• Anonym

Någon som har sitt barn i privatskola här?

Hur fungerar det för er och hur ser andra på saken? Vilka reaktioner har ni fått och vid vilken ålder började ert/era barn att gå där? Och, vad kostar det/år?

Vi har kikat på en skola idag och det kändes så bra. Undrar bara lite vilka reaktioner det kan väcka från omgivningen... Plus och minus s.a.s.

• Svar på tråden Någon som har sitt barn i privatskola här?
  • sasssyy

Privatskolor finns det väl inte mer än en eller två i hela Sverige???

Är det friskola du menar???

I så fall kan jag berätta som både arbetat på friskolor och har mitt barn på förskolan på en friskola att det är ingen större skillnad mot kommunal skola. Oftast har friskolorna en profilering, min sons skola är tex kristen (jag är inte kristen men ser det inte som något negativt)

Reaktioner från omgivningen har jag inte märkt av överhuvudtaget. Men jag bor i GÖteborg och här finns det väldigt många friskolor.
    I mindre orter kan jag tänka mig att folk undrar varför du inte väljer en kommunal skola, men även i små orter där jag tex arbetat tillfälligt på friskolor har jag inte märkt några som helst reaktioner.
    Friskolorna lyder ju under svensk lag och ska följa svenska läroplanen så det finns ju inget att fundera på liksom, om skolan kändes bra.

Om det nu verkligen rör sig om en privatskola kan jag dock inte säga något då de är så få i Sverige

• Anonym

Tack för svaret men menade just privatskola. =)

• sasssyy

får man fråga var?? jag känner bara till Lundsberg och Ebba Pettersson men det finns kanske fler på lägre nivå.

Nackdelarna med de skolor som jag sett är privata både i Sverige och utomlands är att eleverna avskärmas från "äkta världen", de lever i sin lilla bubbla och det är oftast höginkomsttagare (pga att privatskolor faktiskt kostar pengar mer eller mindre) som anser att komunala skolor inte duger åt deras barn.. vilket jag iofs kan hålla med om som jobbat mycket i just komunala skolor.. finns ju inga resurser kvar snart så jag förstår om ni väljer ett privat alternativ.

Det viktigaste är ju ändå att ni som föräldrar är nöjda med valet och att barnet trivs.. .sen får väl alla andra runt omkring tycka vad de vill

• Anonym

Våran son skall börja i Ebba Pettersson skola och det kostar ingenting. Men dom vill gärna att man "bidrar/sponsrar" men 1000 kr per termin och gärna med annat som tex film kameror, kameror osv. Detta är för att skolan bara får 80% av skolpengen, vilket jag tycker är helt fel. Tycker att det är en billig penning för en förhoppningsvis bra skolgång.

Det har väl inte väckt några reaktioner,en privat, friskola är väl som vilken annan skola som helst, men förhoppningsvis bättre.
    Det är ju hårdare krav på både föräldrar och barn då man faktisk söker sig till skolan. Mer föräldrar engagemang och hårdare skolkrav på eleverna.

• Molly1982

Det finns Lundsbergsskolan (LS), Sigtunas Humanistiska Lärovärk (SSHL) samt Gränna.
    Kostnaden för utbildning vid dessa internat är lite olika beroende på vad man ska läsa, huruvida man ska bo på internat och hur man vill bo där.

Jag började vid SSHL när jag var 12år...det funkade alldeles utmärkt för min del.
    Mi lille bror läste vid LS han började när han var 13år...och han har storm trivts.

Beror nog lite på hur man är som barn och vad man har med sig i bagaget.

• sasssyy

Anonym skrev 2009-01-25 19:20:36 följande:

Våran son skall börja i Ebba Pettersson skola och det kostar ingenting. Men dom vill gärna att man "bidrar/sponsrar" men 1000 kr per termin och gärna med annat som tex film kameror, kameror osv. Detta är för att skolan bara får 80% av skolpengen, vilket jag tycker är helt fel. Tycker att det är en billig penning för en förhoppningsvis bra skolgång. Det har väl inte väckt några reaktioner,en privat, friskola är väl som vilken annan skola som helst, men förhoppningsvis bättre. Det är ju hårdare krav på både föräldrar och barn då man faktisk söker sig till skolan. Mer föräldrar engagemang och hårdare skolkrav på eleverna.
    fast det där är underligt med skolpengen..för jag har arbetat inom kommunen som lärare och i Göteborg är det inte på det vis du beskriver. För skolan jag arbetade på sist, i Angered fick enbart 50% av skolpengen medan friskolorna i stadsdelen fick 95% av skolpengen.. så friskolorna får MER av skolpengen.
    Enligt svensk lag får man inte ta betalt för utbildning om det inte rör sig om obetydliga summor. Internaten får ju däremot ta betalt just på grund av att i deras omkostnader ingår ju även boende och kost.
    Just som privatskola kan jag tänka mig att de kan undgå just den klausulen om att be om pengar av föräldrarna. Men helt alvarligt så tycker jag INTE att man som friskola/privatskola ska gnälla över att man "bara" får 80% av skolpengen då de kommunala får 50% eller som i Angered 45% nu från denna termin till följd av neddragningar
  • Anonym

