• Åsabritt

Någon som har problem med gallan under graviditet???

Har ont under höger revben (som en kramp) och ibland strålar det ut vid hö skulderblad också. Har läst lite på nätet och mina symtom liknar gallbesvär precis, vad kan man få för behandling (medicin) under graviditet. Man brukar behandla med Diklofenak men får jag verkligen ta det nu? Tacksam för snabba svar...

• Svar på tråden Någon som har problem med gallan under graviditet???
  • Mamma Lotta

Är det liksom en skavande brännande känsla vid revbenet på ena sidan? Nästan som en frätande känslà?

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • Joma

Jag hade problem med gallan under min graviditet. Det är tydligen inte helt ovanligt så alla organs kläms ihop! Under min graviditet bildades gallstenar och jag hade fortfarande ont efter några månader, till och från, så jag opererade bort gallblåsan.

• herewegoagain

Jag hade det när jag väntade mitt 3:e, väntar nu mitt 4:e o har peppar peppar bara känt av den vid ett tillfälle. Då när jag väntade nr 3 så tänkte jag mycket på vad jag i kostväg skulle undvika och det hjälpte för mig...tur va väl det, för det är vidrigt att ha så ont...

• Åsabritt
    Mamma Lotta skrev 2009-01-25 17:19:31 följande:
    Är det liksom en skavande brännande känsla vid revbenet på ena sidan? Nästan som en frätande känslà?
    Ja det kan man säga att det känns som eller som en muskel kramp som släpper lite när man sträcker armarna uppåt. Obehagligt som attan, kan tillägga att jag trodde i början på grav att jag hade fel på levern för jag kände så, men min läkare tog prov på det och det var inget fel där heller. Har haft samma känsla när jag inte varit gravid också fast mera nu. Känns detta igen?
  • liin

Jag har haft peoblem med gallan nästan under hela grav, äter omeprazol varje dag och har fått papaverin recip utskrivet somjag tar vid krampanfallen. Fick även några starka suppar utskrivet men dom hämtade jag aldrig ut, fick endast ta dom vid något tillfälle fram till v 30. Jag har klarat mig på papaverinen. Har även varit på gall-ultra men där fanns ingen sten eller grus, men enligt läkaren kan man få lika mycke besvär ändå.

Prata med din bm/läkare så du få något som stilla dina kramper!

Han fanns där ute... Jag fann honom!!!!
  • Åsabritt

Tack för svar! Jag är lite orolig för att det skulle vara början på HF men jag hade denna smärta i början på grav också som sagt och då var det inget fel men man kanske ska be ngn kolla upp det endå?

• liin

Ta det med din bm, kanske dom har en läkare där som du kan få prata med också.

Han fanns där ute... Jag fann honom!!!!
  • Ilena

Gallproblem vanligt vid graviditet så sök läkare omgående. Det kan ju bli värre om nån sten sätter sig, för man vill ju inte behöva operera under graviditet.

• Kaniss

Gallproblem kan man få under graviditeten. På läkarlinjen får man lära sig de 3 F:en. Female, Fat, Forty. Kvinna, Fet=gravid, ofta äldre än 40(gäller ej gravida).

Vilken vecka är du i? HF visar sig sällan innan v. 28. Vid HF har man en ihållande smärta i epigastret, kan förväxlas med gallsmärtor. Råder dig till att ta kontakt med en läkare, kanske via MVC.

• Åsabritt

Kaniss skrev 2009-01-27 18:28:34 följande:

Gallproblem kan man få under graviditeten. På läkarlinjen får man lära sig de 3 F:en. Female, Fat, Forty. Kvinna, Fet=gravid, ofta äldre än 40(gäller ej gravida).Vilken vecka är du i? HF visar sig sällan innan v. 28. Vid HF har man en ihållande smärta i epigastret, kan förväxlas med gallsmärtor. Råder dig till att ta kontakt med en läkare, kanske via MVC.
    Jag är i vecka 24 och har ingen ihållande smärta men den kommer och går, ibland bara i ryggen och ibland under hö bröst! Ja visserligen har jag fyllt 40 för en vecka sen och jag är gravid och så äter jag väl inte så jättebra...hmmm
    Har en läkartid nästa vecka och jag pratade med barnmorska igår och hon sa att detta är vanligt och trodde det var gallan!
Svar på tråden Någon som har problem med gallan under graviditet???