• nuffnuff

kan barn kvävas av sina spyor?

Idag när min son låg på rygg och spydde så såg det ut som han höll på att kvävas, han blev röd i ansiktet, fick panik och harklade. Kan spädbarn spy av sina egna spyor när dom ligger på rygg? det såg jätte otäckt ut.
    Nån som vart med om samma sak lr vet om jag bör oroa mig?

• Svar på tråden kan barn kvävas av sina spyor?
  • Katarina m Leon o Matteo

Ja, det händer då och då att barn och även ibland även vuxna kvävs av kräkningar men det är ganska ovanligt. De flesta friska små klarar av att vända sig så pass att de inte kvävs men visst finns det en liten risk. Det är väl därför bra att ha barnet under uppsikt eller lägga det lite på sidan om det ofta kräks. Ta kontakt med bvc i morgon om du oroar dig mycket men det är säkert ingen fara. *kram*

• nuffnuff

men tänk om det händer på natten då? då är jag ju inte vaken och kan hjälpa honom

• Skrik och Panik

Sover du i samma rum så kan jag nästan garantera att du märker det, man hör om barnet börjar låta skumt.

• Suzisuze

Självklart kan barn kvävas. Därför ska du som förälder se till att barnet sover mer upprätt, med en extra kudde eller sover på sidan så kräket rinnr ut lättare, eller babysitter. Vet ej hur gammalt barnet är men man ska som sig bör ha lite extra koll när de e sjuka.

• Suzisuze
    Såg att din lilla älskling är rätt liten, sådärför rekommenderar jag att han kanske rapas ordentligt efter matningen och får upp kräket på så vis innan han läggs ner, om det e de valiga " mätt mage" kräkningarna du syftar på.
  • petronellakvist

Ja rapa ordentligt du kan också lägga några tunga tidningar under
    fronten av spjälsängen så den kommer upp lite eller två telefon kataloger det har jag gjort, för min lilla tjej har hosta.

• Tigerwoman

Det normala är att kräkreflexen även utlöser en reflex hos spädbarn att vrida huvudet åt sidan (till skillnad mot hos vuxna). Därför är det mycket ovanligt att de kvävs av sina spyor.

• fiamalm

Vi har haft en kräkbebis, jag var också orolig över detta, frågade bvc läkaren som sa att små barn har en reflex som gör att de vrider på huvudet åt sidan när de kräks och det är mycket ovanlig att de kan kvävas.

• snusmumriken2

Usch, vet precis hur du känner dig! Min son (9 dagar idag ) kräktes häromkvällen när han låg i sin säng. Massor. O så fick han tydligen en massa slem i halsen också. Han skrek hysteriskt o jag upplevde det som att han inte fick luft! Jag fick ju såklart panik o försökte få bort slemmet med fingrarna men det gick ju inte så bra... Han rosslade o kämpade för att få luft. Det absolut värsta jag varit med om! Trodde han skulle dö... Tillslut blev det bättre men de minutrarna var hemska...
    Har köpt en näsfrida nu o hoppas att den kan hjälpa om det, gud förbjude, skulle hända igen.

Nån som vet hur man ska bära sig åt i liknande situationer?!
    Ringde naturligtvis akuten men fick ingen vidare hjälp där, tyvärr. Ringer 112 direkt nästa gång!

• nuffnuff

Snusmumriken2: Näsfrida? vad är det? Ska det hjälpa om dom får slem i halsen? berättade du för BVC vad som hänt, vad sa dom i så fall, var det vanligt att detta kunde hända?

• fiamalm

nuffnuff: Med en näsfrida suger man ur snor ur näsan.

