• NenneN

Är det OK att svarta säger "neger" men inte vita?

Såg Dr Phil häromveckan och då var det en debatt som gick ut på att svarta ordet "neger" eller "nigger". Vissa svarta tycker det är ok att svarta kallade varandra för det, dock inte att vita gjorde det.Andra tycket att det var ok att både svarta och vita sa det och andra tyckte inte att någon skulle säga det.

Vad tycker ni och varför?

Jag tycker INTE man bör säga något som andra tar illa vid sig av, dock råkar det komma ord som "negerboll" ur min mun ibland..men jag försöker se till att tänka på det.

• Svar på tråden Är det OK att svarta säger "neger" men inte vita?
  • aprilsill

Ja dom har rätt att säga det till varandra, om det är okej för den andra svarta, men man ska som vit inte säga det. Det är dom vita som förtryckte de svarta med ord som neger.

• Hoppentoss

Jag skulle aldrig säga det. Det finns andra ord som är trevligare.

Men jag säger negerboll..
    Har vart i mångadiskutionstrådar om ordet negerboll och därför kommer jag ej kommentera just det mer. Börjar bli uttjatat.

NenneN skrev 2009-01-23 23:12:32 följande:
    Såg Dr Phil häromveckan och då var det en debatt som gick ut på att svarta ordet "neger" eller "nigger". Vissa svarta tycker det är ok att svarta kallade varandra för det, dock inte att vita gjorde det.Andra tycket att det var ok att både svarta och vita sa det och andra tyckte inte att någon skulle säga det.Vad tycker ni och varför?Jag tycker INTE man bör säga något som andra tar illa vid sig av, dock råkar det komma ord som "negerboll" ur min mun ibland..men jag försöker se till att tänka på det.
  • senixxa

negerbuller tycker jag inte räknas in det säger jag alltid och det har jag sagt här hemma så nu säger våra barn det oxå det e en kaka inte ett rasistisk uttryck

Så länge nån inte tar illa vid sig så som tex 2 kompisar håller på och käftar på skoj med varandra eller liknade där dom känner varandra o att dom tycker det e helt ok.

• e hjärta m

Jag tycker inte att det är ok att säga "the n-word" - det finns ju andra ord. Jag rycker faktiskt till när folk säger typ negerboll, jobbade i bageri ett tag & folk rättade mig när jag sa chokladboll!
    Jag gillar inte att bli kallas svenne av en utlänning men det ör ok om en svensk kompis säger det, men det är väl för att det är en negativ känsla förknippat med ordet då.

• NenneN

Jag tycker det är svårt att ändra en så inbitet ord på en kaka som negerbulle.Jag glömmer av mig.
    '

• senixxa

min sambo e mörk och han säger själv negerbulle han bryr sig inte

• NenneN
    senixxa skrev 2009-01-23 23:28:27 följande:
    min sambo e mörk och han säger själv negerbulle han bryr sig inte
    Ibland känns det lite överdramatiserat detta med negerbulle...men jag försöker ändå.Vill ju inte kränka folk.
  • romani beauty

ja, det får de väl göra.

• Missimo84

det beror väl helt och hållet på hur man använder sig av ordet. Neger har länge varit ett slags skällsord eller "ful" benämning.
    Tex springa som en neger efter en kanelbulle.
    Men om j ag ska beskriva en "mörk" kvinna så skulle jag nog kalla henne för negress utan att mena något illa om det. Precis som att många nog skulle kalla mig för asiat, eller min granne för svensk.
    Får bara blonda människor kalla varandra för blondiner, har de ensamrätt på det?

Svar på tråden Är det OK att svarta säger "neger" men inte vita?