Anonym skrev 2009-01-25 19:20:36 följande:
Våran son skall börja i Ebba Pettersson skola och det kostar ingenting. Men dom vill gärna att man "bidrar/sponsrar" men 1000 kr per termin och gärna med annat som tex film kameror, kameror osv. Detta är för att skolan bara får 80% av skolpengen, vilket jag tycker är helt fel. Tycker att det är en billig penning för en förhoppningsvis bra skolgång. Det har väl inte väckt några reaktioner,en privat, friskola är väl som vilken annan skola som helst, men förhoppningsvis bättre. Det är ju hårdare krav på både föräldrar och barn då man faktisk söker sig till skolan. Mer föräldrar engagemang och hårdare skolkrav på eleverna.
fast det där är underligt med skolpengen..för jag har arbetat inom kommunen som lärare och i Göteborg är det inte på det vis du beskriver. För skolan jag arbetade på sist, i Angered fick enbart 50% av skolpengen medan friskolorna i stadsdelen fick 95% av skolpengen.. så friskolorna får MER av skolpengen.
Enligt svensk lag får man inte ta betalt för utbildning om det inte rör sig om obetydliga summor. Internaten får ju däremot ta betalt just på grund av att i deras omkostnader ingår ju även boende och kost.
Just som privatskola kan jag tänka mig att de kan undgå just den klausulen om att be om pengar av föräldrarna. Men helt alvarligt så tycker jag INTE att man som friskola/privatskola ska gnälla över att man "bara" får 80% av skolpengen då de kommunala får 50% eller som i Angered 45% nu från denna termin till följd av neddragningar