• MammaM

Hur bort med MÖGEL på barnvagn

Ja, som rubriken lyder: Hur får man bort mögelfläckar på en barnvagns klädsel? Har försökt med allt (känns det som) men fläckarna går inte bort. Tyvärr uppstod dem nu under vintern när det var som fuktigast ute och den stod i våran o isolerade bod...trisst....

Någon som vet något mirakel medel????

• Svar på tråden Hur bort med MÖGEL på barnvagn
  • Cassanna

Mögeltvätt, sånt man tvättar kapell till båtar med

• Frango

Jag råkade ut för samma sak och fick reda på att det kallas svartmögel.
    Tyvärr så går inte svartmögel helt och hållet bort och är jätte allergiframkallande, jag blev rekommenderad att kasta tyget och inte utsätta ett litet barn för det.

Galltvålen kan ta bort synen av möglet men det finns risk för att det finns kvar, inte ens ozon tar bort skiten.

• MammaM

Å va trisst....nu är det bara på våran resevagn, så den anv ju bara någon vecka per år, men ändå.

Men om det är så att det är svartmögel och jätte allergent då borde man ju inte åka i en båt heller då dessa kapell oftast har eller har haft mögel på kapellet.

Någon mer som vet mer om det där med möglet???? Blir jätte osäker nu om jag ska forts anv vagnen. Och är jätte rädd att det uppstår på den nya som jag precis köpt.

• MammaM

Tackar för svaren jag fått men hoppas på fler svar från de som har erfarenhet.

• carola1977

Skulle inte använda en vagn som fått mögel på sig. Som någon annan skrev, även om man får bort fläckarna så är ju möglet kvar där. Inte bra för barnet att vistas i.

• Hille30

Hej!
    Jag har råkat ut för samma sak och fick då ett tips om att fukta med lite vatten och sedan gnugga med en maskindisktablett på prickarna. Låt det ligga ca en timme. Det funkade och det har inte kommit tillbaka!
    /Åsa

• 1977Maria Therese

Nä äckligt skulle kasera vagnen.

Finns billiga beg att köpa istället...

• MammaM

Jag har nu faktiskt tvättat vagnklädseln i mer än 30 grader (60 grader) och då försvann allt. Tog galltvål + yes + tvättmedel ;). Kände att det var värt att pröva om den ändå skull kastas. Så nu är fläckarna borta och vagnen lucktar frächt igen. Och sedan är det så att det är våran resevagn som anv max en vecka om året så då tror jag faktiskt inte att det gör verken till eller från för min dotter och allergier då jag nu har fått bort allt...de finns ju faktiskt de barn som åker i bilar som har mögel.....båtar som har mögel....dagis/hem som har mögel...och detta görs betydligt oftare än min dotter åker vagn. Så tack för alla tips och råd och tack för artickeln som gjorde mig klokare och faktiskt fick mig att besluta mig för att behålla vagnen.

Galltvål kan man köpa på tex DUKA.

• Epona

jag har mögelfläckar kvar på min vagn efter att jag lämnade in vagnen på mögeltvätt. Tror att möglet är borta för hade det varit kvar så hade det väl spridit sig? Min mamma påstår att det kan vara fläckar kvar fast möglet är borta. Vet inte vad jag ska tro.

• Vaniljkex

Klorin dodar mogel och tar bort flackarna, men ar ju inte jattebra for fargade tyger precis. Om vagnen inte ar vit skulle jag prova pa nagot osynligt stalle och se hur tyget reagerar.

• buffybus

eh jag skulle slängt vagnen iallafall..

vagnar ska förvaras inomhus eller isolerat förråd... annars möglar det ju garanterat...!!

André ska bli storebror i Juli-09
Svar på tråden Hur bort med MÖGEL på barnvagn