• myran82

Snowblades eller slalomskidor? *Nybörjade*

Vi ska åka till Sälen om några veckor och jag som ALDRIG har åkt skidor är lite tveksam till att följa med. Vill ju inte behöva sitta i stugan ensam hela dagarna när dom andra roar sig i backarna.

Jag har funderat lite på att pröva att åka men är dock livrädd för att bryta armar och ben.

Iallafall har jag hört & läst att snowblades är lättare att åka på än slalomskidor. Ungefär som att åka skridskor fast i snö & skridskor jag kan åka.

Sen att dom inte är så långa känns rätt bra (?) då de få gångerna jag åkte längdskidor så tyckte jag det bara var svårt med längden på skidorna. Ingen koll på dom ungefär.

Kom gärna med tips till en total nybörjare.

• Svar på tråden Snowblades eller slalomskidor? *Nybörjade*
  • myran82

Finns det inte någon här som åker på slalomskidor eller snowblades?

• Izo

Jag tycker absolut att du ska åka slalomskidor (helt personlig åsikt eftersom jag älskar att åka skidor!)

Om du kan åka skridskor har du en jättebra grund för att åka skidor och jag tror du skulle klara det toppenbra!

• LeWi

Jag skulle tro att skidor är lättare att börja med. De är stadigare och enklare att hålla balansen på än snowblades.
    Ge dig bara ut i backarna det kommer säkert gå jättebra!

Sen kan det vara bra om du upplyser ditt sällskap om regeln vi alltid haft i min familj.
    Nybörjaren får aldrig åka sist!
    Alltid bra om man skulle ramla att ha nån över sig i backen som kan hjälpa till och hämta skidor och så

Ha så kul!

I reject your reality and substitute my own.
  • Venna

Håller med de andra. Tycker helt klart att du ska åka vanliga skidor om du aldrig åkt förut. Fördelen med skidor är ju att du kan ploga och på så vis bromsa. Snowblades är ju egentligen mest till för lite trick-åkning, och eftersom de är ganska korta så finns det inte så mycket "skida" att bromsa med, utan man måste kunna göra hockeystopp.

Ha så kul...och glöm inte hjälmen!

• mared6

Jag började också åka skidor i vuxen ålder. Jag kan helt klart rekommendera en eller ett par lektioner i skidskola! Det är ett perfekt sätt att i lugn och ro få lära sig att komma överens med skidorna och samtidigt få tips och stöttning. Du kommer garanterat mycket snabbare i gång på det sättet. Själv trodde jag att skidskolan bara var med barn och att man skulle känna sig bortkommen, men det är många vuxna som går i skidskola och det var fantastiskt roligt! Själv har jag fastnat för telemarksåkning, det är helt fantastiskt roligt!

• myran82

Jag har funderat på att gå i skidskola, men har trott att det bara är för barn. Men så är det inte alltså?

Pojkvännen och hans familj är duktiga skidåkare så dom kan säkert hjälpa mig.

Men slalomskidor är att föredra alltså?

Jag tycker att dom ser så långa och klumpiga ut, men det kankse inte är så när man har den på sig?

• Izo

Jag jobbar själv som skidinstruktör och har lektioner med både barn och vuxna, väldigt vanligt med vuxna som tar lektioner så du skulle garanterat inte vara ensam om det! Det bästa tycker jag är att ta en eller två privatlektioner och sen tror jag du fixar att åka själv!

Som andra har skrivit här, det är lättare med balansen om du åker på vanliga skidor. Till en början kommer du säkert att tycka att skidorna är långa och klumpiga men det släpper snabbt.

Lycka till i backarna!

• JohannaMatt

Oj, nu måste jag nog vara lite motfalls. Jag valde blades i år då jag kände mig så osäker på skidorna o att jag skulle kunna vara till hjälp för barnen. Kan tänka mig att det är lätt med skidornas längd när man väl kan men jag tyckte blades var mycket lättare att hålla reda på...och jag plogade typ hela tidenSkrattande

Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla
Svar på tråden Snowblades eller slalomskidor? *Nybörjade*