• TipTop86

Vad ska jag göra av 12 äggvitor?

Har 12 äggvitor i kylen som jag tänkte använda hellre än att kasta men jag vet inte vad jag ska göra.. Känns så trist att bara göra vanliga maränger så jag skulle behöva tips på annat roligt å gott man kan göra!

Gärna pajer, tårtor, muffins eller vad som helst! =)

• Svar på tråden Vad ska jag göra av 12 äggvitor?
  • Lussekatten87

Du kan ju göra en marängbotten och sen göra en tårta av den!
    Lite roligare än valiga maränger!
    http://www.milda.com/SE-New/recipe.asp?id=1355182

Jättegott!!!!!kom upp först på google,har gjort den själv!

(¯`°?.¸ ♥ Väntar 2:an! BF 31/7 - 09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Miss Lau

Skulle precis tipsa om att göra en Pavlova-tårta Enkelt och supergott.

• Lussekatten87
    Miss Lau skrev 2009-01-25 11:28:49 följande:
    Skulle precis tipsa om att göra en Pavlova-tårta Enkelt och supergott.
    ja det är också gott!

Du kan nog göra 4-5 st såna med all de äggvitorna!
    (¯`°?.¸ ♥ Väntar 2:an! BF 31/7 - 09 ♥ ¸.?°´¯)
  • fjäilen

lemontårta
    Ingredienser
    14 bitar
    Botten:
    100 g rumsvarmt smör
    1 1/2 dl strösocker
    5 äggulor
    4 msk mjölk
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver

Maräng:
    5 äggvitor
    2 1/2 dl strösocker
    50 g mandelspån

Fyllning:
    3 dl vispgrädde
    2 dl lemon curd
    Gör så här
    Sätt ugnen på 150°. Vispa smör och socker poröst. Vispa ner en äggula i taget. Rör i mjölken. Rör ner mjölet blandat med bakpulver. Vispa vitorna med hälften av sockret till ett fast skum. Vispa ner resten av sockret. Bred ut smeten till botten i en långpanna med bakplåtspapper, 30x40 cm. Bred över marängen toppigt. Strö på mandelspån. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kakan kallna. Dela den på mitten. Vispa grädden. Rör lemon curd mjuk och vänd ner den i grädden. Lägg ihop bottnarna med citrongrädden emellan.

• Sootie

Själv tål jag inte ägggula så när jag bakar tar jag tex 3 äggvitor ist för 2 ägg..
    Funkar utmärkt i alla mjuka kakor!

• Queequeg

Du man göra IMBC som är supergod som frosting på cupcakes

Italian meringue buttercream (IMBC)1/2 cup of cold water (120ml)
    2 1/4 cups of caster sugar (530ml)
    1 cup of eggwhites  ca 10 ägg beroende på storleken
    1 1/2 pound of soft unsalted butter (680gr)
    1 tsp of vanilla extractPlace sugar & water in a casserole and bring it to the boil and start the timer. (jag brukar sänka värmen något när det har kokat upp för att inte riskera att sockerlagen blir brun)When the sugar syrup has been boiling for 5-7 mins. Start the kitchen mixer on full speed and whisk the eggwhites for the last 2 mins. When the timer is up the sugar syrup is done. With the mixer still going on high speed slowly pour the hot syrup down the side of the mixing bowl.When all sugar syrup has been added it should look like thick cream. Set the timer on 10 mins and beat on high speed. This is how long it takes in my mixer for the mixing bowl to be cool to the touch.
    After 10 mins. You should now have a lovely thick meringueNow its time to add the butter. Start the mixer on high speed and with a knife cut pieces of the butter and add it to the meringue. When all butter is added it will not take long for mixture to turn into nice thick smoothe buttercream. When that happend slow down the mixer and add 1 tsp of vanilla extract. Stop the mixer and scrape down the bowl and start againFlavoring:Raspberry: 1/4 cup of raspberry puré or more pr. 2 cups of IMBCChocolate: 2-3 oz of melted chocolate, cooled down to 98 F, pr. 1 cup of IMBC

• TipTop86

Tack så mycket för svaren! Den där IMBC lät faktiskt mest intressant eftersom jag aldrig hört talas om det förut ens! Fast då är ju frågan vad man ska ha det till =P ..

• Queequeg
    TipTop86 skrev 2009-01-25 19:44:24 följande:
    Tack så mycket för svaren! Den där IMBC lät faktiskt mest intressant eftersom jag aldrig hört talas om det förut ens! Fast då är ju frågan vad man ska ha det till =P ..
    Jag tycker det är gott att använda i stället för grädde tex när manska täcka tårtor eller ha som frosting till muffins
  • TipTop86
    Queequeg skrev 2009-01-25 20:44:25 följande:
    Jag tycker det är gott att använda i stället för grädde tex när manska täcka tårtor eller ha som frosting till muffins
    Okej, muffins gillar jag att baka så =) .. Men måste man ha en sån där visp som står av sig själv å vispar (vet inte vad dom heter =P ) för att göra det? Går det bra med vanlig visp bara?
Svar på tråden Vad ska jag göra av 12 äggvitor?