• Fru U

Dina godaste recept med falukorv!

Falukorv är billig mat men ack så tråkig på egen hand så vad gör ni för att "piffa" upp den?

Finns redan en tråd med korvstroganoff recept så jag tänkte att de behöver vi ju inte dra här igen

Så fram med kokböckerna och dela med er av era bästa falukorvsrecept

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Dina godaste recept med falukorv!
  • NiWa

Stek bacon och falukorv i bitar. Lägg i ugnsfast form. På med kokt spagetti så det blir som ett tjockt lock. Häll på en grädde (matlagning/visp). Strö på Aromat och hyvla ostskivor över.
    Poff in i ugnen tills osten smält och det är genomvarmt. Suuupergott och enkelt, barn brukar älska!

Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
  • April Mamma

Korv i ugn med bostongurka, senap, riven ost och krossade tomater...enkelt o rätt gott =)

• gubealol

Jag gillar "het falukorvsgryta"

Stek falukorv i lite soja och ingefära. Häll i morotspengar, paprikastavar och skuren purjolök. Häll i vatten och buljong. Låt koka tills grönsakerna är klara.
    Servera med ris.

PS: Jobbar på korvfabrik.

• gubealol

MÅSTE prova!!

NiWa skrev 2009-01-24 18:01:58 följande:
    Stek bacon och falukorv i bitar. Lägg i ugnsfast form. På med kokt spagetti så det blir som ett tjockt lock. Häll på en grädde (matlagning/visp). Strö på Aromat och hyvla ostskivor över. Poff in i ugnen tills osten smält och det är genomvarmt. Suuupergott och enkelt, barn brukar älska!
  • Nyfiken gul

min hemmasnickrade allt-i-ett-gryta:

Falukorv
    Potatis
    Morötter
    Gul lök
    Röd paprika
    Purjolök
    Champinjoner
    vitkål
    Buljongtärning
    Körsbärstomater

Klyfta potatis och morötter, lägg dom i en kastrull med vatten, ner med buljongtärning och låt koka tills dom är halvmjuka.
    Tärna löken,purjon och ha ner. Strimla vitkål och paprika och ha ner.  Häll över svampen och tärna korven och ha ner. Krydda med vitpeppar och svartpeppar.

Låt koka ihop tills potatisen är helt genommjuk.

Precis innan servering har man ner en ask körsbärstomater som bara blir lagom ät-varma.

Serveras med vitlökskryddad creme fraiche!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Fru U

Tack

keep 'em coming

Svaren bor i hjärtat
  • Teskedsmamman

Välj grönsaker, jag brukar ta zuccini, fänkål, champinjoner, paprika men man kan välja vad man vill, hacka i stora bitar och lägg i en ungafast form, häll en burk tacosås över grönsakerna (jag brukar blanda ut med en burk creme fraiche också) gör skåror i korve (skär så där halvvägs igenom) och lägg korven ovanpå grönsakerna, klena in korven i senap och på med ost.

Jag brukar lägga aluminiumfolie över för att inte bränna osten och ta av efter halva tiden.

In i ugnen med alltihop och låt stå i 30 min i 200 grader, hur gott som helst!

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Nyfiken gul

En bortglömd klassiker är ju kokt falukorv med kokt potatis och dillsås!

Följ recept på dillsås i kokboken.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • diod

falukorv med senapssås
    stek falukorv med lök, häll över grädde och senap... ät med ris.. jättegott...

• carolinae

gör ett snitt mitt på korven, fyll med ketchup, senap, hackad lök och riven ost och in i ugnen servera med ett hemmagjort potatismos och bostongurka

• Mamma L

Gjorde detta idag. Första gången vi testa och det blev gott

Stekt falukorv med potatisklyftor i vinägrett

4 port

500 gr falukorv
    3/4 kg potatis
    1 rödlök
    3 tomater( tog körsbärstomater)
    3 msk olja(tog solrosolja)
    2 msk hackad persilja(tog fryst)
    1 msk fransk senap
    12 svarta oliver (Jag tog utan)
    salt

Sätt ugnen på 225 gr
    Skär korven nästan igenom och lägg den i en stor ugnsäkerform form.
    Borsta potatisen och skär den i klyftor. Ställ klyftorna med skalet ner i samma form brevid korven.
    stek i ugnen ca 20 min.
    Skala och skiva löken. Skär tomaterna i bitar.
    Blanda olja, persilja och senap i en skål.
    Lägg ner lök, tomater och oliver och låt det marinera en stund.
    Häll tomatröran över potatisen och rör om. Smaksätt med salt.

• Dino78

Jag brukar skiva falukorven, pensla dem med thai sweet chilisås (går även med mango chutney eller nåt sånt). Sen vänder jag dem i riven kokos och trär dem på spett och grillar dem i ugnen. Kokar jasminris till detta och hittar på en egen sås som passar. Typ på kokosmjölk och lime eller något sånt. Jättegott och festligt!

DIF i själ och hjärta
Svar på tråden Dina godaste recept med falukorv!