• Juniphé

Vi med 60-tals villa!

Jag efterlyser nya fl-vänner som bor i 60-tals villa, som renoverar 60-tals villan och som vill behålla 60-tals känslan.

Vi bor sedan 1½ år tillbaka i ett stort sutterränghus från -67, som inredningsmässigt blivit lite 80-tal invändigt. Detta försöker vi ändra på. Vi vill att vårat hem ska vara tidlöst men ändå avspegla dess forna glans.

Finns det fler som tänker som vi?
    Var hittar ni inspiration?
    Vilka material väljer ni?
    osv.

• Svar på tråden Vi med 60-tals villa!
  • Ilithyia

Tyvärr bor jag inte i 60-talshus, men...

Det finns en bok som heter något i stil med "dags att renovera, var rädd om detaljerna", den går igenom 20-talet fram till 70-talet och pekar ut detaljer som 'gör stilen' och som är värda att bevara. Låna den på biblioteket eller köp den!

• hally

Har en 60-talsvilla och visst vill vi behålla en del smådetaljer, men 60-talsstuk har vi inte.
    Finns en del bilder i mitt galleri. Hänger gärna med här, men om syftet är att ha 60-tal i hela huset så platsar jag nog inte

• Juniphé
    hally skrev 2009-01-26 08:56:40 följande:
    Har en 60-talsvilla och visst vill vi behålla en del smådetaljer, men 60-talsstuk har vi inte.Finns en del bilder i mitt galleri. Hänger gärna med här, men om syftet är att ha 60-tal i hela huset så platsar jag nog inte
    Nej det vill inte jag heller... som jag skrev så vill jag ha ett TIDLÖST hem att man ändå ska se att det är ett 60-tals hus Inte ett 2000-tals wannabe på insidan och 60-tal på utsidan typ
  • Dundermamman

Vi bor sedan 20 år tillbaka i ett LB-hus byggt 1965!
    Så mycket 60-tal har inte vi heller kvar , vi har gjort de "tunga" renoveringarna såsom kök (-06) och badrum (-01) och sedan har det klart blivit nya tapeter och golv i alla rum.

Bilder från vår interiör finns i mitt galleri!

Vi har kattungar
  • hally

Juniphé skrev 2009-01-26 09:48:10 följande:

Nej det vill inte jag heller... som jag skrev så vill jag ha ett TIDLÖST hem att man ändå ska se att det är ett 60-tals hus Inte ett 2000-tals wannabe på insidan och 60-tal på utsidan typ
    Jo det är kul att ha kvar vissa detaljer, det hör liksom huset till Vi har en fondvägg som det nog skriker 2000-tal om, men annars vet jag inte vilket kategori vår inredning räknas till. Vi fixar det så som vi vill ha det. Många av våra bekanta har höjt på ögonbrynen åt vissa saker vi gjort, men det är ju vi som ska bo där

Nu håller jag på att försöka få klart i dotterns rum och sen ska jag få upp tapeterna i hallen där det varit påbörjat sen i höstas. Efter det vet jag inte vad som kommer på tur. Sonens rum ska fixas lite grann och sen vill jag ge mej på trappan och dess omgivning.

Vad gör ni just nu då?
  • hally

Dundermamman skrev 2009-01-26 15:36:33 följande:

Vi bor sedan 20 år tillbaka i ett LB-hus byggt 1965!Så mycket 60-tal har inte vi heller kvar , vi har gjort de "tunga" renoveringarna såsom kök (-06) och badrum (-01) och sedan har det klart blivit nya tapeter och golv i alla rum. Bilder från vår interiör finns i mitt galleri!
    Snyggt ni har!

Glömde skriva att jag också har lite bilder i mitt galleri, kommer mera nu när jag snart blir hemma om dagarna.
    Dundermamman: Tror du kommer känna igen en viss väldigt lik tapet om du kollar in hos mej
  • Dundermamman
    hally skrev 2009-01-26 15:43:22 följande:
    Juniphé skrev 2009-01-26 09:48:10 följande: Jo det är kul att ha kvar vissa detaljer, det hör liksom huset till Vi har en fondvägg som det nog skriker 2000-tal om, men annars vet jag inte vilket kategori vår inredning räknas till. Vi fixar det så som vi vill ha det. Många av våra bekanta har höjt på ögonbrynen åt vissa saker vi gjort, men det är ju vi som ska bo där Nu håller jag på att försöka få klart i dotterns rum och sen ska jag få upp tapeterna i hallen där det varit påbörjat sen i höstas. Efter det vet jag inte vad som kommer på tur. Sonens rum ska fixas lite grann och sen vill jag ge mej på trappan och dess omgivning. Vad gör ni just nu då?
    Kikade in hos dig och såg att ni också har en fototapet med strandmotiv
    Vi har kattungar
  • hally

Juniphé skrev 2009-01-26 09:48:10 följande:

Hur går det för er, har ni något projekt på g just nu?
    Vårt hus ser tyvärr 60-tal ut på utsidan och inte så snyggt, det är gultegel. Funderar för fullt hus det ska kunna bli snyggare. Vad har ni för fasad, är det vit mexitegel?
  • Juniphé
    hally skrev 2009-01-26 21:28:33 följande:
    Juniphé skrev 2009-01-26 09:48:10 följande: Hur går det för er, har ni något projekt på g just nu?Vårt hus ser tyvärr 60-tal ut på utsidan och inte så snyggt, det är gultegel. Funderar för fullt hus det ska kunna bli snyggare. Vad har ni för fasad, är det vit mexitegel?
    Vi har vit mexitegel på långsidorna och kortsidorna är brunt/rött tegel
    Gillar du inte gultegel? det är ju tokläckert!

Vi har många projekt på "G"... fast bara i planeringsstadiet. Ekonomin bestämmer först o främst. Vi vill inte göra ngt halvhjärtat, utan väntar då hellre tills vi har råd att göra det ordentligt

Gillestugan (Biografen) behöver göras om... Inglasade verandan skall rivas en dag och byggas om. Vårt sovrum är det värsta rummet i huset... Tja, det finns mkt mer att göra. Men en sak i taget. Nu sparar vi pengar o energi inför vårens rivning av staket och plantering av häck Sen i höst är det inomhus som gäller Men inspiration behövs alltid!
  • hally

Juniphé skrev 2009-01-26 22:23:58 följande:

Vi har vit mexitegel på långsidorna och kortsidorna är brunt/rött tegel Gillar du inte gultegel? det är ju tokläckert!
    ...
    Jo det kan vara fint med gultegel men det är helheten som inte är så snygg just nu. Fönstren är inte snygga, skulle vilja byta dem. De är gamla och absolut inte ljudtäta (man hör typ vad folk som gpr förbi på gatan säger) men ur energisynpunkt lönar det sej inte att byta fönster för oss. Det kostar ju en hel del...
    Till sommaren hoppas vi kunna måla om garaget iallafall och det tror jag kommer göra en viss skillnad. Just nu är det flagnat mörkbrunt. Men som du säger, man vill ju ha råd att göra saker och ting ordentligt så det får väl ta sin tid
Svar på tråden Vi med 60-tals villa!