Fast är det någon skillnad på friskola och privat skola nu?
    Kan ju vara skolpengen i så fall. Friskolan kanske får hela medan privatskola enbart 80% men jag vet faktiskt inte. Någon annan kanske kan reda ut begreppen.

• sasssyy

vad jag vet så ska det inte vara någon skillnad på friskola och privatskola sen nya lagen trädde i kraft för hmmm tio-femton år sedan.. men jag vågar inte uttala mig med säkerhet

• Anonym

sasssyy skrev 2009-01-25 19:25:39 följande:

Anonym skrev 2009-01-25 19:20:36 följande:
    fast det där är underligt med skolpengen..för jag har arbetat inom kommunen som lärare och i Göteborg är det inte på det vis du beskriver. För skolan jag arbetade på sist, i Angered fick enbart 50% av skolpengen medan friskolorna i stadsdelen fick 95% av skolpengen.. så friskolorna får MER av skolpengen. Enligt svensk lag får man inte ta betalt för utbildning om det inte rör sig om obetydliga summor. Internaten får ju däremot ta betalt just på grund av att i deras omkostnader ingår ju även boende och kost. Just som privatskola kan jag tänka mig att de kan undgå just den klausulen om att be om pengar av föräldrarna. Men helt alvarligt så tycker jag INTE att man som friskola/privatskola ska gnälla över att man "bara" får 80% av skolpengen då de kommunala får 50% eller som i Angered 45% nu från denna termin till följd av neddragningar
    Fast får man inte 100% skolpeng i kommunala skolor? Det trodde jag "dumma" mig. Vart går resten av pengarna? Vad är 100% av skolpengen då?
  • Bakeapple

Mina barn går än så länge i vanliga skolor, men jag hoppas att de vill/vi har råd att låta dem gå vidare när de blir lite större. Jag har själv gått på ett av de 3 riksinternaten i Sverige under gymnasiet och jag stormtrivdes. Små klasser, väldigt engagerade lärare, rikligt med fritidsaktiviteter, familjär stämning överhuvudtaget. Saknar skolan när jag tänker tillbaka på den tiden :) När jag gick kostade det ca 100.000:- per läsår inkl internatkostnad, jag har inte riktigt koll, men tror att det ligger runt 120.000:- nu. Böcker och skoluniform fick man betala utöver den kostnaden.

• Anonym

Bakeapple skrev 2009-01-25 21:18:20 följande:

Mina barn går än så länge i vanliga skolor, men jag hoppas att de vill/vi har råd att låta dem gå vidare när de blir lite större. Jag har själv gått på ett av de 3 riksinternaten i Sverige under gymnasiet och jag stormtrivdes. Små klasser, väldigt engagerade lärare, rikligt med fritidsaktiviteter, familjär stämning överhuvudtaget. Saknar skolan när jag tänker tillbaka på den tiden :) När jag gick kostade det ca 100.000:- per läsår inkl internatkostnad, jag har inte riktigt koll, men tror att det ligger runt 120.000:- nu. Böcker och skoluniform fick man betala utöver den kostnaden.
    Herregud, det är ju typ 10 000/mån. Trodde inte en skola i sverige fick tjäna nåt. Om en elev betalar 10 000/mån måste det ju vara rejäla lyxrum och fin mat varje dag.
  • Jambosana

Anonym skrev 2009-01-25 21:24:09 följande:

Bakeapple skrev 2009-01-25 21:18:20 följande:
    Herregud, det är ju typ 10 000/mån. Trodde inte en skola i sverige fick tjäna nåt. Om en elev betalar 10 000/mån måste det ju vara rejäla lyxrum och fin mat varje dag.
    Nej, det är för logi, mat och personal. Man får inte ta betalt för själva utbildningen.
  • Anonym

Jambosana skrev 2009-01-25 22:22:47 följande:

Anonym skrev 2009-01-25 21:24:09 följande:
    Nej, det är för logi, mat och personal. Man får inte ta betalt för själva utbildningen.
    Ja det förstår jag men jag tycker ändå det är dyrt om man slår ut det.
  • Jambosana

Javisst, men de som betalar tycker nog att det är värt det. De kompisar som gått på de olika skolorna gjorde det för att föräldrarna bodde utomlands, antar att det var tryggt både för barn och föräldrar.

