• Trocadero

Varför får inte din bebis plockmat som ärtor, majs och makroner?

Det finns vad jag kan komma på bara fördelar med att ge plockmat:

1 Munmotorik

2. Främjande av utveckling genom mental upplevlese och mental och fysisk träning.

3. De lär sig snabbt hantera mat på rätt sätt så risken att sätta i halsen minskar successivt.

Så frågan är varför ni inte från den dagen ni börjar med smakportioner även börjar med plockmat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför får inte din bebis plockmat som ärtor, majs och makroner?
  • Vasen

Får inte alla bebisar sitta och plocka i sig mat? Hur bär man sig annars åt för att hinna äta själv?

• Caro Lin e

Min bebis, som nu inte är så mycket bebis längre, har ätit plockmat sen första smakbiten när han var sex månader. Fungerar perfekt och han är så nöjd att själv få klara av maten.

• Trocadero
    Rosenöga skrev 2009-01-24 13:42:53 följande:
    Klart HAN får, blir det en röst på "annat"?
    Mm, det blev en miss där, skulle såklart stå h*n.
  • Cia o krabaten

Annat: han får ännu bara majskrokar och rån till sina smakisar.
    Det du nämner kräver lite mer munträning innan han sätter i halsen på småbitarna. 5mån nu.

• Trocadero
    Cia o krabaten skrev 2009-01-24 13:54:05 följande:
    Annat: han får ännu bara majskrokar och rån till sina smakisar.Det du nämner kräver lite mer munträning innan han sätter i halsen på småbitarna. 5mån nu.
    Fast hur tränar man på att inte sätta i halsen om man inte får äta den mat som man kan sätta i halsen?
  • Sencha

Jag skulle nog inte våga ännu, faktiskt. När han fick en lite för omosad bit banan häromsistens så klöktes han rejält.

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • LjubaviMoja

Måste erkänna att jag varit dålig med det tanken har inte ens slagit mig. Men jag lovar att börja med det från och med nu han är 5 månader.

Det är jo bara positivt egentligen.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Cia o krabaten

Trocadero skrev 2009-01-24 13:55:47 följande:

Fast hur tränar man på att inte sätta i halsen om man inte får äta den mat som man kan sätta i halsen?
    Med tanke på att kexen är farliga just nu så får han vänja sig vid dem och lite grövre mat, inta bara puré, innan vi går på ärtor och sånt som lätt åker ner i halsen.
    Men det är klart han ska få det snart.
Svar på tråden Varför får inte din bebis plockmat som ärtor, majs och makroner?