• Anonym (?)

Min väninna blir förföljd

Jag har en väninna som blir förföljd av sitt ex. Han ringer och hotar henne, plingar på dörren nätter igenom, ber vänner förfölja henne på stan etc.

Detta är en mycket självständig kvinna som vägrar att exempelvis polisanmäla. Jag är väldigt orolig och undrar; finns det något JAG som vän kan göra? I nuläget ringer jag ofta och ser så hon mår bra, ber henne sova hos mig och andra väninnor och så vidare. Jag vill göra något mer, annars är jag väldigt rädd att detta ska sluta mer illa än vad hon tror.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-25 20:59
    Tillägg; Min väninna tror inte att hon har tillräckligt med underlag för att anmäla detta. Hur mycket måste egentligen hända någon för att myndigheterna skall ta detta på allvar?

• Svar på tråden Min väninna blir förföljd
  • snapdragon

att han hotar henne bör väl räcka?

• carola1977

Tycker absolut att det räcker för att göra en polisanmälan. Det hon kan göra är att försöka spela in samtal om han ringer och spara sms om det kommer den vägen. Mitt tips är att kontakta polisen och anmäla och rådfråga dem om hur hon ska agera.
    Lycka till och hoppas han ger upp snart.

• Smilly

Be henne dokumentera allt han gör och säger. Skriva dagbok, spela in samtal. Man kan ofta spela in ljud med mobilen. Även om hon inte vill polisanmäla just nu så kan det vara mycket bra att ha om hon ändrar sig. Hoten kanske förvärras, han kanske blir fysiskt aggresiv..?
    Hon kan alltid anmäla.. flera ggr, även om hon upplever att det inte hänt så mycket ännu. Sedan finns det ju kvinnojourer i alla städer. Vad bra att hon har dig...

• Hannah76

Tycker inte att det är ett dugg självständigt och strakt att inte amnäla, snarare tvärtom.
    kan du inte övertala henna att anmäla? Dukumenterar hon allt han gör?

• Anonym (?)

snapdragon: Jo, det borde vara så!

carola1977: Tack så mycket! Ska absolut ta upp detta med henne.

Smilly: Väldigt bra idé! De flesta mobiler (alla?) har tyvärr pipljud som avges med jämna mellanrum, om någon part spelar in samtalet. En intigritetsfråga kan jag tänka mig. Tack så mycket!

Hannah76: Det kan jag hålla med om. Det är skillnad på bra och 'dålig' självständighet. Det får inte gå till överdrift. Nej, detta gör hon inte, men hon borde definitivt.

• Hannah76

Ja hon borde dokumentera allt med händelse och tid. även om allt inte går att bevisa, så har hon ju något att lägga fram.

• Anonym (?)

Alltid något! Allting som kan göra skillnad är intressant för mig! Om inte annat kan man hoppas att hon ser det svart på vitt, på pappret, hur ytterst onormalt hennes ex betéende är.

• Anonym (!!!)

Hej TS!!!

Glad, när det i sådana här fall finns en god vän, som reagerar!!!

Självklart inte alls glad, att det finns denna situation överhuvudtaget!!!

Detta kan vara allt från ett övergående beteende till ett direkt (och snabbt) livshotande, sånt vet man aldrig!!!

Det bättre att ta till alla medel, som man kan från början och inte bara "vänta och se"..

Dokumentera!!! Ändra vanor!!! Helst ej vara ensam!!! Polisanmäla!!! Kontakta KvinnoJour eller liknande för råd!!!

X´s sätt är INTE ett normalt beteende!!!
    Man är INTE självständig, för att man ej vill anmäla!!!

Hoppas allt ordnar sig och att din väninna förstår att uppskatta, att någon bryr sig om hennes utsatta läge!!!

En KRAM till dig TS!!!

• Anonym

vet du,,,, hade jag varit du,,, så hade jag faktiskt tagit med min vännina i bilen.sagt att vi skulle ut o handla och sen under färd hade jag sagt till henne att nu åker vi till polisen. jag följer med dig in och hjälper dig dr. i annat fall kan man faktiskt gå in och be o få prata med en polis. under samtalet med polisen får man berätta vad som hänt och sedan kan polisen utifrån det se vad för rubricering som det bir misstanke om. kanske är det faktiskt så att din vännina behöver någon som i princip handgripligen tar tag i saken. för att hon inte orkar själv helt enkelt..........

• Anonym (mm)
    Anonym skrev 2009-01-26 00:17:44 följande:
    vet du,,,, hade jag varit du,,, så hade jag faktiskt tagit med min vännina i bilen.sagt att vi skulle ut o handla och sen under färd hade jag sagt till henne att nu åker vi till polisen. jag följer med dig in och hjälper dig dr. i annat fall kan man faktiskt gå in och be o få prata med en polis. under samtalet med polisen får man berätta vad som hänt och sedan kan polisen utifrån det se vad för rubricering som det bir misstanke om. kanske är det faktiskt så att din vännina behöver någon som i princip handgripligen tar tag i saken. för att hon inte orkar själv helt enkelt..........
    Så fick jag nästan göra med en kompis. Då var det kvinnojouren hon skulle ringa till. Hon hade skjutit på det läänge. Ville inte besvära dem. Så ringde hon förtvivlad över en sak som hänt. En halvtimme senare stod jag utanför hennes dörr med numret på en lapp och mobilen framme och sa: Nu ringer du....

Hon förstod nästan att jag skulle komma och hade hoppats lite på det med. För hon orkade inte ta tag i det själv och kände det tryggt att ha mig där som stöd när hon ringde. Jag följde även med till polisen när hon gjorde anmälan.
  • Anonym (!!!)

Hej TS , Anonym och Anonym(mm)!!!

Tyvärr, finns det alltför många, som anser man ska ej blanda sig i, så fort det blir problem, som innebär personlig insatts..

Sen de, som lever med en psykopat, de blir snabbt isolerade av psykopaten.

Eller tom möts av "Vad var det vi sa!!!", när de börjar se klart och/eller tagit sig mod till bryta upp och ev skulle be om stöd.

De sk vänner har tydligen inte förstått, psykopatens mönster, att få sin utvalda välja sida (mycket tidigt!!!)och DÅ i detta vägskäl framstår vänners klarsyn, som märkvärdiga och orättvisa. För HAN har ännu bara visat sin ljusa sida..

Eller att när väl det hela kommit igång, så har den, som utsatts kommit snabbt till ett stadie, där det inte finns någon självkänsla kvar. Bara rädsla och skam!!!

Stor KRAM till ALLA, som ställer upp för sina kompisar!!!

Svar på tråden Min väninna blir förföljd