• fetis82

färdiga såser, kryddmixer, knorr lasangette till 1 åring ??

prercis som rubriken... kan man ge detta till en nyss fyllda ett åring någon gångutan att det ska vara någon fara?? de ska ju klarar av saltet nu ?? eller ?

vet intevad jag ska laga för mat sompassar oss alla så hon slipper burkmaten...

• Svar på tråden färdiga såser, kryddmixer, knorr lasangette till 1 åring ??
  • Mia118

Min 10-månaders äter all vår hemlagade mat..Drar bara ner lite på saltet så får var o en salta på tallriken istället!

• fetis82

jo men funkar det att ge plver sås? krydd mixer mm

• Sencha

Japp.

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Mia118
    fetis82 skrev 2009-01-25 16:54:38 följande:
    jo men funkar det att ge plver sås? krydd mixer mm
    japp...våran dotter älskar blåbands såser! Igår åt hon tacos. Älskade det.
  • Zsarah

Det är ju inte det nyttigaste man kan ge ett barn precis (eller en vuxen heller). Inget jag skulle mata i min dottern, men säkert kan de äta det.

• Quiet thoughts
    Zsarah skrev 2009-01-25 17:10:00 följande:
    Det är ju inte det nyttigaste man kan ge ett barn precis (eller en vuxen heller). Inget jag skulle mata i min dottern, men säkert kan de äta det.
    någongång är ju ingen fara, det var det TS frågade om.
  • Zsarah

Det är inte svårt att laga en egen sås så slipper man pulver sås. Kryddblandningar? Menar du vanliga kryddor eller typ tacokrydda?
    Att laga egen lasagne utan "pås" ingredinser är inte heller svårt. :)

• Zsarah

Quiet thoughts skrev 2009-01-25 17:11:00 följande:

någongång är ju ingen fara, det var det TS frågade om.
    Nej men jag skulle inte ge sånt åt mitt barn någon gång... speciellt då det inte är svårare att laga ordentlig mat.
  • Quiet thoughts

TS kan väl laga köttfärssås,köttbullar, fisk,kyckling,gryta i ugnen osv.?
    fast sen beror de på hur mycket man vill lägga ned på matlagning. Jag personligen gillar att laga mat åt vår 4 personers familj.

• Quiet thoughts
    Zsarah skrev 2009-01-25 17:13:03 följande:
    Quiet thoughts skrev 2009-01-25 17:11:00 följande: Nej men jag skulle inte ge sånt åt mitt barn någon gång... speciellt då det inte är svårare att laga ordentlig mat.
    Nej svårare är det inte men det är heller inte livsfara att ge det någong gång.
  • mysmika

Klart du kan!
    Halv fabrikat är svårt iallafall, det får de ju i sig iallafall så småningom, det är ju inte gift..

• Zsarah

Quiet thoughts skrev 2009-01-25 17:15:22 följande:

Nej svårare är det inte men det är heller inte livsfara att ge det någong gång.
    Nej inte är det livsfara, men varför ge om man kan undvika det?
  • Quiet thoughts
    Zsarah skrev 2009-01-25 17:21:09 följande:
    Quiet thoughts skrev 2009-01-25 17:15:22 följande: Nej inte är det livsfara, men varför ge om man kan undvika det?
    Nej om man vill o kan undvika det så gör man ju det som man känner att känns bäst.
    vi har nog färdig sås någongång men inte idag för idag gjorde jag egen gräddsås med vitlöksbonjour i till köttbullarna. det är grejjer det
  • fetis82

vad är det som är onyttigt? det ärväll bara kryddor ?? eller ?

• susieq82

uäää...pulversås, det är ju så hemskt äckligt...Jag svarar och säger, nej säkert inte farligt då och då, men har du läst vad de innehåller????
    Detta är näringsinnehållet i en gräddsås av blåband...Enjoy!

Vetemjöl, majsstärkelse, vegetabiliskt fett, gräddpulver [12 %], salt, glukossirap, jästextrakt, laktos, emulgeringsmedel (E 451 och sojalecitin), färgämne (E 150c), maltodextrin, mjölkprotein, lök, buljongarom, svartpepparextrakt.

Näringsvärde Per 100 g vara Per portion (0,75 dl) färdig sås
    Energi 1750 kJ 160 kJ
    Energi 420 kcal 40 kcal
    Protein 8 g 2 g
    Kolhydrat 54 g 4,5 g
    varav sockerarter 6,7 g 2,7 g
    Fett 19 g 1,5 g
    varav mättat 11 g 0,6 g
    Kostfiber 1 g

• fiamalm

Farligt? Nej, gott? Nej Nåt jag skulle äta själv? Nej

Men vill man tillaga det så visst går väl det bra för barnet att äta det.

• Sencha

Vill man äta det, så går det bra för en ettåring. Vill man inte äta det, så kvittar det hur gammal man blir
    Jag brukar inte heller nyttja pulversåser och liknande, men nu var det ju inte det som var frågan

/S

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • 201201232

Kryddmixer kan vara bra att undvika eller i alla fall att inte salta också, de flesta kryddmixer innehåller ganska mycket salt. Bäst är det förstås att använda rena kryddor, det är inte så mycket svårare, läs på kryddmixen du gillar vilka kryddor den innehåller och köp chili/peppar eller vad det nu är i separata burkar.

Om ni gillar såsmixer kan ni väl helt enkelt skippa att ge barnet sås? Vi som har en kille på snart tio månader brukar eftersalta maten själva och skippa saltet helt vid matlagning (men det behövs ju inte för en ettåring) och plocka lite bland den mat vi äter så att det passar honom. Ibland kanske vi äter något som inte känns helt ok att bjuda på och då kan man ju t.ex. koka två potatisar till barnet om köttet fungerar att ge men inte tillbehöret. Det finns många lösningar om man bara funderar lite.

Svar på tråden färdiga såser, kryddmixer, knorr lasangette till 1 åring ??