• Heleneced

Svärmor säger att han "måste" krypa innan han går

Vår tredje kille verkar strunta i att krypa och vill bara gå. Vi funderar på att han kanske kommer att hoppa över krypstadiet, det har man ju hört att vissa barn gör. Vi är inte det minsta oroliga men nu säger svärmor att det är väldigt viktigt att barnen gör allt och i rätt ordning för annars kan han bli sen med talet och annat??? Var kommer detta ifrån? Tror inte på det men vill gärna veta om fler hört det. Nån som haft barn som ej kröp? Blev ert barn sent med pratet?

• Svar på tråden Svärmor säger att han "måste" krypa innan han går
  • La Lola

Min dotter kröp aldrig o var väldigt tidig med talet.

Skit i vad svärmor påstår!

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • SIN74

Ingen av mina två kröp först och de ligger i fas med vad de ska kunna. Bry dig inte om hennes ord. Det enda som händer är att barnet kan vara frustrerat när det vill ta sig fram och inte kan.

• Gotlandsunge

Vår bvc-sköterska nämnde det för oss, så min sambo ältade det och var helt nervös över att dottern inte skulle krypa. Själv var jag inte speciellt nervös.

• TBS

Ni får väl helt enkelt sparka undan benen på honom när han försöker resa sig;)

Jag tror att det anses bra att barnet kryper för att det tränar hjärnan att koordinera händer och fötter, men massor av barn kryper inte och lär sig allt de behöver alldeles utmärkt ändå. Inget att oroa sig för alltså!

• Veladis

Nej, man måste inte "göra allt och i rätt ordning".
    Det är bra att kunna krypa dock. Bra motorisk övning och många forskare menar att de korsvisa rörelserna stimulerar samarbetet mellan hjärnhalvorna. Samt att kryprörelsen tränar väldigt många muskler (armar, axlar, rygg, nacke) som inte gång gör. Men man behöver inte lära sig krypa först och gå sen. Man kan ta en annan ordning.
    Säg det till din mamma du...

• Hannah76

Jag antar att det kommer ifrån att det finns barn som är senare med talet när de är tidiga i motoriken. men det finns ju barn som är sena med båda och de som är tidiga med båda.

• Mirris

Alexander kröp aldrig innan han gick. Han hoppade fram på rumpan.
    Han började gå när han var ca 10 månader.. och efter det lärde han sig att krypa.

Pratat har han gjort konstant sen jag ve tinte när..

Strunt i svärmor..

• Shadilly

Bullshit, jag kröp aldrig, jag drog mig fram på rumpan. Jag lärde mig gå, hoppa, springa, trå pärlor och läsa i alla fall - allt före tre års ålder :)

Svar på tråden Svärmor säger att han "måste" krypa innan han går