• Skehamn09

Vilka namn tycker ni bäst om? Vanliga, ovanliga.

Det är så kul att folk har så olika smak vad gäller namn. Jag gillar ovanliga namn men även nåra vanliga. För mig är det självklart att mitt och killens barn kommer få ett lite ovanligare namn.

Här kommer min favvolista

Tjejnamn: 

Alexia                   
    Alvina
    Calina
    Ninja
    Diza
    Elizia
    Elvina
    Flora
    Savanna
    Lithea
    Jamila
    Jemina
    Leah
    Lilja
    Cassiopeja
    Malvina
    Mirakel
    Nova
    Linnéa
    Richelle
    Theomina
    Troya
    Vira
    Zelda

Killnamn:

Alve
    Alvin
    Jeremiah
    Jim
    Vide
    Lex
    Jonny
    Malvin
    Timmy
    Ricky
    Theomin
    Tor
    Vilmer
    Zack
    Zion

• Svar på tråden Vilka namn tycker ni bäst om? Vanliga, ovanliga.
  • Elli47

Hade jag fått en dotter hade hon hetat Serafina efter mammas moster. Mina två söner heter Andor och Vigor och det är de vackraste pojknamn jag vet!

• ludenben

Frodo är det finaste killnamnet jag vet Sen William...

BF 23/4- 09
  • Skorpan2

Sonen heter Natanael, det tycker jag är lite lagom ovanligt.

• PetraD

jag tycker det finns fina namn både av de vanliga och de mer ovanliga
    men finast tycker jag ovanliga är
    de gånger vi har tänkt på namn till våra barn har vi alltid varit överens om att de ska vara ovanliga

• bitte67

Vanliga eller ovanliga... Bara det går att uttala och inte är allt för "konstiga" är det helt okej.

• Mint
    bitte67 skrev 2009-01-25 11:58:54 följande:
    Vanliga eller ovanliga... Bara det går att uttala och inte är allt för "konstiga" är det helt okej.
    Jag håller med. Det finns fina namn bland både de ovanliga och de vanliga,
    men något jag absolut inte gillar är felstavade namn och egenpåhittade namn.
  • cream tea

Finns många fina namn. Men tänk bara lite på hur det blir för barnet i framtiden om ni väljer alltför ovanliga. Jag är själv en av dem som fått gå genom livet med att alltid mötas av "åh, det var ovanligt, var kommer du ifrån?" och fått svara "sverige, bara mina föräldrar som är påhittiga..." Suck, det har inte alltid varit så kul. Samt även att ofta ofta ofta fått stava mitt namn för folk och få stå ut med att det ofta är felstavat. Det är faktiskt inte heller så kul alltid. Så visst, det är roligt att inte ha ett dussinnamn, och att få höra att det är fint osv, men det kan faktiskt vara lite tröttsamt också. Kom ihåg att era barn ska ha sitt namn hela livet, inte bara när de är gulliga bebisar utan även när de är 14, 27, 35, 48...

• Amandass

Jag gillar ovanliga namn men som låter fint och passar
    rätt bra på svenska.
    Detta är mina favoriter....
    Tjej: Kinya, Naïma, Maxime, Lima, Zindra
    Kille: Alexis, Denver, Seven, Maximo
    Sen om jag skulle få en dotter någon gång vill jag nog hon ska heta Lemon i mellanamn, och ett spansk-klingande namn som jag hittar på och som har en jättefin betydelse.
    Namn är kul

• hinderbana

Jag gillar lite gammaldags namn typ: Erik, Carl, Greta, Stina, Maja, Ingrid. Enkla "gammalsvenska" namn eller så.

Fler som känner så?

• Natosh

Jag tycker om inte allt för vanliga namn och framförallt lägger jag vikt vid betydelsen av namnen, det tycker jag är jättekul. Jag vill kunna berätta historier kring namnen för mitt barn. Namn är ju på ett sätt något man ger sitt barn i födelsepresent. Det ska räcka livet ut och förhoppningsvis är barnet också nöjd med det livet ut.

Min dotter har tre olika namn med olika innebörd. Förhoppningsvis om hon inte gillar det förstanamn vi gett henne så faller något av de andra två henne i smaken när hon blir äldre. Det ena (Elise) är ganska i modet nu har jag märkt, om hon inte vill sticka ut, omformat efter Elisabet vilket är min farmors namn - en hyllning till henne således. Betydelsen gud är fullkomlig. Vi ville gärna ha ett namn med stavelsen "El" (gud) i också, så det var ett plus hehe.

Det tredje (Dilara) är ett kurdiskt namn och även femininformen av hennes pappas andranamn, om hon skulle bli väldigt intresserad av de rötterna kan hon ju använda det. Tycker inte något av namnen är FÖR konstiga heller. Betydelsen är väl slarvigt översatt ungefär älskling. Dil = hjärta. Även namnet på en gudinna.

Förstanamnet är det mest ovanliga (Inana) och det som ligger oss föräldrar varmast om hjärtat. Det kommer från en sumerisk gudinna och har betydelsen "himmelens härskarinna". Tycker inte det är konstigt trots att det är ovanligt men vi funderade på att stava det Inána för att förtydliga uttalet. Vi ville dock inte krångla till det, så himmla svårt kan det väl inte vara att få in i skallen

• enlitenbitkaka
    Flicknamn:
    Ella
    Villemo
    Olivia
    Noelle

Pojknamn:
    Jack
    Elian
    Noa
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Natosh

Jag tycker iförsig också att gammelsvenska namn är jättefina. Jobbade på ett äldreboende och kom många av dom fina damerna hade så fina namn som Irma, Thea, Ester, Edith, Iris osv. HAr svårare med gammeldags mansnamn, men Gusten tycker jag mycket om. Tycker också att Knut är fint men bara för att min favoritfarbror Knut var så fin... Så det blir nog inga barnnamn

Både min morfarsmor och min farfarsmor hette Alma, och både min mormorsmor och min farmorsmor hette Elsa. Hade jättegärna velat ge något av de namnen till min dotter men mannen vägrade tyckte dom var för gammaldags. Funderade också på att slå ihop dem till Elma men det gick inte heller då det visst betydde äpple och det var tydligen för simpelt. Jaja man kan inte få allt, då hade ungstackarn haft femtio namn

• enlitenbitkaka

Glömde; Mabel.

enlitenbitkaka skrev 2009-02-01 02:05:50 följande:
    Flicknamn: Ella Villemo Olivia Noelle Pojknamn: Jack Elian Noa
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • P ä r l a n

Älskar min dotters namn Yasmine, blev denna stavning då alla jag känner som stavar Jasmin/Jasmine utalar det som "khasmin", det ville inte vi :)

Till nästa barn kommer vi nog välja något bibliskt namn, då de ofta passar bra i hela världen, min man e ifrån irak jag sverige. blir kanske Ismael, Isak, Adam om det blir en pojke tex.

Svar på tråden Vilka namn tycker ni bäst om? Vanliga, ovanliga.