• Karisma

Fråga ang spinning och lår

Måste bara fråga, min lillasyster funderar på att börja spinning.

MEN hon är rädd att det ska bygga så mkt på hennes ben, hur är det egentligen med spinning är det ett bra sätt att minska i vikt.

Min syster är inte speciellt stor egentligen, säkert bara 5kg övervikt. Smal midja med lite lite på magen put som hon vill få bort. Låren skulle hon gärna se minskade MÅNGA cm.

Kan spinning hjälpa henne att få bort låren eller finns det ngt bättre sätt? Tänkte jag skulle hjälpa henne komma på träningsmetoder för henne. Vi ska utomlands i Maj, hon har lite panik.

Snälla hjälp,

/Kristina

• Svar på tråden Fråga ang spinning och lår
  • isvinter

All konditionsträning är bra om man vill gå ner i vikt. Saknar ett riktigt svettigt rpm(spinning)pass, jisses vad längesen det var nu :).

• Pallas

All träning är bra för fettförbränning, jämfört med att sitta i soffan. Lågintensiv träning ger bäst förbränning under träning, högintensiv träning (som spinning) ger högre förbränning under längre tid.

Hur man blir att se ut när fettet förbränts och musklerna stärkts, beror nog till 99% på gener. Man kan inte punktförbränna fett, det bränns jämnt över hela kroppen. Är det fett hon vill ha bort från låren? Ja, då är spinning bra. Är hon skapt med samma gener som jag är spinning _inte_ att rekommendera om hon vill ha _små lår_.

• EttElaktTroll

Hon kan välja ett svagare motstånd och cykla lite snabbare istället så belastas inte musklerna i låren lika mycket.

• Karisma

Hon har breda lår och kommer aldrig kunna få "smala" men hon vill få dem smalare och är rädd att spinning ska bygga för mkt muskler.

Hon kör mest promenader nu.

/K

• Mandragora
    Karisma skrev 2009-01-26 11:52:29 följande:
    Hon har breda lår och kommer aldrig kunna få "smala" men hon vill få dem smalare och är rädd att spinning ska bygga för mkt muskler. Hon kör mest promenader nu. /K
    Muskler väller inte fram över en natt. Som kvinna är det dessutom mycket svårare att bygga muskler än män.

Tjejen får börja spinna och eventuellt hitta en annan aktivitet om flera månader om låren blir för mycket...
  • Micke54

Ligger hon inte på kcalöverskott finns det ingen risk för att få JÄTTEMUSKLER, som ovan redan nämnt muskler kommer inte bara av att man råkar titta på en hantel på gymmet som en del verkar tro. Kör hårt!:)
    Spinning är grymt bra konditionsträning och därför också bra för hälsan i allmänhet

• Karisma

Då ska jag se om jag kan få henne att börja med spinning.

Tack för alla svar jag fått.

/K

Svar på tråden Fråga ang spinning och lår