• Gravid 89

Krympa en bomullströja? Hur kan man göra? Hjälp!

Hej!

Jag har en tröja i 100% bomull som är en storlek för stor! Gillar den mycket och skulle gärna vilja använda den, men kan helt enkelt inte för att den är för stor!

Vet någon hur man kan krympa en bomullströja, ca 1 storlek? Vet att det kan vara lite bökigt att göra en "kontrollerad" krympning för att sömmarna måste vara i samma material. Men om tröjan är 100% bomull så borde väl även sömmarna vara i samma material.

Det står att tröjan ska tvättas i 40 grader. Den får inte heller torkas i torktumlare.

(Sedan är det även en rund ring med ett kryss över + en triagel med ett kryss över, har dock glömt vad dessa står för... )...

Nån som vet lite om detta?

• Svar på tråden Krympa en bomullströja? Hur kan man göra? Hjälp!
  • BabyJay

Ja, då hade jag torktumlat den!!

Mamma till Freja, född 080706
  • Gravid 89

BabyJay skrev 2009-01-25 16:55:04 följande:

Ja, då hade jag torktumlat den!!
    Jag ska faktiskt göra ett försök... hoppas dock inte att denblir i samma storlek som en babytröja eller nåt! Får väl chansa...

Eller så kanske man kan "hålla koll" på den under torktumlingen så att den inte krymper för mycket.
  • pesonen

En rund ring med ett kryss över betyder att tröjan inte skall torktumlas :)

Så mycket krymper dem inte. Så torktumla den du. Men det är bomull som krymper, så kör på du.

• Gravid 89

pesonen skrev 2009-01-25 17:07:21 följande:

En rund ring med ett kryss över betyder att tröjan inte skall torktumlas :)Så mycket krymper dem inte. Så torktumla den du. Men det är bomull som krymper, så kör på du.
    Nä, en rund ring med en fyrkant runtom OCH med ett kryss över betyder att tröjan inte skall tortumlas. Jag kollade på tvättråd på Internet och endast en rund ring med kryss över betyder att plagget inte får kemtvättas.

Men tröjan är ju i 100% bomull...? Du menar att det är DET som krymper?
  • Fru annmi

Kör den i Tumlaren då krymper den ca 1 storlek,så gör ja jämnt & om de inte Hjälper kör ja kläderna i 90° & Tumlar!

• Gravid 89

Fru annmi skrev 2009-01-25 17:22:24 följande:

Kör den i Tumlaren då krymper den ca 1 storlek,så gör ja jämnt & om de inte Hjälper kör ja kläderna i 90° & Tumlar!
    Wow, vilket tips! Tack så mycket fru annmi!
  • Flippen

Ja, kör den i torktumlaren! Jag torktumlar alla bomullskläder, men köper då från början en för stor storlek för att just kunna torktumla dem (typ t-shirt och undertröjor och sådant). 

Nytt år - Nya möjligheter!
  • Gravid 89

Flippen skrev 2009-01-25 17:41:19 följande:

Ja, kör den i torktumlaren! Jag torktumlar alla bomullskläder, men köper då från början en för stor storlek för att just kunna torktumla dem (typ t-shirt och undertröjor och sådant). 
    Okej! Det är ju jättebra att veta... min man har också en 100% bomullströja (en sweatshirt) som han använder till träningen, men nu har han övervägt att sluta använda den för att han köpte en för stor storlek (och den är helt enket för stooor)... då kan jag ju göra samma grej med hans tröja

Vad kul! Tack för tipset =)
Svar på tråden Krympa en bomullströja? Hur kan man göra? Hjälp!