• Julies

Illröd under hakan/ i halsvecket. Vad göra?

Min 3,5 månaders dotter är illröd under hakan i halsveckat. Rengör noga varje dag men såg imorse att det var jätterött, alldeles blankt och hon verkar ha ont. När jag torkade där luktade det mkt illa. Vad ska jag göra? Är detta svamp eller bara svedd hud?

• Svar på tråden Illröd under hakan/ i halsvecket. Vad göra?
  • bellanbus

Försök att håll torrt där så gott det går, smörj med inityol eller pudra med barnpuder.

Förmodligen är det lite svamp, eftersom det vecket alltid är lite fuktigt av dreggel, värme och lite annat smått o gott.

• Mrs K

Det kan vara smuts som samlas där och om man tvättar för ofta och inte får det helt torrt kan det bli irriterat eftersom det inte luftas i vecket om du fattar hur jag menar. Vår dotter hade likadant och vi fick tipset att tvätta med enbart babyolja på en bomullstuss eller likn.
    Jag tyckte först att det inte kändes som att det blev helt rent men huden mådde bättre av det och när hon blev stadigare i necken rätade vecken ut sig mer och nu får hon inte smuts där längre så problemet är väck

Kanske kan vara värt att prova babyoljan?

• bellanbus

Hihi, nu minns jag att jag brukade använda hårfönen till att föna torrt både min dotters röda gump och hals när hon hade det.

Alltså inte så att det brändes, men för att få det riktigt riktigt torrt.
    Minns att hon njööööt av det

• Teskedsmamman

Låter helt klart som svamp.... om inget fungerar så testa med pevarylsalva i ca 1 vecka. Rengör morgon och kväll och så på med lite salva. Vill du att någon kollar upp först så gå till BVC

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Skrutten74

Låt henne ligga ofta och länge på magen så huvudet lyfts upp och halsen luftas. Min son hade detta problemet och när vi gjorde så här försvann det snabbt.
    Jag skulle råda dig till att inte använda något alls mer än bara vatten och torka försiktigt för att sedan låta henne lufta. Börjar man använda mediciner tex Pevaryl eller annat så blir det gärna snabbt en ond cirkel.
    Babyolja rengör superbra. Du kan använda det som avsminkningsmedel istället för andra produkter med mer kemikalier. Som ni förstår är jag inte vän av kemiska produkter. :)
    Lycka till! Lufta så blir det bra. Ha tålamod!

• Ciccilionaa

vi blev rek daktacort och tvätt och luftning.

C

• Hellsmurf

Vår dotter hade likadant redan på BB och vi fick rådet att vika en liten kompress och lägga i vecket. Det separerar huden och håller torrt. Byt då och då. Funkade alldeles utmärkt för oss!

• Mollemupp

Så hade min dotter när hon var mindre, oftast var det mjölkersättning som samlats i vecken och luktade surt. Jag tvättade rent och om det var riktigt rött så smorde jag med Inotyolsalva. Funkade bra.

• ananda74

jag har provat nästan allt mot detta! olja funkar inte eftersom huden då är konstant fuktig o såren ej kan läka ut, men rengör gärna med en bomullsrondell med urkramat vatten o liiiite olja. torke sen genom att trycka nåt mjukt tyg mot området, tex linnetyg. blås sen så det verkligen torkar o ta sen på barnpuder så det hålls torrt hela tiden. du behöver inte tvätta där hela tiden om det inte är smtsigt, däremot kan du förnya pudret nån gång under dan eller innan läggdags.

jag har provat daktacort o först blev det bättre men sen blev hon röd i större o större områden, det blev liksom irriterat o fjälligt på stora områden där krämen hade suttit.

inotyol tyckte jag inte heller var så bra för det blev så kladdigt o smutsigt

Svar på tråden Illröd under hakan/ i halsvecket. Vad göra?