• svalan77

Falsk krupp

Hej,

min son fick ett anfall av falsk krupp i onsdags. Nu är jag hel nojig hela tiden för att det ska komma tillbaka.

Hur länge höll ni era barn hemma från dagis? Han andas bra men hostar fortfarande skällande ibland.

• Svar på tråden Falsk krupp
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

När han kan andas normalt även nattetid så får han gå på dagis igen. vi ger dock medicin på morgonen om han har envis hosta.

• Montserrat

Vår dotter fick oxå falsk krupp första gången i onsdags, lite tur i oturen för vi låg inlagda på sjukhus då av annan orsak. Så hon fick behandling för krupp där och läkarna var duktiga på att ta hand om oroliga mammor med..
    Vår tjeja har oxå fortf. skällande hosta och är hes.
    Tips vi fick att ta med hem:
    - Om hon blir påverkad i andningen, gå utomhus för kall luft kan hjälpa.
    - Lugn och ro, ta upp barnet i famnen (sittande) och lugna ner.
    - Högläge vid sömn och svalt i rummet.

Tror det var det, jo, en del barn får det bara någon enstaka gång så det behöver inte komma tillbaka alls.

• svalan77

tack för era svar! Sonen är inte hes längre och andas normalt, men hostar ibland -hostan är dock inte lika "skällande" längre utan börjar låta som vanlig förkylningshosta. Han är pigg och glad. Vi står i valet och kvalet om det blir dagis imorgon. Får se hur dagen blir.

• Alexandra84

Min son har falsk krupp.
    Efter anfallen han fått så brukar han i regel få feber och jätte förkylning dagen efter. Så han får vara hemma tills febern är borta +1dag extra.
    Så vår son går till dagis när han är feberfri och inte medtagen längre.

Han är idag 3år och anfallen har minskat betydligt. Det började när han var 6månader.

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Montserrat

Vad skönt att sonen är så mycket bättre!

Zessans: Det där lät tufft, för alla inblandade...hu. Skönt att det verkar bli bättre med åren iaf.

• ebbebulan

Åh, vad "glad" jag är att jag hittade den här tråden. Vår som fick falsk krupp igår o vi satt på barnakuten igår kväll. Dom gjorde inget speciellt utan vi fick oxå råd om högläge o frisk luft. Nu har vi varit ute o gått för att han skulle somna i vagnen, vilket han gör ute på verandan o halvsittandes.

Visst är det väl OK att dom sover ute i friska luften?

Fattade aldrig riktigt läkaren igår (var lite trött då vi var där sent igår kväll) men han sa att dom aldrig kan svälla igen helt i halsen så att dom inte kan få luft. Förstod jag honom rätt?

Hoppas era små mår bättre.

♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
  • svalan77

Ebbebulan, frisk luft är bra, det minskar svullnaden i svalget. Det är sannt att det aldrig kan bli helt stopp, men det kan ändå bli akut för att de har så svårt att få luft.

Skönt att det växer bort iallafall, men det är nog ett tag kvar för oss. Jag tror det kommer att komma igen.

• annie80

Min dotter på 3½ har haft krupp sedan hon var 9 månader. Förra helgen märkte vi att sonen på snart 9 månader oxå har fått krupp. Har var förkyld och på kvällen började han hosta sån skällande hosta. Märkte dock inget på andningen, denna gång.

• ebbebulan

Igår hade sonen inte sån där skällande hosta men det har han idag, o nu har han ändå stått ute o sovit i ca 1,5 timme + att han andas lite tyngre. Men hosta kunde han göra i några dagar men blir det skällande ljudet mindre med dagarna eller? Första barnet så man blir ju lite orolig.    

♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
Svar på tråden Falsk krupp