Hur barnsäkrade ni er järnspis?
Hejsan!
Vi har en gammal järnspis i köket som vi vill fortsätta använda när det är lite kyligt hemma. Ni som också har en som ni fortsatt elda i -hur barnsäkrade ni runt den?
Hejsan!
Vi har en gammal järnspis i köket som vi vill fortsätta använda när det är lite kyligt hemma. Ni som också har en som ni fortsatt elda i -hur barnsäkrade ni runt den?
Vi har inte barnsäkrat varken den eller kakelugnen i vardagsrummet. Vi hade tänkt göra det, men hittade inget lämpligt och så märkte vi att barnen förstod när vi sa att det var hett och visade att det brann. Hade också extra koll på dom då. Det har gått bra utan olyckor.
Vet att jag har hört om folk som lagt upp någon sorts kompost nät runt. Och så finns det att köpa på barntillbehörsaffärer "staket" att lägga upp. Men det är ju kanske svårt att använda spisen då.
Hej! Vi har flera eldstäder bla vedspis och kamin som vi värmer vårt hus med och barnen har aldrig brännt sej. Däremot passar vi noga barn på besök men hittills har ingen olycka skett. Som sas i tidigare inlägg: barnen förstår!
Ïnte alls. Barnen känner att det är varmt. Om det går, så låt dem vara med och hjälpa till att göra upp elden så blir de mer delaktiga. De kan hjälpa till att riva papper eller annat.
Vi har inte barnsäkrat varken vedspisen eller cronspisen.
Inget av våra 3 barn har nånsin brännt sig på dem. de har lärt sig fort att de är varma.
Jag har inte heller barnsäkrat vedspisen. dottern lärde sig väldigt tidigt att vara försiktig kring den. Å andra sidan blir vår vedspis inte tokvarm på framsidan om man eldar vanligt, så man kan faktiskt stöta emot den utan att bränna sig. Det är bara om jag ställer in spjället till ugnen som vi får en tokvarm framsida.
Vi har gjort ett eget skydd av en gammal spjälsäng. Långsidan på sidorna om kaminen och de två korta på framsidan mot varandra. Funkar kanon. Kompostgaller är för langligt tycker jag - och sån grind man köper är för dyrt. Så 200 spänn för en gammal spjälsäng var kanon. Sen fäster man den i väggen bara. Vi har gjort en anordning så man kan haka av den lätt
jag tycke att det är bättre att lära barn att de kan bränna sig om de tar på spisen när den är varm