• ussa

9-åring med "separationsångest"

Vår kille på 9 år har hamnat i en jobbig situation. Från att ha varit utåtriktad och självständig har han blivit otroligt "mammig" och "pappig". Han har svårt att gå hem till kompisar och leka, kan inte gå på kalas själv och vill helst bara vara hemma med oss... De flesta av hans kompisar ringer inte längre och frågar om han vill leka eftersom han aldrig vill leka (han är rädd att han måste gå hem till kompisen och leka).Det är så stor skillnad på honom nu mot hur han har varit förut och det är svårt att veta hur man ska hjälpa honom... Har någon varit med om något liknande? Tips o råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden 9-åring med "separationsångest"
  • Asil1

Han kanske har varit med om någonting som ni inte vet om. Något som han inte har berättat eller vill berätta. Behöver inte vara något stort men ändå. Så var det för mig när jag var liten. Inget jätte stort men det gjorde att jag blev lite "förändrad" när det gällde mina kompisar.

• ussa

Visst har vi frågat honom om det också men han säger att han inte själv vet varför han inte vågar "släppa taget" och leka som förut. Sedan är det klart att han kanske inte berättar allt för oss men han brukar ofta vara öppen och berätta om någon varit taskig eller om han blivit rädd för något. Som läget är nu måste min man vara med vår pojke på fotbollsträningen, på scouterna...överallt, egentligen. Det enda som fungerar är skolan dit han kan gå obehindrat. Där känner han sig trygg och har kompisar och det är vi väldigt glada för!

• Asil1

Låter jätte jobbigt!
    När jag hade det problemet så visste jag inte själv varför jag var "sån". Det är inte förrän i vuxen ålder jag har fattat varför jag var som jag var.
    Ta det i små etapper. Pappa kanske följer med till fotbollen men istället för att stå o titta, kanske går en kort prommenad bara i närheten. Självklart måste sonen veta att pappa tänker gå iväg. Sedan öka när det har gått bra ett tag. Han måste nog få självförtroende att han klarar sig utan mamma eller pappa.

• FrkPalindrom

Prata med honom om vad han är rädd för. Visa förståelse. Rädsla och separationsångest kan alla känna ibland, det är inget konstigt. Säg att han inte är annorlunda bara för att han känner såhär. Dra kanske exempel när du kännt likadant.
    Då kanske han öppnar sig och kan berätta vad han är rädd för ska hända. Då kanske ni kan komma på lösningar för hur ni kan göra det mindre obehagligt. Kanske kan han ringa varje gång känslan dyker upp, kanske kan du följa med och lämna längre och längre stunder. Gör dig små ärenden där så att det inte blir konstigt att du följer med. Kanske kan han själv få bestämma en rimlig liten belöning för varje gång han varit lite modigare. Kanske kan ni prata om vad hans rädsla faktiskt kostar honom (kompisarna) så att han förstår att det vill han jobba emot.
    Lycka till.

• ussa

Vi försöker göra just så att man är med honom från början och utökar tiden som han får vara ensam någonstans efterhand. Tyvärr går det lite i etapper, ibland är han "på g" och vill försöka och då kan han leka med kompisar ett par dagar i sträck. Men sedan kanske man inte hinner på några dagar och då känns det som man är tillbaka på ruta ett igen och får börja om... Vi har även träffat en kurator och pratat lite om rädsla och fått lite tankar om hur man tänker i sin rädsla, vilket har varit bra för oss alla. Det känns lite som om han kanske har förändrats som person och inte är lika intresserad av att leka längre men samtidigt är det lite svårt att vänja sig vid eftersom han har varit så annorlunda förut. Tyvärr blir det ofta bråk om just detta fast vi försöker vara förstående, men ibland känns det också som om S spelar på sin rädsla för att få slippa andra saker, som att sköta sina sysslor hemma (mata sina husdjur, mm). Ibland är det svårt att veta vad som är vad! Vad gör man?!

• FrkPalindrom
    Svar på #5
    ussa skrev 2009-01-26 11:54:30 följande:
    Vi försöker göra just så att man är med honom från början och utökar tiden som han får vara ensam någonstans efterhand. Tyvärr går det lite i etapper, ibland är han "på g" och vill försöka och då kan han leka med kompisar ett par dagar i sträck. Men sedan kanske man inte hinner på några dagar och då känns det som man är tillbaka på ruta ett igen och får börja om... Vi har även träffat en kurator och pratat lite om rädsla och fått lite tankar om hur man tänker i sin rädsla, vilket har varit bra för oss alla. Det känns lite som om han kanske har förändrats som person och inte är lika intresserad av att leka längre men samtidigt är det lite svårt att vänja sig vid eftersom han har varit så annorlunda förut. Tyvärr blir det ofta bråk om just detta fast vi försöker vara förstående, men ibland känns det också som om S spelar på sin rädsla för att få slippa andra saker, som att sköta sina sysslor hemma (mata sina husdjur, mm). Ibland är det svårt att veta vad som är vad! Vad gör man?!
    Tar nya tag varje dag. Låter bli att cementera något genom att tänka eller säga "han är så..."
    Försöker att sitta lugn i båten, inte förstora upp det. Ha tillit till att det går över. För det kommer det att göra. Om han slipper identifieras med det. Han är ju bara barn.
    Ena dagen går det hyfsat, nästa skiter det sig helt. Så är det väl för alla.
    Låt inte honom heller förlika sig med rädslan genom att använda den för att slippa saker. Säg "vi försöker igen" och gör det. Igen och igen, tills framstegen kommer allt tätare. Inte lätt, jag vet. Men det ingår tyvärr i avtalet föräldraskap. Styrkekram
  • ussa

