• Ebbolita

Högt bilirubinvärde = hjärnskador?

Är så orolig. Vår lilla tjej fick gulsot 5 dagar efter förlossningen och hennes bilirubinvärde låg då på 408. Hon fick sola ett dygn och värdena har gått ner, men hon lägger fortfarande inte på sig så mycket vikt trots att jag både ammar och ger ersättning. har också läst att bilirubinvärden över 400 kan ge hjärnskador. Någon som vet något om detta? Vilken typ av hjärnskador i så fall? är så grymt orolig. Tjejen är 10 dagar gammal.

• Svar på tråden Högt bilirubinvärde = hjärnskador?
  • Cinza

I vilket sammanhang har du läst det? Kan det ha gällt för vuxna?

• Ebbolita

tror jag läst det på sjukvårdsupplysningens hemsida.

• ullivera

Min son hade gulsot när han var nyfödd,,,han är 6,5 år nu.Han hade 598 i bilirubin och han vägde 3550g när han föddes, det är ok att ha upp till 10% av sin födelsevikt,i hans fall då 350, eftersom han hade så högt fick han sola i ca 10 dagar o det sjönk bra, gav mat var tredje timme ungefär och även från sond när han låg i solen. Dom prata om att i vissa fall får man byta blod,,vilket man ofta gjorde förr i tiden.. mn det behövdes inte i hans fall då det blev bra ändå
    Jag tror inte du behöver oroa dej, men ring till neo o fråga om du är orolig,Vår son är frisk och har inte haft några men utav detta

Kramar

• Cinza

Jag har letat lite och hittar bara att det kan i vissa fall få hjärnskador men inte vilka. Om hon fick behandling snabbt så minskar säkert risken.

• Ebbolita

Ok tack för svar! Eftersom tjejens värden gick ner efter ett dygn i sollampa så kanske det inte är någon fara. Vi stannade dock kvar ett dygn extra på neo för att kolla att värdena stabiliserades och att hon gick upp i vikt. Blev utskrivna efter det dygnet och därför borde väl läkarna var relativt säkra på att allt var ok. Är bara lite nojjig över att hon inte riktigt vill "äta upp sig". Men det kanske kommer...

• ullivera
    Svar på #5
    Hon kommer säkert att gå upp, min dotter som är 8 veckor nu gick ner ganska mycket,, från 3600 till 3280, hon hade ingen gulsot , men min mat räckte inte till så vi ger både ersättning o ammar, men som det verkar nu är nog min mjölk slut,,,,trist men min son klara ju sig på ersättning så det är mest myskänslan som försvinner. Det tog ett bra tag innan hon vände i vikten o började gå upp bra igen,,nu väger hon 5260g

Kramar
  • Ebbolita

Det är som vår lilla plutt, vägde 3620 vid födseln men har gått ner till 3280. Hon är snart 2 veckor men hade egentlig bf idag. Hade problem med amningen i början, fick såriga bröst så det var inget att be för, var tvungen att ge ersättning. Nu funkar det bättre med amningen hon kan suga i timmar men jag vet fortfarande inte hur mkt mjölk hon får i sig. Vi fortsätter med ersättningen som hon glatt slurpar i sig. Bara och vänta och se då och hoppas att det vänder uppåt snart.
    kram!

• ullivera
    Svar på #7
    ja,,jag pumpar oxå men där kommer ju nada, eller jo lite men inte så det räcker,,,hur länge orkar man kämpa.år et inte skall du inte li ledsen,,,der Din tjej är ju bara 2 veckor så än så länge finns det en bra chans att ammningen kommer igång,,,vilket är det mest bekväma, då man har maten med sig,,men går det inte skall du inte bli ledsen,,det blir ungar av ersättning md,,,min son är ett bra exempel...haha

Kramar
  • ojojojoj

Hej. Det är i extremt ovanliga och sällsynta fall som högt bilirubin kan ge skador på hjärnan och inte alls vad jag förstår utav vanlig nyföddhetsgulsot. Det finns två olika bilirubin värden och det är när bilirubinet inte lämnar kroppen utan går ut i blodet som det kan bli skador pga av att bilrubinet sätter sig på fett och hjärnan är ju det "fetaste" organet vi har i kroppen. Men detta är som sagt väldigt ovanligt så oroa dig inte! Vår son blev gul när han var två månader och fick förhöjda värden, både konjugerade och okonjugerade. Som jag förstod det skulle det till extrema värden under lång tid för att det skulle finnas risk för skador.

• ojojojoj

Vill tillägga att det finns väldigt bra info på Growing peoples hemsida. Sök på gulsot så får du experters information.

• Ebbolita

ojojojoj skrev 2009-01-24 19:43:04 följande:

Hej. Det är i extremt ovanliga och sällsynta fall som högt bilirubin kan ge skador på hjärnan och inte alls vad jag förstår utav vanlig nyföddhetsgulsot. Det finns två olika bilirubin värden och det är när bilirubinet inte lämnar kroppen utan går ut i blodet som det kan bli skador pga av att bilrubinet sätter sig på fett och hjärnan är ju det "fetaste" organet vi har i kroppen. Men detta är som sagt väldigt ovanligt så oroa dig inte! Vår son blev gul när han var två månader och fick förhöjda värden, både konjugerade och okonjugerade. Som jag förstod det skulle det till extrema värden under lång tid för att det skulle finnas risk för skador.
    Tusen tack för informativt svar! :)
Svar på tråden Högt bilirubinvärde = hjärnskador?