• annikaelizabeth

Hur träna rumpan utan att belasta knän?

Jag styrketränar normalt 2 ggr i veckan, nu är jag i v 16 och börjar känna att det knäpper och känns obehagligt i knäna vid knäböj och utfall.

Har ni några tips på andra skonsamma sätt att träna rumpan?

• Svar på tråden Hur träna rumpan utan att belasta knän?
  • TinaElisabeth

Om du bara tänker dig att du, stående med stadig överkropp (håll in magen) lyfter benet rakt bakåt. Stanna kvar i ytterläget. Räkna tex 1 när du trycker bak och ta tillbaka på 2, 3, 4. eller byt till att ta ut benet på 1, 2, 3 och tillbaka på4. Byt ben efter tex 10 repetitioner. Viktigt är är foten är flexad (dvs att  du inte sträcker tårna neråt utan har foten i typ samma läge som om du står upp)och tårna pekar frammåt.

En annan variant kan du ju göra liggande på rygg. Med böjda knän, fötterna stadigt i golvet, händerna stabiliserar kroppen på varsin sida av kroppen. Spänn magen och tryck höfterna med spänd rumpa uppåt taket. Även där kan du variera att gå upp på 2 ner på 2 eller nåt annat. Långsam och kontrollerad rörelse ger bäst resultat!

Oj, mycke svammel blev det. Men förstod du nåt?

• Laurentia

Kissande hunden:
    Stå på alla fyra (ben och underarmar i marken, axelbrett mellan armbågar, höftbrett mellan knäna). Lyft ena knät uppåt utåt (till max 90° vinkel från kroppen) med böjt knä, sträck ut benet (bara underbenet rör sig), böj igen och slutligen tillbaka till knästående. Upprepa med benbyte mellan varje gång.

En annan variant på TinaElisabeths första övning är att istället lyfta benet utåt istället. Även här skall foten hållas kvar i samma läge som när du står. Tänk på att inte vrida benet så att fotens ovansida pekar uppåt.

• annikaelizabeth

Tackar för tipsen!
    Cykling verkar fungera bäst och har även anmält mig till gravidyoga nu. Känns skönt att hålla sig i hyfsad form fast magen växer!

Svar på tråden Hur träna rumpan utan att belasta knän?