna in den så den kommer närmare över axlarna? Nu är det ju bara att vänta in vårsolen och värmen så ska det ut och traskas igen...

Svar på tråden Erfarenhet av bärstol (rygg) till en ettåring?