• MartinaE

Hur sköta guldfiskar i skål?

Min dotter fick en skål med ett par guldfiskar för några veckor sedan. Dock fick vi inte så mycket instruktioner om hur man skulle sköta om dem. Har försökt och googla men får inte upp något hur ofta de ska ha mat och hur man gör rent i skålen? Nu ger jag dem lite mat varannan dag, men de verkar väldigt hungriga...

please help me =)

• Svar på tråden Hur sköta guldfiskar i skål?
  • Mia118

Rekomenderar dig att köpa en liten pump att sätta i skålen. Då behöver du inte göra rent lika ofta. Kanske en gång i veckan eller t.o.m. varannan vecka. Utan pump blir det FORT smutsigt. Man ser själv när det behöver göras rent. Mat ska dom ha lite varje dag.

• blues0504

Vill inte vara otrevlig på något sätt men jag tror att det inte längre är lagligt att ha guldfiskar i glasskålar. Det anses tydligen som djurplågeri.. hoppas du inte blir besviken. det finns jätte fina små akvarier som är rektangulära. Lycka till!!

• Mia118
    MartinaE skrev 2009-01-25 21:33:04 följande:
    Det är en ganska stor skål, tror inte det är nån fara.
    Den behöver vara på minst 45 liter tror jag för att det inte ska räknas som djurplågeri.
  • Philofix

Jag känner faktiskt en person som hade sin guldfisk i en skål, efter 1,5 dygn var fisken död. Jag anser att det är djurplågeri att ha en fisk i en skål.

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • tii

Philofix skrev 2009-01-25 21:36:50 följande:

Jag känner faktiskt en person som hade sin guldfisk i en skål, efter 1,5 dygn var fisken död. Jag anser att det är djurplågeri att ha en fisk i en skål.
    Jag tycker också att det är djurplågeri.
  • skorpionen80

Oj, köp ett stort akvarium, en guldfisk behöver minst 250 liter. Ingen fisk mår bra av att bo i en skål. Det är lag på att minst en sida av akvariet måste vara insynsskyddat så att fisken får lite lugn och ro.

Köp hellre ett mindre vanligt akvarium och byt ut guldfiskarna mot tex guppys som är mindre och behöver mindre vatten.

Svar på tråden Hur sköta guldfiskar i skål?