• snusmumriken2

nuffnuff skrev 2009-01-26 17:50:23 följande:

Snusmumriken2: Näsfrida? vad är det? Ska det hjälpa om dom får slem i halsen? berättade du för BVC vad som hänt, vad sa dom i så fall, var det vanligt att detta kunde hända?
    Man suger ut snor o slem ur näsan. Hoppades att det kunde hjälpa lite iaf om det skulle hända igen. Det var det enda vettiga de kunde säga på sjukhuset när jag talade med dem...
    Talade med bvc idag. Det var väldigt ovanligt att barn kvävdes av sina egna spyor sa de. Men visst kunde det hända... Som flera sagt så brukar de flesta barn vrida på huvudet så att kräket rinner ut. Fast i mitt fall var det ju inte själva kräket som var problemet utan allt slem i hals o näsa, det är där som näsfridan kommer in i bilden tänkte jag.
    Bm sa att man skulle ringa 112 direkt om det skulle vara så att barnet hade svårt att andas o blev blå (vilket min son inte blev, så hon sa att det nog inte var så farligt som jag upplevde det...). Man skulle också hålla barnet upprätt o försöka vara lugn (lättare sagt än gjort!).
  • Julies

snusmumriken2 skrev 2009-01-25 20:36:16 följande:

Usch, vet precis hur du känner dig! Min son (9 dagar idag ) kräktes häromkvällen när han låg i sin säng. Massor. O så fick han tydligen en massa slem i halsen också. Han skrek hysteriskt o jag upplevde det som att han inte fick luft! Jag fick ju såklart panik o försökte få bort slemmet med fingrarna men det gick ju inte så bra... Han rosslade o kämpade för att få luft. Det absolut värsta jag varit med om! Trodde han skulle dö... Tillslut blev det bättre men de minutrarna var hemska...Har köpt en näsfrida nu o hoppas att den kan hjälpa om det, gud förbjude, skulle hända igen.Nån som vet hur man ska bära sig åt i liknande situationer?!Ringde naturligtvis akuten men fick ingen vidare hjälp där, tyvärr. Ringer 112 direkt nästa gång!
    Usch jag känner verkligen med dig. När vår dotter var 2 veckor gammal kräktes hon jättemycket, hostade till men fick ner det i luftvägarna= andningsstopp. Det var långa minutrar innan ambulans kom. Tack och lov gick allt bra men det var det värsta vi upplevt. Vi trodde hon skulle dö. Idag mår hon bra och det har aldrig hänt igen och vi håller tummarna att det aldrig upprepas.
    Så visst kan bebisar kräkas så mycket att de kan ha svårt att hantera det, t ex om de andas in och får ner det i luftvägarna...
  • snusmumriken2

Julies skrev 2009-01-26 19:34:22 följande:

snusmumriken2 skrev 2009-01-25 20:36:16 följande:
    Usch jag känner verkligen med dig. När vår dotter var 2 veckor gammal kräktes hon jättemycket, hostade till men fick ner det i luftvägarna= andningsstopp. Det var långa minutrar innan ambulans kom. Tack och lov gick allt bra men det var det värsta vi upplevt. Vi trodde hon skulle dö. Idag mår hon bra och det har aldrig hänt igen och vi håller tummarna att det aldrig upprepas. Så visst kan bebisar kräkas så mycket att de kan ha svårt att hantera det, t ex om de andas in och får ner det i luftvägarna...
    Fy vad hemskt! Vad skönt att det slutade väl!
    Det är det som är min största skräck, att han verkligen skulle sluta andas o vi inte vet hur vi ska hjälpa honom! Vi har 5 mil till närmsta sjukhus o skulle det vara så illa att ambulans behövs så skulle den ju aldrig hinna hit i tid...
  • nuffnuff

Snusmumrikern2: Jo men jag tror att det var slem min son oxå hade i halsen, men det varade bara några sekunder, sen börja han skrika och fick luft igen. Ursh hopaps det inte händer igen.

• Julies

Jättebra med Näsfrida! Då kan man alltid suga rent i munnen! Ring alltid efter ambulans i ett sånt läge och i värsta fall får man göra inblåsningar. MEN detta är extremt ovanligt och troligtvis kommer ni ALDRIG behöva vara med om det.

Svar på tråden kan barn kvävas av sina spyor?