• Ekologiskt Godis

En alldeles för hyperaktiv hund

Nu ska jag berätta lite om min blandis på snart 1 år.

Hon är en jättetrevlig, snäll, underbar och lydig hund. Hon är också väldigt aktiv, men kanske lite väl för aktiv för mig.

Hon kan vara vaken upp till 2 dygn med bara 2-3 timmars vila utan att förlora någon energi överhuvudtaget.

Jag går i skolan och är gravid men försöker ändå göra så mycket som möjligt med henne. Jag går långa promenader med henne minst 2 gånger om dagen som kan vara mellan 2,5-3 timmar långa.
    Är det på en helg så blir det längre och flera promenader. Samt att hon får leka av sig i hundparker med min systers jämngamla border collie rätt så ofta eftersom vi bor väldigt nära. Dock så blir hon ALDRIG trött och när jag är i skolan så blir hon lätt uttråkad och biter på allt hon kan hitta, mestadels tidningar o böcker numera.

Jag vill börja träna agility med henne så överskottsenergin hon har försvinner(bara träna, inte uppvisning), men som sagt så är jag gravid och just nu kan jag inte springa rundor med henne på en bana.

Finns det något jag kan göra nu när jag är gravid som får hennes energi att tömmas så jag kan få ha en lugnare hund?
    Kanske det finns något vi kan göra så hennes energi försvinner utan att min energi försvinner? (Jag går redan på reservbatteri under tiden jag är vaken just nu när jag är gravid)

• Svar på tråden En alldeles för hyperaktiv hund
  • Mandragora

Vaken upp till ett par dygn?
    Det är något allvarligt fel med hunden.

Jag tror att hunden är gravt understimulerad. Du kan promenera fem timmar om dagen och ändå ha en hyperaktiv hund. Det är inte motionen som är viktig utan stimulansen.

Kan slå vad om att du har fina brukshundar i din blandning.

• Ekologiskt Godis

Mandragora skrev 2009-01-25 12:54:19 följande:

Vaken upp till ett par dygn? Det är något allvarligt fel med hunden. Jag tror att hunden är gravt understimulerad. Du kan promenera fem timmar om dagen och ändå ha en hyperaktiv hund. Det är inte motionen som är viktig utan stimulansen. Kan slå vad om att du har fina brukshundar i din blandning.
    Jo jag känner det också, men vet inte vad jag mer kan göra som kan hjälpa henne, speciellt inte nu när jag inte själv kan springa o hoppa som vanligt.
    Hon har border collie, schäfer och dobermann, så jag tycker inte att det är konstigt att hon är aktiv.
  • köttbullelydnad

Lägg spår eller be kompisar springa och gömma sig i skogen så hunden får köra personsök. Brukar vara väldigt uppskattat och du behöver inte vara superaktiv själv. Tröttar ut skallen på hunden på ganska kort tid om den inte är van

• köttbullelydnad

Ekologiskt Godis skrev 2009-01-25 12:56:06 följande:

Hon har border collie, schäfer och dobermann, så jag tycker inte att det är konstigt att hon är aktiv.
    Desto viktigare att hunden får jobba med nos och skalle
  • Alm

Ju mer fysisk träning du ger hunden desto bättre kondis får den. och ännu mer motion behöver den. Börja med mental träning i stället. Göm godis den får leta upp, lär henne konster. Gå in på nån hundsida för tips

• Ekologiskt Godis

Fast all sådan där kurra-gömma gör vi redan mycket nästan varje dag, för jag behöver inte springa iväg när jag ska gömma mig. Hon älskar att leta upp mig, katterna, andra människor.

• Mandragora

Ekologiskt Godis skrev 2009-01-25 12:56:06 följande:

Jo jag känner det också, men vet inte vad jag mer kan göra som kan hjälpa henne, speciellt inte nu när jag inte själv kan springa o hoppa som vanligt. Hon har border collie, schäfer och dobermann, så jag tycker inte att det är konstigt att hon är aktiv.
    Jävlar vilken kombination ... inte konstigt att hunden är ett vrak.

Jag har en dobermann och är stor motståndare till blandrashundar men du skall naturligtvis göra det bästa av situationen.

Du har fått himla bra tips av köttbullelydnad. När det är dåligt väder och ni vill stanna inomhus kan du gömma godis i hemmet och gärna ge hunden svåra paket som den skall öppna. Träna massor med tricks!
  • Zimlis

Det är minst lika viktigt att lära sin hund att kunna ta det lugnt - att slappna av utan att känna att den måste vara på helspänn hela tiden.

Canis meus id comedit
  • Mandragora
    Zimlis skrev 2009-01-25 13:02:23 följande:
    Det är minst lika viktigt att lära sin hund att kunna ta det lugnt - att slappna av utan att känna att den måste vara på helspänn hela tiden.
    Och SÄRSKILT när det gäller dobermann faktiskt. Det är en ras som går upp i varv från 1 - 100 på ett ögonblick och som sedan stannar där om den inte har fått lära sig att spänna av.
  • blodpudding

Inte så att hunden blivit för överstimulerad ist? Att hon vant sig vid att alltid aktivera sig, att hennes behov för aktivitet bara ökar hela tiden. Läst om flera som har detta problem och många som råder att inte aktivera hunden ännu mer, utan ist lugna ner tempot. Känns ju som att om man aktiverar hunden ännu mer så trissas den ju upp ännu mer och vill bara fortsätta till en ännu högre nivå.

Men vad vet jag, jag är ingen hundexpert ;) Särskilt inte inom jätteaktiva hundar, jag själv äger ju två soffpotatisar ist :P

Svar på tråden En alldeles för hyperaktiv hund