• fenomena83

Konstigt vid ersättning från Trygg Hansa vid autism, nån som varit med om samma?

Jag bara undrar om detta hör till vanligheten, för jag tycker det är lite konstigt.
    Har en son med autism, har Trygg Hansa barnförsäkring på honom, med Trygga Barn Plus.
    Den ska ersätta autism med ett engångsbelopp, om man tecknade den innan 6 månaders ålder.
    Vi tecknade den när sonen var 1 månad gammal så så långt är ju allt okej.
    Ringde för en evighet sen till TH och handläggaren kunde ge ett förhandsbesked om att vi skulle få beloppet utbetalt, för vi uppfyllde alla villkoren.

Men, sen ville hon ju ha in journalen från Habiliteringen där diagnosen stod, och det är ju klart.
    Men hon ville också ha in journalen från den som remitterade (Barnmottagningen) samt BVC?
    Jag fattar inte varför?
    Vad har bvc:s journal med saken att göra?
    Dessutom tar det en himla evighet för dom att handlägga detta.

Jag bara undrar hur det har varit för er som fått ersättning för samma eller liknande (eller känner nån som fått det).
    Hur har det gått?
    Nåt krångel?
    Är så himla nervös att de ska börja tjafsa och hitta nån fjantig omständighet som säger att vi inte ska få pengarna.

(känner mig fjantig som nojjar över detta då pengarna är strunt i sammanhanget, men ändå, om man förväntat sig något så....)

• Svar på tråden Konstigt vid ersättning från Trygg Hansa vid autism, nån som varit med om samma?
  • Snoffsan

Vi hade vänta barn försäkringen som ju ska täcka förlossningskador. Vår ena tjej fick en cp-skada och vi trodde självklart att vi skulle få ut pengar. Men efter oändligt många svängar med beställda journaler, tror allt tog typ ett år, så hade de hittat nån liten skriven rad någonstans så att de tyckte att de slapp betala ut pengarna. Vi fick heller självklart inte förlängd försäkring eftersom hon har sin skada. :(
    Nu säger jag ju inte att det blir så för er, men nog försöker de.

• fenomena83

Säkert försöker de. Det är ju ingen liten summa så det är väl inte så kul för dem att betala ut. Suck.
    Ingen som sökt ersättning för autism och blivit nekade?
    Nu menar jag alltså från plusförsäkringen. Annars är ju autism ett undantag.

• DAY

hejsan... startade en egen tråd o såg denna sen.
    jag har precis ringt till folksam om vår situation. så vi är i strartgroparna för detta. egentligen vet jag ingenting mer än att det borde vara rimligt med ersättning vid funktionsskada.
    vi fick ju våran diagnos först vid 15- års ålder. spelar det in? och vilka summor pratar vi om? förstår att det är olika för alla, men fattade av texten innan att det var en engångssumma?
    vänligen

• fenomena83

Vet inte hur det funkar med Folksam... jag trodde att det bara var Trygg Hansa som ersatte funktionshinder, men det är säkert ändrat nu, så att alla bolag har det, i allafall om man tecknat någon slags tilläggsförsäkring.
    Vill inte säga för mycket nu men jag har för mig att Folksam ändå är rätt bra på den biten.
    Har läst i en annan tråd här att någon fått ersättning för funktionshinder.
    Eller vad har ni för diagnos?
    För TH gäller att man ska ha tecknat tilläggsförsäkringen inom 6 månaders ålder och då ska man inte ha sett några tecknen på funktionshindret redan. Utan de ska ha kommit efter att man tecknat försäkringen. Så är det väl för de flesta försäkringar? Att man inte kan få ersättning för något som man sett innan.
    Tror inte att det spelar nån roll vid vilken ålder diagnosen getts.

• fenomena83

Och ja, det är en engångssumma man får. Eftersom man aldrig kan få ersättning för tex autism på annat vis (det är undantag i den vanliga barnförsäkringen), så får man bara en summa en gång och sen kan man inte "skylla på" autismen för fler ersättningsanspråk. Hos TH handlar det om 100 000.

• DAY

adhd med autistiska drag samt tourettes. jag har haft försäkringen sen han var liten och har aldrig anmält något om detta innan.

• DAY

fenomena83 skrev 2009-01-27 16:35:39 följande:

Och ja, det är en engångssumma man får. Eftersom man aldrig kan få ersättning för tex autism på annat vis (det är undantag i den vanliga barnförsäkringen), så får man bara en summa en gång och sen kan man inte "skylla på" autismen för fler ersättningsanspråk. Hos TH handlar det om 100 000.
    funderade på det där med att man inte kan "skylla på" autismen. vilka situationer skulle man kunna hamna i där det skulle kunna straffa sig för att man ansökt om detta tidigare? hoppas du förstår hur jag menar.
    vänligen
  • fenomena83

DAY skrev 2009-01-28 09:52:06 följande:

fenomena83 skrev 2009-01-27 16:35:39 följande:
    funderade på det där med att man inte kan "skylla på" autismen. vilka situationer skulle man kunna hamna i där det skulle kunna straffa sig för att man ansökt om detta tidigare? hoppas du förstår hur jag menar. vänligen
    Det är väl inte så att man inte kan söka för att man sökt för det tidigare, utan för att autism helt enkelt är undantaget i försäkringen. Tex finns det en grej som heter månadsersättning som man kan få om man har vårdbidrag. Men det gäller inte för autism. Det är en grej. Eller ersättningen för medicinsk invaliditet, som man får om man blir förtidspensionerad, den gäller inte heller för autism. Det är ju annars sådana saker som man annars kanske skulle vilja ha ersättning för för autism men går inte som sagt. Istället för detta får man en engångssumma en gång, och efter det så kan man alltså inte få nåt mer för just autism.
    Lite rörigt. Och dumt. Hoppas du förstår
  • fenomena83

Medicinsk invaliditet och ekonomisk invaliditet, vet inte vad skillnaden är... men det spelar ingen roll för man kan ändå inte få ersättning för det vid autism.

• DAY

tror jag fattar. tack för hjälpen. jag vet ju inte vad jag ska söka än, utan vid telefonkontakten frågade jag bara om det inte fanns något att söka och hon sa att hon skulle skicka blankett då det var möjligt.

• Ejnie

fenomena83 skrev 2009-01-28 18:13:46 följande:

Medicinsk invaliditet och ekonomisk invaliditet, vet inte vad skillnaden är... men det spelar ingen roll för man kan ändå inte få ersättning för det vid autism.
    Från konsumenternas försäkringsbyrås hemsida:

Medicinsk invaliditet kan betalas ut om barnet får en bestående invaliditet till följd av en ersättningsbar händelse. Bolagen har då ett gemensamt tabellverk som fastslår att t ex en amputation av ett ben från knäet ger 12 procents invaliditet om protesen fungerar bra, blindhet ger 68 procents invaliditet och insulinbehandlad diabetes utan komplikationer ger 15 procents invaliditet, osv.

Ekonomisk invaliditet betalas ut om barnet får en bestående invaliditet pga sjukdom eller olycksfall och därför aldrig kommer ut i arbetslivet eller endast kan arbeta halvtid pga sitt handikapp. Då kan 100 eller 50 procents ekonomisk invaliditet utbetalas.
Svar på tråden Konstigt vid ersättning från Trygg Hansa vid autism, nån som varit med om samma?