• aries

Min 6 månaders sover oroligt och vaknar ofta till, tips?

Han har sovit dåligt och vaknat varje eller varannan timme i flera månader. Det visade sig att han fått för lite mat så nu får han ersättning och välling och började sova 4 h i sträck. Dock sover han nu igen sämre, vaknar varannan timme och oroligt.

Han gick o la sig vid 20 och somnade 20.30 och började vakna till efter redan en halvtimme och har redan vaknat till massa gånger. Sambon fick ta över och tycker det hjälper att gunga sängen. För mig känns det som det enda som hjälper är bröstet när det gäller att somna om på natten. Nappen vill han inte ha på natten trots att han somnar själv i sin säng med napp, och jag ligger bredvid i min säng. Jag har även sett till att vi har rutiner och att han sover längre på dagen efter att ha läst flera sömnböcker.

Men allas tips för att sova bättre är att de ska lära sig somna själva för att kunna somna om själv, men det funkar ju inte på honom! Jag tycker dessutom att det är svårt att säga att nu ska du somna om men nu får du mat, för han behöver nattmat pga att han inte fått tillräckligt av mig och inte gått upp i vikt, så nu får han ersättning och välling, vilket bvc sa att han även ska ha på natten. Så en fullständig kur vill jag inte göra då han ju ska få mat på natten.

Jag vill bara hjälpa honom att sova och somna om tryggt utan att bli så lessen och behöva bröstet, vilket han ju inte behöver annars. Visst kan han sova bättre om han ligger mot mig och tuttar natten igenom, men min kropp pallar inte med det... o så vill jag ju gärna få sova lite själv också:)

oj vad långt det blev, hoppas ni har ngt tips om hur man kan hjälpa honom att sova bättre och somna om lättare.

• Svar på tråden Min 6 månaders sover oroligt och vaknar ofta till, tips?
  • Anhebo

Har en nästan likadan kille här - också 6 månader. Han sover oroligt och vaknar ofta på nätterna. Det enda som brukar hjälpa för att han ska somna om är att jag ammar honom. Vi försöker ibland att min sambo tar upp honom och går runt med honom i famnen tills han somnar - ibland fungerar det, ibland inte. Tycker det är jobbigt när han skriker, så oftast ger jag upp och låter honom ligga och suga på mig tills han somnar (vi samsover). Men min sömn blir ju inte så bra... Har egentligen inte några tips på saker som funkar eftersom vi också kämpar med våra nätter, men kan i alla fall tipsa om boken "Somna utan gråt" som jag köpte i förra veckan (kanske du redan har läst den?). I den fanns det faktiskt en hel del bra tips för de som vill hjälpa sina barn att sova bättre på nätterna. Vi ska börja testa lite saker som stod i den, men har inte börjat än eftersom vi legat med influensa :( Tyckte i alla fall att det fanns en hel del som kan vara värt att prova, även om hela "metoden" kändes lite väl ambitiös (mycket jobb med att skriva loggbok och föra anteckningar). Vi beställde den på Adlibris.

• Rebeckan

Få jag säga åh va skönt att någon ha det som jag?!..(fast jag vet att det är jobbigt)
    Jag ha en kille på snart 6 mån som inte heller somnar om om han inte ammas..sambon försöker hjälpa till så gott det går men jag blir ofta ledsen över att sonen gråter och ger upp och ger han bröstet..Ammar morgon och kväll och sen får han mat och gröt upptill...Kram

• D 1980

Här är en till 6 månaders kille som vaknar varannan timme hela natten varje natt. Det längsta någonsin som han har sovit är 4 timmar o det har hänt kanske 5 ggr de senaste 2 månaderna.

Vet inte varför han inte kan sova längre pass. Det enda som får honom att somna om är om han får ligga vid bröstet o det gör att jag känner mig så trött varje dag. Har verkligen ångest pga det här.

Den där boken "somna utan gråt", handlar det om olika metoder för att få barnet att somna?

• Anhebo
    Svar på #3
    Somna utan gråt handlar om en metod att lära sina barn att somna bättre och att sova längre pass på nätterna, att kunna somna om utan att behöva amma osv. Den går ut på att man ska "kartlägga" barnets sömn, både dagtid och på natten och se hur barnet sover. Det handlar mycket om rutiner och om att göra saker för att barnet ska känna sig tryggt (utan att t ex suga på mammas bröst hela natten, vilket min lille vill)
    Det är ingen mirakelmetod som gör att barnet helt plötsligt sover hela nätter utan att vakna eller att äta, för det är det inte många barn som klarar (eller ska klara) står det. Men exempelvis tipsar författaren om hur man långsamt kan vänja barnet vid att inte behöva somna med bröstet i munnen.
  • D 1980

Beställde den boken precis. Efter att ha vaknat minst varannan timme hela natten o inlett första sovpasset idag med en timmes hysteriskt skrik o nu andra med 20 min skrik o snuttande.....

