• Katta86

Vad för sås till torsk?

Först måste jag fråga, får man äta torsk när man är gravid?

Jag tänkte fixa lite torsk och potatis i morgon men kom på att jag inte har en aning om vad man kan ha till? Finns det någon god sås att fixa till?

(¯`°?.¸ ღ Anton o7o8o2 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vad för sås till torsk?
  • PetraMunchen

Självklart ska du äta torsk som gravid. Det är ju jättebra mat, fisk ska man ju äta helst 2 gånger i veckan, bra för utvecklingen av barnet. Bara stora tunga fiskar du ska undvika (typ svärdfisk/tonfisk och liknande) och insjöfisk. God sås kan ju vara allt från hollandaise till äggsås, eller varför inte göra en sås på dill och grädde?

• Katta86

Dill och grädde? Det lät inge vidare?

Hur gör man äggsås?

• löksill

Jag brukar göra en vanlig vit sås. Dela kokta ägg i mindre bitar och röra ner dem i den vanliga såsen.

Katta86 skrev 2009-01-25 22:26:53 följande:
    Dill och grädde? Det lät inge vidare?Hur gör man äggsås?
  • Silverkatten06

ägg- och dillsås - smaskens!

Och här borde det kanske stå nåt fyndigt?
  • löksill

Ett annat tips med torsken är att du delar den i bitar och lägger bitarna i botten på en ugnsfast form. Gör en vit sås som du kryddar med salt, peppar och dill. Häll såsen över torsken och ha den i ugnen en stund (20 min-30 min, beroende på om den är fryst eller tinad). Jättegott med potatis och ärtor till.

• Katta86

Kan ni ge mig recept är ni snälla? Jag är usel på att laga mat, eller nej det är jag inte men jag har så fruktansvärt dålig fantasi och har därför inte provat nya saker.. Och fisk har jag överhuvud taget aldrig ens tittat åt! =)

• Katta86

Jag menar, vad är en vit sås?

• Silverkatten06
    Katta86 skrev 2009-01-25 22:32:09 följande:
    Jag menar, vad är en vit sås?
    En vit sås görs på en bottenredning, alltså smör och mjöl som sedan spädes med mjölk eller grädde. Jag har ett supergott recept på ägg och dillsås i nån kokbok, återkommer om ett tag med det...
  • Samson Biceps

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.... Dillsås

• Silverkatten06
    Sorry, jag skrev fel tidigare, det ska ju vara persilja och inte dill. Blandar alltid ihop dem, vet inte varför...
    Ägg och persiljesås (för ca 4 pers eller 800 g torsk/sej eller liknande fisk)
    2 msk smör
    2-3 msk vetemjöl
    2,5 dl vispgrädde
    2,5 dl vatten
    1 fiskbuljongtärning
    2 ägg
    1 dl finhackad persilja
    Salt
    Vitpeppar
    Smält smöret i en kastrull. Strö över mjölet och låt fräsa i 2 min under omrörning. Tillsätt grädde, vatten och buljongtärning. Koka upp under omrörning. Låt småkoka ca 5 minuter.
    Koka äggen, Kyl, skala och hacka äggen. Tillsätt dem och hackad persilja i såsen. Smaka av med salt och vitpeppar.
    Inte så nyttigt recept kanske, men supergott
  • TinaElisabeth

Perfekt för dig som inte är så haj på matlagning (utgår i från det du skrev själv) är att köpa smaksatt cremefraiche och tillaga fisken i ugnen. Jag har två favoriter, den med saffran och tomat och så finns dte en som heter timjan, citron och nåt mer... kantarell eller nåt.

Jag gör helt enkelt så att jag lägger fisken i en ugnsform som är bara lite större än fiskbitarna. Om du har ett fiskblock så kan du dela det i tex 4 bitar. Salta och peppra på fisken. Häll över cremefraiche och in i ugnen i 200 grader, ca 25 min. Beroende på hur tjock fisken är. Men om du tar ut o kollar med tex en sked där det är tjockast så ska fiskköttet vara vitt, inte genomskinligt.
    Till det brukar jag ha kokt potatis, riven morot och gröna ärtor! Smarrigt! DU kan givetvis använda vilken smak på cremefraiche som helst.

• Katta86
    TinaElisabeth skrev 2009-01-26 12:49:48 följande:
    Perfekt för dig som inte är så haj på matlagning (utgår i från det du skrev själv) är att köpa smaksatt cremefraiche och tillaga fisken i ugnen. Jag har två favoriter, den med saffran och tomat och så finns dte en som heter timjan, citron och nåt mer... kantarell eller nåt.Jag gör helt enkelt så att jag lägger fisken i en ugnsform som är bara lite större än fiskbitarna. Om du har ett fiskblock så kan du dela det i tex 4 bitar. Salta och peppra på fisken. Häll över cremefraiche och in i ugnen i 200 grader, ca 25 min. Beroende på hur tjock fisken är. Men om du tar ut o kollar med tex en sked där det är tjockast så ska fiskköttet vara vitt, inte genomskinligt.Till det brukar jag ha kokt potatis, riven morot och gröna ärtor! Smarrigt! DU kan givetvis använda vilken smak på cremefraiche som helst.
    Det där lät som ett enkelt recept! Ska man stoppa in fisken fryst elle tinad?
  • Katta86
    Silverkatten06 skrev 2009-01-25 22:56:17 följande:
    Sorry, jag skrev fel tidigare, det ska ju vara persilja och inte dill. Blandar alltid ihop dem, vet inte varför... Ägg och persiljesås (för ca 4 pers eller 800 g torsk/sej eller liknande fisk) 2 msk smör 2-3 msk vetemjöl 2,5 dl vispgrädde 2,5 dl vatten 1 fiskbuljongtärning 2 ägg 1 dl finhackad persilja Salt Vitpeppar Smält smöret i en kastrull. Strö över mjölet och låt fräsa i 2 min under omrörning. Tillsätt grädde, vatten och buljongtärning. Koka upp under omrörning. Låt småkoka ca 5 minuter. Koka äggen, Kyl, skala och hacka äggen. Tillsätt dem och hackad persilja i såsen. Smaka av med salt och vitpeppar. Inte så nyttigt recept kanske, men supergott
    Det där lät jätte gott faktiskt! Hm.. Jag har till i eftermiddag på mig att fundera ut vad jag ska göra! =)
  • TinaElisabeth
    Katta86 skrev 2009-01-26 13:08:21 följande:
    Det där lät som ett enkelt recept! Ska man stoppa in fisken fryst elle tinad?
    Ja, det är enkelt! Och idiotsäkert. Sånt gillar jag! =) Det enda som kan hända är att du tar ut den för tidigt ur ugnen så att fisken inte är helt tillagad och då är det ju så enkelt att lösa det problemet ... bara stoppa in i ugnen en stund tll. =)

Det har inte nån jättestor betydelse om den är lite fryst. Bara för tillagningstiden.
    Jag tycker det blir bäst om man tinar fisken (tex i micron) först. Det gör ingenting om den till och med blir lite tillagad i micron (brukar göra så för att spara tid) . Såg nån tv-kock som gjorde så oxå.
    Tar du fram fisken i god tid tinar du den enklast genom att lägga hela förpackningen i vatten tex i diskhon.
Svar på tråden Vad för sås till torsk?