• Anonym

Vill leva ett annat liv

Man kan väl kalla mitt liv ett vanligt svensson-liv med villa, barn och kombi, men jag är inte lycklig. Det är inte det här livet som jag vill leva.

Som jag lever nu så kommer inte det bästa i mig fram, jag är inte den människa som jag kan och vill vara. Kanske lever jag tillsammans med fel man, jag har funderat mycket på det. Bor jag på fel ort? Det är möjligt det med. Här finns det mindre möjligheter inom det mesta. Jag har inte några vänner, inte ens bekanta och det tynger nog ner vardagen en aning.

Min bakgrund är annorlunda än det som räknas till det normala. Jag har upplevt saker som de flesta människor i Sverige inte gör. Jag ser inte negativt på det, men det gör min tillvaro aningen mer komplicerad. Jag tänker inte som andra, jag ser annorlunda på saker och är inte rädd för sådant som många inte orkar med att se i samhället. På den grunden så vet jag att jag har mycket att ge, alltför mycket för att bara sitta hemma.

När det kommer till min man så är det viktigt att det är perfekt, normalt och inte annorlunda. Hur jag sedan känner är inte lika viktigt och det känns som att jag inte finns längre. Allting som jag en gång drömde om finns inte kvar. Det känns som om jag är död.
    Jag vill bara flytta till något eget, hitta mig själv och leva det liv som jag vill leva.

Är jag knäpp eller har man rätt att längta till ett annat liv?

• Svar på tråden Vill leva ett annat liv
  • Konvaljen

nej, du är inte knäpp!

Man har absolut rätt att längta till något annat, allt är inte tipp-topp jämt!
    Att därifrån gå till handling är en helt annan sak.
    Jag tycker du ska prata med din man i lugn och ro om hur du känner, risken finns att du är på väg in i en depression och det är bättre att "ta den så tidigt som möjligt".
    Kanske du borde kontakta din vårdcentral och få tid för ett samtal för att få hjälp att bena ut vad du egentligen vill och känner

• Auro

Å, det låter...hm, trist.

Såklart har du rätt att längta efter ett annat liv, men varför nöja dig med längtan?
    Det duger inte att bara överleva, man ska leva också! Du har rätt till ett lyckligt liv som alla andra måste du säga till digsjälv!

• GULDHJÄRTA

Nu känner ju inte jag dig, så jag skriver utifrån mina egna erfarenheter.
    Jag var som du, för 5 år sedan. Kände mig missnöjd med mitt liv.
    Jag funderade mycket vad det var som vad fel, och hur jag egentligen ville leva.
    Där jag bodde fanns det inte dem möjligheterna som jag och min man ville ha,(han var inte heller nöjd).
    Så vi tänkte igenom hur vi skulle kunna ändra det.
    Vi flyttade 34 mil, började arbeta för att göra det vi ville.
    Jag är i dag lycklig, och känner mig stolt över att har vågat, ta steget att förändra mitt liv.
    Självklart är inte allt perfekt, men jag är starkare och friare.

Jag hade fördelen av att min man också ville ta steget.
    Prata med din man han kanske är öppen, för dina förslag.

Lycka till!

Svar på tråden Vill leva ett annat liv