• ior1979

Hur få luftiga bullar???

Har provat att göra semlor hemma men lyckas inte med bullarna. Gör precis enligt receptet (7 sorters kakor). Bullarna blir så tunga och massiva. Hur får man de så luftiga och fluffiga som i butiken???

Någon som har något bra tips???

• Svar på tråden Hur få luftiga bullar???
  • sisley

Jag tror att anledningen till att bullarna blir så luftiga i butiken är för att de manipulerar degen på ett ickenaturligt sätt. Bröd är kompakt.

• ior1979

Mmmmm ok låter ju inte bra, men om vi säger "lite luftigare än helt kompakta" då?

• Heisan

Knåda, knåda, knåda......

Skiter i att skriva något här just nu
  • Lil W

prova att inte ha i lika mkt vetemjöl...

sen så vet jag att det ska finnas ett finare vetemjöl som inte ska göra bullarna så kompakta.

manipulerar degen????

• Panil

använd varmluftugn, då kommer det värme från alla håll o kanter och reser brödet bättre.
    sen kan man även sätta ugnen på runt 40 grader mer än va man ska ha, gärna varmluft då, och sen när du satt in plåten kasta in ca 1 dl vatten i botten av ugnen och sen sänka ugnen till dom rätta graderna. då blir det ånga i ugnen som ger brödet en extra jäsknuff. och sen blir det en krispigare och bättre yta på dom.
    lycka till!!!

• Frostizz

Sisley- hur menar du med att butiken manipulerar degen på ett icke naturligt sätt??

• Marge75

Svårt att säga - vet ju inte riktigt hur du har gjort från början.
    - Se till att jästen lever (dvs inte för gammal)
    - Håll liv i jästen, se till att mjölk och smör inte är för varmt, max fingervarmt
    - Håll liv i jästen, ge den lite socker att äta på (brukar ingå 1 dl socker i receptet)
    - Låt degen jäsa ordentligt, först innan du bakar ut, sedan när du bakat ut bullarna

Men det kanske du redan har haft god koll på?

• Betty Boop

Prova Kungsörnens "vetemjöl special". Jag tycker att det ger luftigare bröd.

• santanas

När jag bakar vetebröd så använder jag ofta både jäst och bakpulver enligt recept från bageri. Det ger luftigare bullar.

• sisley

Ett bra tips är att läsa Den hemlige kocken. Mycket bra info om bl a bröd och hur bagerier arbetar.

Svar på tråden Hur få luftiga bullar???