• GullpuckotMe

Hur tidigt se könet på tvillingar?

Hej!
    Gravid i vecka 15 med första barnen. enäggstvillingar tror dom ganska säkert!
    vi har bestämmt att ta reda på könen! när kan man tidigast göra det?

ingick det i eran mödravård? ( fick ni veta gratis eftersom det tydigen har viss betydelse om man bär enäggs eller tvåäggs)

• Svar på tråden Hur tidigt se könet på tvillingar?
  • anelia

Jag har tvåäggstvillingar. Redan på första u-ljudet frågade de om vi ville veta könet.
    Vi ville inte, men eftersom man går på lite fler u-ljud när man väntar tvillingar och de frågade varje gång om vi ville vet. Så då blev vi så nyfikna så de fick säga vad det var

Lycka till!

• GullpuckotMe

Okej.. är det alltid tjej o kille med tvåäggstvillingar eller kan dom ha samma kön med?

• Pappatilltwins

Vi fick inte veta könet, de tittar bara på skiljeväggen om det är enäggs eller fleräggs.
    Även om det är samma kön kan det ju vara tvåäggs.

Vi var iväg på privat UL i vecka 26 då de tittade på könet.

• Vitros

jag känner flera som har tvåäggstvillingar av samma kön, för oss verkar det dock vara en av varje och det såg de i v.20, tror man kan se ifrån v.18 någonstans

• MuffinCake

Ungefär en tredjedel av alla tvåäggstvillingar är olikkönade, en tredjedel är flickor och en tredjedel är pojkar.

• Mortill 6

Hej! Vi kollade kön i v.17 . Han var 100% säker på att det var en av varje.Dom är iof inte födda än menjag såg oxå att dom var olika.

• pcr

Det kan vara samma kön när det är tvåäggs också, min barnmorska sa att det inte finns någon större chans att få samma av ett kön eller ett av varje. Ville ju veta vilket det kunde luta åt :) Jag gjorde mitt RUL i vecka 18 (17+1) och då kunde hon inte se vad det var för kön för det var för tidigt, sa hon iaf. Jag frågade vart man kunde ta reda på könen för dom gör det inte på vårt sjukhus och då sa hon att vi kommer göra så många mer UL att läkaren kan tala om det OM han ser vad det är för kön men han kommer inte leta efter det för det har han inte tid med. Imorgon när jag ska på fosterljud så ska jag fråga igen, för jag vill verkligen ta reda på det. Tycker det är konstigt att man kan se det tidigt på vissa och senare på vissa.

• emmol

Vi fick reda på RUL i v.19 att det skulle vara 2 små pojkar där inne, var också på tillväxt ultraljud och hon sa samma sak, så man kan nog se ganska tidigt ändå tror jag, om det nu stämmer men dom verkade ganska säkra =)

• pcr

Frågade min barnmorska idag när man kunde se det, var tvungen att fråga med tanke på att så många säger olika. Det gör ju tydligen barnmorskorna också. Hon sa att vid mitt nästa UL som ska vara i v28 så ska dom kunna se det. Då sa jag att jag har hört dom som har fått veta det så tidigt somi vecka 16 och då sa hon att det är olika från graviditet till graviditet. Tycker det är lite skumt ändå Fundersam

• belbabagger
    Svar på #10
    Gjorde UL i vecka 13 och då frågade vi - hon sa att det var lite för tidigt men hon kallade tvilling 1 han och sa att de förmodligen hade samma kön (tvåäggs, varsin moderkaka och hinsäck).
    På UL i vecka 18 frågade vi igen och då var det 2 pojkar därinne.
  • pojkarnasmamma

Jag har gjort MKP, räckte med ett prov då de starkt misstänker enäggstvillingar, och fick då reda på att det skulle vara en pojke. På mitt UL förra veckan (28+5) så kollade läkaren ändå efter könen. Han frågade dock innan om vi visste/ville veta innan han sa vad han såg.

Och det är två pojkar så det gör ju att de är än säkrare på att det är enäggs.

Av vad jag har hört så kollar de efter könen för att lättare kunna avgöra om det är enägg el tvåägg.

• spacebeare

pcr - tror att beroende på hur bebis/bebisar ligger under ul gör om dom vill säga eller inte. har en kompis som dom inte behöve berätta för ens för han hängde hela paketet i fönstret

Svar på tråden Hur tidigt se könet på tvillingar?