• Mamma dec 2004

Har du barn i Kyrkans dagis eller familjekooperativ????

Är i färd med att ställa oss i kö till dagisplats men innan man kommer så långt måste man ju sätta sig in i vilka dagis som kan vara tänkbara. Inte så lätt... Finns ju flera kommunala dagis i närheten men är även öppen för andra alternativ som tex familjekooperativ och kyrkans förskola.

Vad har ni för erfarenheter från detta? Vad kom det sig att ni valt det alternativet? Vad ser ni som fördelar / nackdelar? Varför ska jag välja / inte välja detta barnomsorgalternativ?

• Svar på tråden Har du barn i Kyrkans dagis eller familjekooperativ????
  • sundborn

Jag har ännu inte börjat ta ställning till dagis, eftersom min son bara är tre månader. Men när den dagen kommer tänker jag definitivt kolla med kyrkorna, eftersom jag är troende och vill ge min son en bra kristen grund.

Fast egentligen tror jag att det viktigaste med barnomsorgen att personalen och stämningen verkar bra på den aktuella institutionen. Är barnet ganska litet kan ju dagmamma vara ett bra alternativ, med mindre barngrupper.

• Kixi

Min son är 5 månader nu men jag ställer honom i kö nu till en montessoriförskola. Det är ett föräldrakooperativ. Anledningen till att jag gör detta är att jag tycker att pedagogiken stämmer överens med mina värderingar och så tycker jag att föräldrakooperativ ger mig som förälder mer möjligheter att engagera mig och vara med och påverka mitt barns dagismiljö. Jag arbetar själv inom ett föräldrakooperativ och tycker att det är ett trevligt alternativ till kommunala förskolor.

• jojjo113

Grannar till mig hade deras pojke på kyrkans förskola ett tag. De tog honom därifrån för att de låste in honomi ett rum när han var "jobbig".

familjekooperativ har jag bara hört bra saker om och står själv i kö till ett sådant...

• symaskinen

Vi har valt en kristen förskola. Dels för att vi är kristna och dels för att den ligger i vårt område. Hade barnen på "vanligt" dagis innan och det var bra det också. Vi bytade för att vi flyttade 50 mil !

• Stora

Jag jobbar på ett föräldrakoperativ som drivs i sammarbete m sv. kyrkan. Vill du veta om hur det är så kan jag berätta...
    Jag trivs och har mest gott att säga.

• Mamma dec 2004

Tack för era inlägg å här långt. Jag vill gärna veta mer så Stora och ni andra får gärna komma med fler kommentarer.

• amandin

vi ska på föräldrakooperativet. de har mindre barngrupper, blandade ålder. själv är jag också med och kan påverka vardagen. det tyckte jag var viktigt.

• Hannamia

Vi har haft båda barnen på ett föräldrakooperativ, och vår son går fortfarande kvar. Det är toppen, vi trivs jättebra. Det blir bra sammanhållning och man får inblick i verksamheten eftersom man själv är i den och jobbar.

Vi jobbar 5 tim/månad och städar dagis en gång var 5-6:e vecka.

Nackdelen kan väl vara att man lägger mer tid där än på ett vanligt dagis.

• Jossan74

Min erfarenhet är att barngrupperna generellt är mindre på ett föräldrakooperativ än på en kommunal förskola eftersom föräldrarna ställer upp och gör det mesta själva. Det säger sig självt att man frigör resurser om många arbetar ideellt, och dessa resurser tillkommer ju barnen i slutändan.

Jag röstar definitivt för föräldrakooperativ om valet står mellan det och kommunalt!

• Stora

Mina erfarenheter: (som anställd):
    * Koperativ Man får bättre insyn som förälder eftersom man får vara med o bestämma. Såvida det inte är en styrelse som är fulla v inbördes beundran för det finns (inte där jag jobbar) men oftast så har an mera att säga till om o det är snabbare till beslut. Man betämmer ju över pengarna o kan lägga dem på det man tycker är viktigt. TEx leksaker eller en bra utemiljö.
    Det kan vara betungande om mkt uppgifter ligger på en som förälder tex städ, arbetsinsats(man jobbar vissa dagar om året) osv...
    Oftast har man bättre kontakt m de andra föräldrarna o personalen. Man är mera som ett "gäng" med "sitt" dagis.
    Vissa koperativ har jättebra o utbildad pesonal medan andra kan ha mkt outbildad för att spara pengar eller att de får jobb via kontakter...

*Kyrklig: Ofta har de det bra ekonomiskt. Är man kristen o vill ge sina barn en kristen fostran är det ju utmärkt. Men vissa kan ha skumma tankar om sånt också. det är viktigt att det finns insyn och att de följer förskolans Läroplan !!!!Jag tror att de flesta dagis som drivs av Sv kyrkan är rätt öppna men att det finns vissa frikyrkor som har endel anorlunda synsätt.
    Hos oss så ska den kristna grundsynen genomsyra verksamheten- så vi skiljer inte ut det från övrig verksamhet. Jag ser det mera som att man FÅR prata om GUD istället...
    det man märker om man hälsar på är att vi ber borsbön...
    Att vi har andakt..DVS samlingen är utökad med lite kyrkliga sånger, vi brukar tända ett ljus i mitten av ringen o sjunga och vi ber "Gud som haver". Sen firar vi barnens dopdag. Vår verksamhet vilar på dopets grund o vi vill uppmärksamma barnen på att de är döpta. Då tänder vi dopljuset o så kanske de visar kort från sitt dop mm.
    Vi går också till kyrkan ibland o jobbar aktivt inför familjegudstänster..som tema tex en bibelberättelse eller sånger som ska vara med. Vi kan baka till kyrkkaffet osv.
    Annars så är det inte så stor skillnad. Vi jobbar enligt läroplanen och lite Reggio emilia inspirerat med pedagogisk dokumentation.

• ulrica

Jag skulle gärna ha valt kyrkans förskola, vi går idag till kyrkans öppna förskola och dottern bara älskar fröknarna. Tyvärr stängde kyrkan sin förskola pga att de bara fick tjejer som ansökte och kände då att de inte ville fortsätta. Trist.

• Lilla Linnéa

Jag har dottern på föräldrakooperativ och det är en jätte bra förskola!

Svar på tråden Har du barn i Kyrkans dagis eller familjekooperativ????