• Åttiosjua

Hur gör jag veckans billigaste matlista?

Pengarna börjar tryta men mat måste vi ha ändå, behöver väldigt billiga matförslag och som inte tar lång tid att laga.

Bra om veckans matlista inte kostar mer än max 250 kr =)

• Svar på tråden Hur gör jag veckans billigaste matlista?
  • Nyfiken gul

Pannkakor
    Falukorv - gör stroganoff eller gratinera i ugn. Ät resterna!
    Pasta med pastasås - gör tex en tomatsås med krossade tomater, vitlök och oregano.
    Soppa - tärna potatis, morötter, vitkål, purjolök. I med buljongtärning och låt koka. smaka av med kryddor.
    Potatisbullar, bacon och lingonsylt ELLER blodpudding
    Nudlar och wokade grönsaker och ägg
    Omelett med det som kylskåpet kan erbjuda

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Karlsson

Så har vi planerat vår matlista ett tag nu, väldigt billigt.

Det här är några av de billigaste rätter jag lagat under denna period.

Hemmakokt ärtsoppa, pannkaka (torkade ärtor kostar ca 7 kr, i med en lök sen är det bara koka, skippa köttet)

Raggmunk, bacon (bacon kan man hitta för ca 20 kr för 3 paket)

Olika soppor som broccolisoppa, kålsoppa, köttfärssoppa (förutsatt att du köper billig köttfärs),tomatsoppa, morotssoppa,
    Potatis och purjolökssoppa, nudelsoppa

Spagetti och hemmagjord tomatsås (en riktig favorit, slår de färdiga såserna alla gånger. En burk tomatkross kan man köpa för 4 kr)

Ugnsrostade rotfrukter och grillad kyckling (finns fryst kyckling för ca 20 kr/kg)

Hemmakokt risgrynsgröt (riktigt riktigt billigt)

Böngryta (eller linser om man föredrar det)

Sen beror det ju lite på vad du har i frys och skafferi, använd så mycket som möjligt. Kolla också på erbjudanden och kampanjpriser. Jag köpte blandfärs för 29.90 kg härom dagen, fläsk för 20 kr/kg. Jag köper numera aldrig kött till fullt pris.
    Jag har även hamsrat billig julskinka nu när den reas, strimmalar den och lägger i påsar i frysen. Köpte även billiga köttben av nöt som jag gjorde långkok på, rensade på kött och la i frysen, benen blev buljong.Köttet har jag gjort lappkojs och gulaschsoppa på

Skippa dyra pålägg under den här tiden, självklart även hel och halvfabrikat. Baka brödet och drick vatten till de flesta måltider.

• Åttiosjua

Vad kan man ha till eller innan pannkakorna så att det blir mer mättande?

Tack för alla förslag, mer mer :)

• levandecharader

Åttiosjua skrev 2009-01-24 15:33:59 följande:

Vad kan man ha till eller innan pannkakorna så att det blir mer mättande?Tack för alla förslag, mer mer :)
    Gör en tjockpannkaka i ugnen, eller en fläskpannkaka med bacon, så blir det mer mättande
  • Karlsson

Om ni inte gillar ärtsoppa ta en annan soppa. Man kan också byta ut en dela av vetemjölet till grahamsmjöl.

• Åttiosjua
    Svar på #4
    levandecharader skrev 2009-01-24 15:36:58 följande:
    Åttiosjua skrev 2009-01-24 15:33:59 följande:
    Gör en tjockpannkaka i ugnen, eller en fläskpannkaka med bacon, så blir det mer mättande
    Gör jag vanlig pannkakssmet och steker bacon och sen blandar det innan jag lägger det i en långpanna eller annan form?
    Är ingen kock fast jag försöker :)
  • Smulu

Ät mkt grönsaker.
    Riv ner rotfrukter i köttfärssåsen
    Blötlägg bönor själv istället för att köpa konserverna.
    Havregrynsgröt till frukost.
    Som vuxen så behöver du inte både smör och pålägg på smörgåsen.

• Åttiosjua
    Svar på #8
    Smulu skrev 2009-01-24 15:51:59 följande:
    Ät mkt grönsaker. Riv ner rotfrukter i köttfärssåsenBlötlägg bönor själv istället för att köpa konserverna.Havregrynsgröt till frukost.Som vuxen så behöver du inte både smör och pålägg på smörgåsen.
    Men smörgåsen tycker jag blir torr om man bara har pålägg, men vad finns det för billiga pålägg?
  • Smulu

Åttiosjua skrev 2009-01-24 15:49:24 följande:

Svar på #4levandecharader skrev 2009-01-24 15:36:58 följande: Gör jag vanlig pannkakssmet och steker bacon och sen blandar det innan jag lägger det i en långpanna eller annan form? Är ingen kock fast jag försöker :)
    Jag brukar göra vanlig pannkakssmet. skära baconet i bitar och sedan steka baconet i ugnen. Du lägger några klickar smör i långpannan, låter det smälta och lägger sedan i baconet.
    När baconet stekts färdigt så häller du över pannkakssmeten och rör om så baconet fördelas jämnt.
    Grädda sedan pannkakan som vanligt.
Svar på tråden Hur gör jag veckans billigaste matlista?