Min 6 månaders sover oroligt och vaknar ofta till, tips?
Han har sovit dåligt och vaknat varje eller varannan timme i flera månader. Det visade sig att han fått för lite mat så nu får han ersättning och välling och började sova 4 h i sträck. Dock sover han nu igen sämre, vaknar varannan timme och oroligt.
Han gick o la sig vid 20 och somnade 20.30 och började vakna till efter redan en halvtimme och har redan vaknat till massa gånger. Sambon fick ta över och tycker det hjälper att gunga sängen. För mig känns det som det enda som hjälper är bröstet när det gäller att somna om på natten. Nappen vill han inte ha på natten trots att han somnar själv i sin säng med napp, och jag ligger bredvid i min säng. Jag har även sett till att vi har rutiner och att han sover längre på dagen efter att ha läst flera sömnböcker.
Men allas tips för att sova bättre är att de ska lära sig somna själva för att kunna somna om själv, men det funkar ju inte på honom! Jag tycker dessutom att det är svårt att säga att nu ska du somna om men nu får du mat, för han behöver nattmat pga att han inte fått tillräckligt av mig och inte gått upp i vikt, så nu får han ersättning och välling, vilket bvc sa att han även ska ha på natten. Så en fullständig kur vill jag inte göra då han ju ska få mat på natten.
Jag vill bara hjälpa honom att sova och somna om tryggt utan att bli så lessen och behöva bröstet, vilket han ju inte behöver annars. Visst kan han sova bättre om han ligger mot mig och tuttar natten igenom, men min kropp pallar inte med det... o så vill jag ju gärna få sova lite själv också:)
oj vad långt det blev, hoppas ni har ngt tips om hur man kan hjälpa honom att sova bättre och somna om lättare.