Vad beror vita fläckar på naglarna på?
Ja som rubriken lyder, lyder min fråga?
Ja som rubriken lyder, lyder min fråga?
Jag har alltid fått höra att det tyder på vitaminbrist, men vet inte om det är en myt.
B-vitamin eller kalk tror jag...hmm..
De växer för snabbt, så det blir en liten vit fläck med inte fullt utvecklade celler. inget farligt och inget att göra nått åt.
Min nagelperson (vet inte den korrekta titeln) sa att det beror på att man fått slag och stötar som gjort att nageln släppt från sitt fäste på huden. Det är också därför de är vita högst upp där de inte fäster. Det läker om man har tålamod.
Är en myt att det är vitaminbrist.
Det bror helt enkelt på att man slagit i nageln och så har det släppt på just det stället, därför blivit vitt.
student.educ.umu.se/~frodrt04/nagsj.htm
Näst längst ner står det om vita fläckar. kan tydligen både vara slag och outvecklade celler.
Jaha!
tack för era snabba svar alla! Hade åxå hört att det var pga vitaminbrist men misstänkte att det var en myt.
Min son har det nämligen (10 mån) och jag var lite rädd att min mat jag lagar brister på vitaminer (trots jag är noga när jag kokar). men då behöver jag inte vara orolig för det då.
TACK!
The Mrs Jag har hört att har man vita fläckar på naglar kan de bero på zinkbrist, jag provade zinktabletter och de försvann för mig,så testa det.
Gäller det din lilla son, så får han tillräckligt med zink i den mat du ger honom, det är jag övertygad om. man ska inte behöva ge så små barn mineraltillskott, om dom inte har en utredd brist.
Ge ditt barn varierad kost, och glöm inte viktiga bitar som broccoli, morötter, ja, frukt o grönsaker överhuvudtaget.
Nä, jag håller mej till skaran som tror att vita fläckar på nageln beror på att man fått en liten stöt på nagelbandet, just där nageln utvecklas...och då uppstår den vita fläcken.. den kommer ju längre o längre upp på nageln, när nageln växer, och till slut klipper man ju bort den!
The Mrs jag köpte zinktabletter ,men ska kolla Zink finns främst i vetegroddar, kött, fågel, lever, mjölk och ost. Vi ser sällan några brister när det gäller dessa mineraler förutsatt att man äter en varierad kost där matcirkelns delar finns med varje dag. Med vänlig hälsning Christina Karlsson