• Novemberkaktus

    Saab 9-5 vs Toyota Avensis ??????

    Det står mellan två bilar, hur ska vi välja? Vad har ni kloka människor för åsikter och erfarenheter.
    Båda är kombi.

    1. Saab 9-5 2,0T Biopower, -05.
    10900 mil
    Info: Bensin/etanol, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, C-lås, CD-stereo, Dragkrok, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare med minne, Elstol passagerare fram, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Motorvärmare, Multifunktionsratt, Rails, Regnsensor, Backsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Sportstolar, Stereo, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - friktion ska få byta till dubb), Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare, Pilotpkt Sportpkt, Vinterpkt,
    Pris 115 000 får den för 105 000

    2. Toyota Avensis 1,8, -05
    8600 mil
    ABS-bromsar,AC, Airbag förare och passagerare samt sidor, Antisladd, Antispinn, CD stereo, Drag, Elhissar fram manuell bak, Elspeglar, Fjärrstyrtclås, färddator, motorvärmare, rails, servo, sv-såld, vinterhjul dubb, yttertemp.
    Pris 128 000 vi får den för 117 000

    Hur ska vi tänka???
    Båda har varit leasingbilar, saben har gått långdistans och toyotan i stadstrafik.
    Hur är de i reparationer framöver, båda är ju relativt nya.
    Vi är totalt okunnika i bilsvängen.

  • Svar på tråden Saab 9-5 vs Toyota Avensis ??????
  • 200 cdi

    Vill ni undvika problem, så välj toyotan.
    Dessutom är etanoldriften till saabens nackdel,
    ur ekonomiska och moraliska perspektiv.

  • Novemberkaktus

    på vilket sätt har 9-5an problem?

    att biopower inte i dagsläget är bra ur ekonomiskt perspektiv förstår jag men vad menar du med moraliska perspektiv?

  • byström

    Toyotan, japanerna kan faktiskt det där med bilar som håller.
    Stadstrafik ser jag dock som ett stort minus - många kallstarter, sällan helt varm - rostigt avgassystem.
    Större slitage på koppling, drivknutar osv...
    Värt att göra en ordentlig koll av bilen! (vilket man iofs alltid ska göra)

  • pikequeen

    Saaben utan tvekan. Vi har haft saab 9-3 fram tills i februari då vi bytte till volvo S60., Saknar saaben. ( har även en volkswagen sharan). Saaben är helt underbar att köra och tycker att det märks en stor skillnad mot när man kör andra bilar bla i komfort, motorljud, vägbuller mm. SEn är det så att om du kör på etanol tänk på att tanka var tredje tank bensin för att "rensa ut" systemet - annars kan bilen börja gå knackigt pga pålagringar från etanolen.

  • pikequeen

    Glömde det - att dom har varit leasing bilar är bara bra - eftersom det är hårt med att dom är servade på märkesverkstad för att behålla högt andra värde ( vilket företaget som leaser har större fördel av). Dessutom hade ju saaben gått långväga vilket innebär mindre slitage på bilen.

  • Danne74

    Helt klart Toyota.

    SAAB gör fina bilar att köra men man ska inte äga dem.

    De fungerar ungefär som Alfa-Romeo, ju äldre de blir desto farligare blir de att äga - rent ekonomiskt.

    Etanolen är ingen höjdare, dyrare än bensin och osäkert hur bilen mår av den i längden. Kör man på etanol så bör man regelbundet tanka bensin mellan varven.

  • pikequeen

    Hm danne74 det finns en anledning til att toyota har ett sämre andrahansvärde - det är att dom är sämre som bil och faktiskt inte håller lika länge som en saab. SEn är dom inte lika högt klassade som leasing bilar och det är väldigt få företag som skaffar dessa just pga att det ju längre dom går ju sämre mår dom. Dessutom kan du tanka en etanolbil enbart med bensin (etanol saabarna har lite mindre tank än "vanliga saabar".

  • Danne74

    Sedan när har Toyota ett sämre andrahandsvärde..??

    De har ett bättre andrahandsvärde både i procent och i kronor.

    Milkostnaden är dessutom totalt sett lägre (ViBilägare 2008).

    Poängen med etanol, som har gjort dem attraktiva för företag som nya, försvinner ju i takt med att miljöförmånerna går bort (ex fri parkering etc).

  • pikequeen

    Allt kan inte mätas i milkostnad - tittar man på komforten samt säkerhet så slår saaben toyotan med hästlängder.

    Nix tittar man ur slutsumman av vad bilen kostar-drar-reparationer-samt vad man får ut när den säljs sedan så ligger saaben mycket högre än toyotan.

    Sedan finns det en sak till som man inte får glömma - detta är en barnfamilj = man skall ha med både barn och barnvagn - Nä för mig är det ett solöklart val - saab.

  • casca

    Inte för att få någon att verka dum, men ni är medvetna om att det går alldeles utmärkt att köra en saab biopower på bensin ?
    I dagsläget lönar det sig inte att tanka etanol.

Svar på tråden Saab 9-5 vs Toyota Avensis ??????