• sasssyy

ang kommunala skolor: nej de får INTE hela skolpengen.. som i Angered är skolpengen 89.000/elev och termin, fram tills i höstas fick friskolorna 80.000 och kommunala skolorna fick 55.000 av detta. Efter de stora nerdragningarna så får de kommunala bara 45.000 kr av detta.
    I den skola jag arbetade fick dessutom alla specialpedagoger sluta eller omplaceras så inga specialpedagoger finns.
    Blev lite OT där men jag är ganska starkt engagerad i kampen för våra skolor och i dagens läge skulle jag absolut rekomendera att välja en friskola, det bär mig emot eftersom jag anser att kommunerna har en SKYLDIGHET att se till att våra kommunala skolor är tillgängliga och har god kapacitet men som det är i dag är det inte så i många kommuner i Sverige. I Göteborg är det förorterna som får lida, alltså de stadsdelar som har störst behov.

• sasssyy

vart går resten av pengen?? jaa det kan man fråga sig... administration i stadsdelen/kommunen säger ryktet.... men jag vet inte.. det är som ett svart hål

• Anonym

sasssyy skrev 2009-01-26 08:55:41 följande:

ang kommunala skolor: nej de får INTE hela skolpengen.. som i Angered är skolpengen 89.000/elev och termin, fram tills i höstas fick friskolorna 80.000 och kommunala skolorna fick 55.000 av detta. Efter de stora nerdragningarna så får de kommunala bara 45.000 kr av detta. I den skola jag arbetade fick dessutom alla specialpedagoger sluta eller omplaceras så inga specialpedagoger finns. Blev lite OT där men jag är ganska starkt engagerad i kampen för våra skolor och i dagens läge skulle jag absolut rekomendera att välja en friskola, det bär mig emot eftersom jag anser att kommunerna har en SKYLDIGHET att se till att våra kommunala skolor är tillgängliga och har god kapacitet men som det är i dag är det inte så i många kommuner i Sverige. I Göteborg är det förorterna som får lida, alltså de stadsdelar som har störst behov.
    Fast kan det vara så att man att får 80 % av den skolpengen som man får vid sin kommunala skola? Jag uppfattade nämligen att det är så att barnen får ta med sin 80% av den skolpeng dom har. Annars låter det ju mycket och att dom "tjänar" på att få in barn från kommunala skolor?
  • Jambosana

sasssyy skrev 2009-01-26 08:56:23 följande:

vart går resten av pengen?? jaa det kan man fråga sig... administration i stadsdelen/kommunen säger ryktet.... men jag vet inte.. det är som ett svart hål
    Vad märkligt! Så vill man ju inte att det ska vara!

I vår kommun får de kommunala skolorna lite mer än friskolorna, för att de har inskrivningsberedskap, eller vad det heter. De har inte rätt att avvisa elever, vilket friksolor har, därför har de lite extra för att kunna täcka upp för elevomsättningen.
  • Anonym (Priv.skol)

Jag har själv gått på Lundsberg under hela högstadiet och gymnasiet. trivdes alldelses utmärkt med att gå där.
    ett minus är väl kostanden (145 000kr)

• sasssyy

Anonym skrev 2009-01-26 13:32:31 följande:

sasssyy skrev 2009-01-26 08:55:41 följande:
    Fast kan det vara så att man att får 80 % av den skolpengen som man får vid sin kommunala skola? Jag uppfattade nämligen att det är så att barnen får ta med sin 80% av den skolpeng dom har. Annars låter det ju mycket och att dom "tjänar" på att få in barn från kommunala skolor?
    Nej.. vi fick siffrorna i kronor och inte procent vid omorganisationsträffarna i höstas. så det är alltså så att friskolorna får mer.
    Inskrivningsberedskapen påverkar inte storleken på skolpengen utan det är ju så att skrivs nya elever in flyttas deras skolpeng med tills den skola de väljer.

Att friskolorna får mer pengar i Göteborg menar ledningen har att göra med att de kommunala skolorna har mycket administrativt stöd från stadsdelsnämnderna och kommunen som sådan, medan friskolorna får sköta allt sådant själva, de har inget it-stöd från stadsdelen och får sköta inköp av datalicenser och sådant på egen hand medan sånt görs centralt inom stadsdelen och därmed får de kommunala skolorna ta del av detta.
Svar på tråden Någon som har sitt barn i privatskola här?