• Lukka

Funderar pa att flytta till Leksand/Insjön.. Nagon som kanner till de samhallena?

Vi funderar pa att flytta till Leksand alt. Insjön men vi har aldrig kommit dit. Nagon som bor dar eller som kanner till samhallena? Hur ar det att bo dar? Barnvanligt? Hur ar det med bostader? Finns chanser att hyra radhus? Hur ar hyreslagenheterna allmant? Vilka omraden rekommenderas och varför? Familjevanliga omraden? Hur ar det med kriminaliteten, finns mycket sadant? Bra skolor eller förekommer mycket/lite mobbning i skolorna? Bra buss- och tagkommunikationer?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Funderar pa att flytta till Leksand/Insjön.. Nagon som kanner till de samhallena?
  • Chantelle

jag har bott där i närheten .. jättefina områden ..
    de där med mobbning i skola de förekommer mer eller mindre i ALLA skolor .. men inte i alla klasser .. men .. allt de där har som sagt blivit bättre sen de har börjat ta tag i de där mera .. var juh lite annat på min tid

• Chantelle

du har juh buss och tåg kommunikation .. ganska så bra iaf .. har jag för mig .

• gt98mbj

Bor i Insjön sedan 5år tillbaka. Vi stor trivs, nära till allt skola dagis affärer mm.
    Det är nog lättare att få boende i Insjön än Leksand tror jag.

• mosterfialotta

jag bor i leksand! vill du ha mina svar på frågorna fast jag inte har egna barn? :-P

• Lukka

Absolut!

mosterfialotta skrev 2009-02-11 15:56:02 följande:
    jag bor i leksand! vill du ha mina svar på frågorna fast jag inte har egna barn? :-P
  • nirakkarlsson

jag jobbar i insjön och bor i dala-floda 4 mil därifrån,Leksand är svårt att få tag i boende men insjön är lättare.
    Vill du veta mer så hör av dig!

• Lukka

Vill gärna få svar på mina frågor i inlägget även vad gäller Insjön

nirakkarlsson skrev 2009-02-11 16:00:06 följande:
    jag jobbar i insjön och bor i dala-floda 4 mil därifrån,Leksand är svårt att få tag i boende men insjön är lättare.Vill du veta mer så hör av dig!
  • nirakkarlsson

det jag vet om insjön är att det finns ganska bra med buss/tåg till leksand/mora och till Borlänge

Barnvänligt tror jag att det är,har bara folk på jobbet som har barn där på dagis och dom är helnöjda iaf.

kriminaliteten vet jag inte så mkt om,men det spelar nog ingen roll vart man än bor så kommer man inte ifrån det,fast det är ju inte så det står i tidningen varje vecka om insjön.

Bostäder vet jag inte,men det går ju att ringa till kommunen och höra.

Vart bor du nu då?

• mosterfialotta

leksand och insjön är väldigt trevliga små byar, trodde alldrig jag skulle säga så, men det är sant!
    nu vet jag inte så mycket om insjön, men vet att det är många som bör där med barn och det finns bra dagis och skola, ganska lätt att få lägenhet där har jag hört. hus oxå, tror jag!
    leksand är väldigt charmigt och barnvänligt, finns inte så mycket lekparker och sånt men många dagis och bra skolor, nu vet jag inte hur det är med dagisplats och sånt..
    jag är uppvuxen i Moskogen, det är ett väldigt bra ställe att bo på om man har barn! finns dagis där(gick inte jag på) och det är ett fint område med hyreslägenheter, alla storlekar tror jag, och det är bra standard i de flesta tror jag! finns även köpelägenheter och "radhus". ca 2 km in till själva cnetrum. rekomenderar det!
    i allmänt så är leksand ett bar ställe att växa upp på kan jag tro, jag har då inte tagit skada menkan bli ganska långrtåkigt när man är tonåring, fast det blir det väl vart man än bor?!
    kriminalietet kan jag inte säga nåting om, läs våra tidningar! (dt.se)
    bussförbindelse funkar, men kunde vara bättre. tåg är bra!
    aa, känns som jag skulle kunna babbla i hundra år. du kan väl fråga om det är något du tycker jag missat eller vill veta mer om?! du kan mejla oxå!

• Lukka

På ISLAND

nirakkarlsson skrev 2009-02-11 16:11:17 följande:
    det jag vet om insjön är att det finns ganska bra med buss/tåg till leksand/mora och till BorlängeBarnvänligt tror jag att det är,har bara folk på jobbet som har barn där på dagis och dom är helnöjda iaf.kriminaliteten vet jag inte så mkt om,men det spelar nog ingen roll vart man än bor så kommer man inte ifrån det,fast det är ju inte så det står i tidningen varje vecka om insjön.Bostäder vet jag inte,men det går ju att ringa till kommunen och höra.Vart bor du nu då?
  • Lukka

Tack ska du ha! Mailar om det vaknar fler frågor!

mosterfialotta skrev 2009-02-11 16:17:34 följande:
    leksand och insjön är väldigt trevliga små byar, trodde alldrig jag skulle säga så, men det är sant!nu vet jag inte så mycket om insjön, men vet att det är många som bör där med barn och det finns bra dagis och skola, ganska lätt att få lägenhet där har jag hört. hus oxå, tror jag!leksand är väldigt charmigt och barnvänligt, finns inte så mycket lekparker och sånt men många dagis och bra skolor, nu vet jag inte hur det är med dagisplats och sånt..jag är uppvuxen i Moskogen, det är ett väldigt bra ställe att bo på om man har barn! finns dagis där(gick inte jag på) och det är ett fint område med hyreslägenheter, alla storlekar tror jag, och det är bra standard i de flesta tror jag! finns även köpelägenheter och "radhus". ca 2 km in till själva cnetrum. rekomenderar det!i allmänt så är leksand ett bar ställe att växa upp på kan jag tro, jag har då inte tagit skada menkan bli ganska långrtåkigt när man är tonåring, fast det blir det väl vart man än bor?!kriminalietet kan jag inte säga nåting om, läs våra tidningar! (dt.se)bussförbindelse funkar, men kunde vara bättre. tåg är bra!aa, känns som jag skulle kunna babbla i hundra år. du kan väl fråga om det är något du tycker jag missat eller vill veta mer om?! du kan mejla oxå!
  • Jossisen

Vi bor i en by mellan Leksand och Insjön. Mycket trevligt och barnvänligt! Tror inte det är så svårt att få hyreslägenhet. Däremot har det blivit rätt dyrt att köpa hus här på sistone.

• 4Morsan

Halloj!
    själv bor jag mitt i mellan i en by som heter häradsbygden . här finns det hyreslgh kanske även nått hus att hyra en byskola för barn F-6 och även ett föräldrakoperativ. trivs jättebra sen snart 4 år tillbaka. själv bor jag nästan bredvid fabriken som gör leksandsbröd om du har hört talas om det..

Svar på tråden Funderar pa att flytta till Leksand/Insjön.. Nagon som kanner till de samhallena?