Trött på det här! Provar vad som helst

• Anhebo
    Svar på #5
    Ja visst blir man trött. Min lille har råkat ut för vinterkräksjukan nu, så nu har vi skrik och gråt var och varannan timme på natten plus spyor så vi får byta lakan mitt i natten... Men just nu är det inte läge att testa några nya sovmetoder i alla fall :) så han får äta så mycket han vill - behöver ju verkligen vätskan nu. Sen ska vi börja så smått med tipsen som står i boken. Kommer nog inte följa metoden stenhårt, men en del förändringar som det står om tror jag kan vara värda ett försök! Vill ju att både han och jag ska få sova bättre på nätterna. Hoppas att du hittar något som passar er i boken också!
  • Fribergskan
    Svar på #5
    Jag vet att det låter drastiskt, men prova 5-minutersmetoden! Beställ broschyren på berndt eckerbergs hemsida och lus-läs broschyren om du vill köra den. Min tjej (7,5 månad gammal) har krånglat sådär sen hon var ca 1,5 månad. Vi har provat det mesta utan resultat. Nu har vi kört 5-minutersmetoden i snart 2 veckor och hon somnar nu utan protester och sover flera pass på 2-3 timmar, istället för att vakna varje timme som förut. Vi upplever att det bara blir bättre och att hon sover lugnare för varje natt. Sen tror jag man kan ge mat nån gång på natten ändå. Vår tjej vaknar tex kl 05 och har svårt att somna om då. Nu har vi provat att hon får en flaska välling och det gör att hon somnade om och sov till 06.30 (läggning kl 19). Så prova. Det är lite hjärtskärande de första kvällarna. Men för vår del gick det över förväntan (ledsen 25 minuter första kvällen) och det har helt klart känts som en bra metod. Men du måste vara övertygad och konsekvent, annars får du välja en annan metod.
    Lycka till! Jag vet hur det är men tror innerligt att det går att få bukt med det om man väljer en metod och håller sig till den...
  • D 1980

Har testat med 5 mm några ggr men jag har så svårt att vara konsekvent vilket man måste vara. Vissa ggr när han ska sova vill han äta o då kan han inte somna. Då har jag låtit honom amma o som alltid somnar han vid bröstet. Sen har det varit vissa ggr då både min man o jag var HELT SLUT, då orkar vi inte höra massa skrik o tar upp honom. Det är också dumt. Stackars barnet måste vara hur förvirrad som helst

Det värsta är att han precis har gått igenom nån riktigt klängig 6-månaders fas då vi har burit på honom tills han har somnat. Min rygg har pajat helt o han har lärt sig att somna på det sättet. Det är därför som han har fått gråta sig till sömns idag, jag orkar bara inte mer.

Mycket gör man fel som förälder, särskilt då man är extremt utmattad o bara ger upp.

Jag har däremot ingenting emot att han vaknar ett par ggr på natten för att amma. Vet att vissa barn behöver det o jag tycker inte att det är så jobbigt. Det jobbiga är när han vaknar varje eller varannan timme.

• uvaluva

Kanske behöver han mer mat under dagen? Ju mer han äter på dagen ju mindre behövs under natten. Om det nu är hungrig han är, kanske vill han bara ha trygghet.

• lisadragon

Sover era barn i egna rum??

Min son är också inne i en period att vakna flera vändor på natten.. Har sovit jätte bra sen han blev flyttad till sitt eget rum för 1.5 månad sen, bara vaknat en gång för mat och sen har det varit morgon att gå upp..
     Men sen två veckor tillbaka har det varit värre :S, vaknat många gånger!!
     Han är inne i nån period fick jag som svar av bvc, men dooooo.. Det hade jag redan listat ut..
     Han håller iaf på och lär sig MASSOR med nytt så tror det är därför han inte vill sova, han vill sitta/krypa/kasta sig osv, även I sängen...
     Han har inte TID att sova, han vill utforska världen ;).
     Han har precis varit sjuk också så det bidrar nog..

Det är min teori, en period/utvecklingsfas..

Hade gott // Lisa!!

Svar på tråden Min 6 månaders sover oroligt och vaknar ofta till, tips?