Tack för styrkekramen o goda råd! Han är verkligen världens goaste kille så det är klart att man måste ha tålamod...fast ibland är det lättare att säga än att göra! Men vi kämpar vidare!

• Ros-Marie Rosa

Hej!  Läste om den 9 åriga pojken, hur har det gått för honom och har de blivit bättre? Jag är i samma situation nu, med min 9 åriga son (snart 10). Han vill bara vara med oss, vill inte leka med kompisar. Vi kan inte gå iväg utan att han ska med, räcker o gå till tvättstugan. Är han ledig så kan han inte gå tillbaka till skola och fritids efteråt, för han vill inte lämna oss. Kommer upp på nätterna och kollar att vi är i sängen. Detta tar så mycket på en själv och på han.
     Om ni har några tips på hur man kommer vidare så är all hjälp tacksam.

Rosa

• Livelovelearn

Vet att jag läst mycket om just äldern kring 9 år. Barnen går igenom en utvecklingsfas där man tänker mycket på liv och död, dvs existenteilla frågor.  På Psykoligiguiden beskriver de det hela på ett bra sätt tycker jag.

9-årsåldern. Nu kommer en ny period av mognad och utveckling, en ny orostid. Kallas ibland "de glömda åren" eftersom barnet sällan är utagerande och ilsket utan oftare tyst, lite inåtvänt och sårbart. Det grubblar och drömmer. Självkänslan är ofta inte så bra, man kan känna sig ensam och är rädd att göra bort sig. Samtidigt ifrågasätter 9-åringen ofta de vuxna, både föräldrar och lärare.

9-åringen behöver föräldrarna även om det kan verka som motsatsen. "Gå din väg" kan betyda "kom". Barnet behöver få vara ifred med sina tankar men behöver också föräldrarnas stöd. Att finnas till hands, att lyssna och respektera och försöka förstå är viktigt. Liksom att vara tillsammans i vardagen - laga mat ihop, spela spel, idrotta.

Barnet börjar så smått förbereda sig på att lämna barndomen. Det rör sig i allt vidare cirklar utanför hemmet. Kompisar blir allt viktigare och att höra till, få vara med. Kunskapsbehovet är stort, barnet frågar mycket och söker själv information, i böcker och på nätet.

Psykosomatiska symtom är vanliga i 9-årsåldern. Ta dem på allvar innan problemen växt sig stora. Barnet söker sin egen identitet. Det kan kännas roligt att bli stor men samtidigt oroligt. Ena stunden kanske han skriker och anklagar, argumenterar och ifrågasätter och i nästa stund vill han sitta i knät och vara liten. Mörka tankar om livet och döden är inte ovanliga och kan ta sig olika fysiska uttryck som sömnrubbningar, ont i magen eller i huvudet. Det är viktigt att ta sådana symtom på allvar och söka hjälp innan problemen har vuxit sig alltför stora.

• Starkast

9år är en jobbig ålder.

Vårt barn drog sig undan så där också. Det kom sen fram att väldigt många saker "kändes PINSAMT" .
    När man är i en förpubertal ålder, som 9år är kommer denna pinsamheten. mer på vissa och mindre på andra.

Vi löser det med att han får gå på fritids 2g/vecka (han gör det sällan annars) samt att vi uppmuntrar honom massvis till att ringa olika kompisar.
    Hans lärare har hjälp till genom att prata med honom hur viktigt det är med kompisar. Att det kan kännas okej just nu - men när man står där ensam om ett par år är det inte lika roligt längre....

Vi måste puscha honom ordentligt, han ringer sällan självmant, men när han väl leker är han superlycklig
    För honom ligger det i fatet att han har en kronisk sjukdom som ofta gör honom trött och då vill han helst vara ensam i sitt rum och bygga lego och greja. 
    Men man måste tänka på framtiden. Man måste inte leka varje dag men nån gång under helgen iallafall. 

Svar på tråden 9-åring med "separationsångest"