• JFIN

Hjälp..mat efter magsjuka

Har en son som haft magsjuka, har behållt all vätska under natt och dag...
    Har ätit lite potatis i kväll men är jättearg antagligen för att han är hungrig.
    Vad kan jag ge honom ?????

Vi vill ju inte att det ska komma upp igen.....det har varit jättejobbigt med magsjukan....
    Han är 16 månader....

• Svar på tråden Hjälp..mat efter magsjuka
  • Miew

Köttsoppa tycker jag funkar bra. Det är inte så svårtuggat och så är ju morötter stoppande...

• Marija79

Jag brukar ge mina flickor kokt fisk och ris, det är nällt mot magen... Ge honom även proviva, det är laddat med bra saker från magen och ger även energi.
    I princip så ge honom kokt mat, kokt kyckling, en bit nötkött eller fisk, kokta grönsaker som palsternacka och morot är också bra men håll dig till ris istället för potatis det är snällare mot magen.

Lycka till och hoppas han kryar på sig, vi har också haft magsjuka denna veckan

• grynet80

Mariekex och rån med smör på.
    Jag äter alltid kokt potatis ihopmackat med smör.

• Moonis

Blåbärsoppa el. fil, nyponsoppa kan kännas lite lätt för magen.

• GLA

BRAT-mat är bra. Det stoppar upp men ge inte mat förrän han varit symtomfri i ett dygn

B-Banana
    R-Rice
    A-Apple
    T-Toast

• Teskedsmamman

När vi låg inne för Rotavirus så fick jag veta att fibrer och laktos ska undvikas... nyponsoppa är nono, medan blåbarässoppa är helt ok... mjölkprodukter ska vara laktosfria...

Finrivet äpple är perfekt för magen för det skyddar en irriterad magslemhinna.

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Moonis
    Teskedsmamman skrev 2009-01-25 19:35:49 följande:
    När vi låg inne för Rotavirus så fick jag veta att fibrer och laktos ska undvikas... nyponsoppa är nono, medan blåbarässoppa är helt ok... mjölkprodukter ska vara laktosfria...Finrivet äpple är perfekt för magen för det skyddar en irriterad magslemhinna.
    Trodde nyponsoppa eftersom det är lite lättare att få ner. Inte så tungt för magen.
  • pigglet

Kokt fisk och potatis är jättebra att börja med om det ska vara lagad mat!

Annars: proviva, rivet äpple, mixade blåbär, rostad fralla, isglass, mariekex, salta kex, smörgåsrån.

Att undvika: stekt mat, fibrer, mjölkprodukter

Svar på tråden Hjälp..mat efter magsjuka