• bustösen

jahve är det jehovas?

Sitter och letar efter fina namn, och för mig så är betydelsen ganska viktig. Vissa namn har jahve dykt upp i betydelsen och då blir jag tveksam.
    Är det så att jahve = jehovas eller har jag missuppfattat det? :)

• Svar på tråden jahve är det jehovas?
  • Merle

Jahve är det hebreiska gamla namnet för gud, betyder egentligen ungefär "jag är den jag är" och är Guds svar till Mose när han frågar vem Gud är.

• bustösen

okej, då går de namnen bort för mig iallafall. Tack lia76 för svaret!

• lia76
    Merle skrev 2009-01-25 10:12:12 följande:
    Jahve är det hebreiska gamla namnet för gud, betyder egentligen ungefär "jag är den jag är" och är Guds svar till Mose när han frågar vem Gud är.
    Inte det gamla namnet, det är Guds namn
    Alltså, Gud heter Jehova och Jehova betyder "jag är den jag är"
  • bustösen
    Merle skrev 2009-01-25 10:12:12 följande:
    fast om det står "jahve är gud" i betydelsen så är det att jehova är gud? eller?
  • Merle

lia76

Jo, jag vet, det blev lite syftningsfel där.. menade att ordet är gammalt.

• Merle

Jahve är samma ord som Jehova - olika sätt att skriva ut det bara.

• LadyStarbon

Egentligen från grunden endast: JHVH.

Stavningen har hittats i gamla skrifter. Uttalas idag som Jahve eller Jehova. Vilket är Guds namn.

• LadyStarbon

Glömde... Även Jah, är en form av samma namn.

• ludenben

men ts ska du ge ditt barn namnet Jahve??

BF 23/4- 09
  • bustösen
    ludenben skrev 2009-01-25 10:44:33 följande:
    men ts ska du ge ditt barn namnet Jahve??
    nej, Joel funderade vi på men det betyder "jahve är gud" så vi letar vidare
  • LadyStarbon

bustösen skrev 2009-01-26 08:30:02 följande:

varför? Joel är ju jättefint, och betydelsen är väl vacker också?
  • ludenben

Fast Joel är ju fint, man samankopplar ju inte det med Jahve när man hör Joel. Namnet Elias tex betyder nästan samma, det betyder "min Gud är Jahve" men det är ju ingen som tänker på heller

BF 23/4- 09
  • Mint

Men det betyder ju inte Jahve som i det som Jehovas vittnen tror på utan helt enkelt att Gud är Gud, om man säger så. JHVH är den gud som de kristna tror på, och som också Jehovas vittnen tror på även om de tolkar Bibeln olika.

Att man sade att Jahve är Gud är ju för att särskilja sig från andra folk som trodde på helt andra gudar på den tiden - allts att det är Jahve som är Gud, och inte Myrto-X eller Pludentius som kanske grannfolken dyrkade

Joel är jättegulligt tycker jag, men jag förstår det där med att fastna på betydelsen. Särskilt kanske att ta ett så uppenbart superbibliskt namn om man inte själv är troende.
    (har jag lyckats göra mig förstådd...?)
  • lia76
    Mint skrev 2009-01-31 07:03:32 följande:
    Men det betyder ju inte Jahve som i det som Jehovas vittnen tror på utan helt enkelt att Gud är Gud, om man säger så. JHVH är den gud som de kristna tror på, och som också Jehovas vittnen tror på även om de tolkar Bibeln olika.Att man sade att Jahve är Gud är ju för att särskilja sig från andra folk som trodde på helt andra gudar på den tiden - allts att det är Jahve som är Gud, och inte Myrto-X eller Pludentius som kanske grannfolken dyrkade Joel är jättegulligt tycker jag, men jag förstår det där med att fastna på betydelsen. Särskilt kanske att ta ett så uppenbart superbibliskt namn om man inte själv är troende.(har jag lyckats göra mig förstådd...?)
    Jo det är den Gud som Jehovas Vittnen tror på och de kristna tror på.
    Eftersom Gud heter Jehova.
    Jehova är Guds namn... Precis som namnet Buddah, Shiva, Tor, Oden
  • Mint

lia76 skrev 2009-02-01 12:35:11 följande:

Jo det är den Gud som Jehovas Vittnen tror på och de kristna tror på. Eftersom Gud heter Jehova. Jehova är Guds namn... Precis som namnet Buddah, Shiva, Tor, Oden
    Jo, jag vet. Jag trodde jag försökte förmedla det men misslyckades uppenbarligen.

Alltså; "Jahve är Gud" betyder att Gud är Gud. Sen att både Jehovas vittnen och kristna tror på den guden är liksom en annan sak. Typ.
Svar på tråden jahve är det jehovas?