• Thinner

Hjälp! Tog Imodium, är gravid...rädd!

Haft problem med en lös mage i flera dagar så igår skulle jag och min make åka till GBG och jag tog 2 stycken Imodium 2mg för att slippa diareé.
     Utan att tänka mig för att jag är gravid i vecka 10 snart. Så jä-la korkat!
    Läste sen att ta Imodium kan vara skadligt!
    Är nu skitskraj att jag har pajjat ngt med Bönan där inne.

Snälla, hjälp mig!

Man Lär Sig Leva Med Sig Själv...
  • Svar på tråden Hjälp! Tog Imodium, är gravid...rädd!
  • Mötley Crüe

Om inget händer de närmsta dagarna skulle jag tro att du kan vara ganska lugn. Är du orolig så kontakta mvc och hör med dem. Men jag tror du kan vara lugn!

• ronn

Imodium rekomenderas ju inte att använda av gravida.
    Det är nog ingen fara.
    Man kan ju till och med ta treo vid enstaka tillfällen,om man verkligen måste.
    Jag tror att det är lugnt.

• BulanOchJag

jag gjorde samma sak i somras när jag var i tunisien, (dock bara en halv tablett, tar helst inte läkemedel i onödan) utan att tänka mig för. Har frågat läkare efteråt och imodium är ett "B"-klassat läkemedel som inte är testat vid grav. och därför bara skrivs ut i nödfall. Det är inget som är konstaterat skadligt. Efter endast en dos tror jag inte du behöver vara orolig.

• Cinza

Ur fass:

Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. Försök på råtta har visat ökad fosterdödlighet vid höga doser. Under graviditet bör därför, tills ytterligare erfarenhet föreligger, Imodium ges först efter särskilt övervägande.

En gång är ingen gång bör vara fallet den här gången.

• Thoughtless

När vi åkte till Mallorca så köpte vi med oss Imodium, dom på apoteket sa att jag behöver inte vara orolig om man tar någon enstaka och inte äter flera dagar i rad eller ngt sånt.

Jag har tagit de även nu när jag är i tredje trimestern engång när jag var superkass i magen och hade jätte ont och de hjälper på engång. Inget har hänt och barnet mår bara bra.

• Mötley Crüe

BulanOchJag skrev 2009-01-25 13:54:49 följande:

jag gjorde samma sak i somras när jag var i tunisien, (dock bara en halv tablett, tar helst inte läkemedel i onödan) utan att tänka mig för. Har frågat läkare efteråt och imodium är ett "B"-klassat läkemedel som inte är testat vid grav. och därför bara skrivs ut i nödfall. Det är inget som är konstaterat skadligt. Efter endast en dos tror jag inte du behöver vara orolig.
    Imodium är la receptfritt?
  • BulanOchJag

japp det är receptfritt, men man kan få det utskrivet ändå. Jag har fått recept på salvor till sonen som varit receptfria. Tror man får subventionerade priser med recept ibland. Hur som helst, en läkare kan rekommendera ett b-klassat läkemedel i nödfall.

• Madelenin

Jag har råkat göra samma sak och är livrädd nu. Men det var bara en tablett! Usch...

• smulanC

Jag har också råkat göra samma sak! tack för att jag inhte är den enda!! Jag tog dessvärre flera tabletter men detta var en vecka efter ägglossning, så jag visste inte om att jag var gravid :S

• Madelenin

Jag paratde med min bm idag. Hon bara skrattade och skakade på huvudet. Tabletten påverkar bara tarmarna, inte bebisen. Men - det är dumt att ta den eftersom gravida lätt blir förstoppade, och med tabletterna blir man gärna mer förstoppad.

Så gör inte om det med flit var hennes ord.

Svar på tråden Hjälp! Tog Imodium, är gravid...rädd!