• Callina

Nån som EJ gått ned med GI Rivstart, vad har ni gjort för att förändra och gå ned?

Jag måste få lite tips nu. Jag har kört rivstarten i några veckor och har bara gått ned 2 kg. Tänkte ge det någon vecka till innan jag går vidare till nästa fas. Men det är så konstigt... Någon som varit med om samma och gjort någon förändring som satt fart på viktnedgången??

• Svar på tråden Nån som EJ gått ned med GI Rivstart, vad har ni gjort för att förändra och gå ned?
  • frugourme

Hej Callina! Min man gick inte ner något på rivstart. det ända som hände var att han blev deppig och på ett J-la humör (gick INTE vara i närheten av honom). Han växlade över till nystart och kilona började rasa. Mindre fett och mer bruna kollisar löste det hela för honom. Testa! Det kanske är likadant för dig? Lycka till! Det är förödande för motivationen när det står still!
    frugourme.blogspot.com/

• Callina
    frugourme skrev 2009-01-25 11:16:44 följande:
    Hej Callina! Min man gick inte ner något på rivstart. det ända som hände var att han blev deppig och på ett J-la humör (gick INTE vara i närheten av honom). Han växlade över till nystart och kilona började rasa. Mindre fett och mer bruna kollisar löste det hela för honom. Testa! Det kanske är likadant för dig? Lycka till! Det är förödande för motivationen när det står still!frugourme.blogspot.com/

Ja, jag har funderat på det, att ge det en vecka till och sedan gå över på nystarten och samtidigt börja träna mer. Ja det är verkligen FRUSTRERANDE, speciellt eftersom jag knappt fuskat något alls och verkligen hållt mig inom staplarna (är med på GIviktkoll) Däremot mår jag väldigt bra av rivstarten, magen mår toppen och jag är väldigt pigg och glad

Hur länge gick han på rivstarten innan han bytte?

• frugourme
    Svar på #3
    Han stod bara ut en vecka! Sen förbjöd hela familjen honom att fortsätta. Nu äter han samma GI-mat som mig som kör rivstart, fast med mindre fett och bruna kolhydrater (mycket bulgur, linser och fullkornspasta). Det har gett resultat. På drygt 2 veckor har han gått ner 5 kg.
  • Callina

Tack det ger mig lite att fundera på.

• pixeltrasher

Verkligen intressant att lasa om din mans humor, jag forsoker sjalv ocksa folja GImetoden och ar nu i Fas2 enligt www.gi-metoden.nu, vilket ska vara motsvarande GI Viktkolls rivstart (aven om jag dock ater bonor och linser). Jag har haft otroliga humorsvagningar, t.ex. i forrgar borjade jag grata da min man kopt hem fel skinka :-S Inte har jag gatt ner i vikt heller! Sa kanske vart att introducera lite "bra" kolhydrater, saknar verkligen min havregrynsgrot pa morgonen sa kanske skulle ga bra att ata den da?

• jeng

jag kör enligt ola lauritzons gi-metod med fas 1 fas 2 och fas 3. i fas 1 som man kör max 2 veckor gäller det att tömmakolhydratreserven. då kommer man bli trött och grinig, innan kroppen kommer på att den ska börja bränna fett istället för kolhydrater! ungefär samtidigt som man kommer över grinet så börjar alltså kroppen hitta energi i fettet istället. fram tills dess är det itne säkert att du går ner i vikt, annat än en vattenförlust som man ofta får under fas 1. när man märker att man börjar komma över den där kullen, så ska man gå över till fas 2. då får man äta lite mer kolhydrater, men ändå begränsat. denna fas kör man sedan sålänge man har mycket att gå ner i vikt. när man börjar närma sig sitt mål (eller om man vill gå ner i vikt saktare) börjar man införa kolhydrater med bra GI, och ökar sakta tills man når den stabila fördelningen, där ca 45 % av den kost man får i sig ska vara kolhydrater. detta är den fasen man håller sen "resten av livet"...

blir man så extremt grinig och kinkig så tror jag det beror på mer än omställningen i kroppen. kanske man har tagit bort kolhydraterna i kosten utan att ersätta med tillräckligt av annan mat?! kanske för lite proteiner? kanske för lite fett? många är ju vädiogt emot att äta fett, och förstår inte att det kan vara "bra" men det är ju det som ligger till grund för gi, så om man fuskar och försöker minska för mycket på fettet så kommer man ju aldrig riktigt igång!

lycka till allihopa!

• jeng

pixeltrasher, tänk på att havregrynsgröt kan vara väldigt dåligt enligt gi, om du gör den på fel sätt!

ställ grynen i vatten kvällen innan i rumsremp (tex i micron, det gör vi) sedan på morgonen så kör du 2 minuter, så är det klart. om du kokar på spis och KOKAR så komemr du höja gi massor, och om du inte låter grynen svälla över natten så kommer du också få ett högt GI. det är det geleiga som sänker gi. sedan ska du såklart använda fiberhavregryn!

Svar på tråden Nån som EJ gått ned med GI Rivstart, vad har ni gjort för att förändra och gå ned?