Vad för sås till torsk?
Först måste jag fråga, får man äta torsk när man är gravid?
Jag tänkte fixa lite torsk och potatis i morgon men kom på att jag inte har en aning om vad man kan ha till? Finns det någon god sås att fixa till?
Först måste jag fråga, får man äta torsk när man är gravid?
Jag tänkte fixa lite torsk och potatis i morgon men kom på att jag inte har en aning om vad man kan ha till? Finns det någon god sås att fixa till?
äggsås
Självklart ska du äta torsk som gravid. Det är ju jättebra mat, fisk ska man ju äta helst 2 gånger i veckan, bra för utvecklingen av barnet. Bara stora tunga fiskar du ska undvika (typ svärdfisk/tonfisk och liknande) och insjöfisk. God sås kan ju vara allt från hollandaise till äggsås, eller varför inte göra en sås på dill och grädde?
Dill och grädde? Det lät inge vidare?
Hur gör man äggsås?
Jag brukar göra en vanlig vit sås. Dela kokta ägg i mindre bitar och röra ner dem i den vanliga såsen.
ägg- och dillsås - smaskens!
Ett annat tips med torsken är att du delar den i bitar och lägger bitarna i botten på en ugnsfast form. Gör en vit sås som du kryddar med salt, peppar och dill. Häll såsen över torsken och ha den i ugnen en stund (20 min-30 min, beroende på om den är fryst eller tinad). Jättegott med potatis och ärtor till.
Kan ni ge mig recept är ni snälla? Jag är usel på att laga mat, eller nej det är jag inte men jag har så fruktansvärt dålig fantasi och har därför inte provat nya saker.. Och fisk har jag överhuvud taget aldrig ens tittat åt! =)
Jag menar, vad är en vit sås?
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.... Dillsås
Perfekt för dig som inte är så haj på matlagning (utgår i från det du skrev själv) är att köpa smaksatt cremefraiche och tillaga fisken i ugnen. Jag har två favoriter, den med saffran och tomat och så finns dte en som heter timjan, citron och nåt mer... kantarell eller nåt.
Jag gör helt enkelt så att jag lägger fisken i en ugnsform som är bara lite större än fiskbitarna. Om du har ett fiskblock så kan du dela det i tex 4 bitar. Salta och peppra på fisken. Häll över cremefraiche och in i ugnen i 200 grader, ca 25 min. Beroende på hur tjock fisken är. Men om du tar ut o kollar med tex en sked där det är tjockast så ska fiskköttet vara vitt, inte genomskinligt.
Till det brukar jag ha kokt potatis, riven morot och gröna ärtor! Smarrigt! DU kan givetvis använda vilken smak på cremefraiche som helst.