• tamate

mitt barn biter så det kommer blod, vad göra?

Pojken min är 5 mån och har 2 tänder i underkäken. Han har nu ett flertal gånger bitit mig i bröstet vid amning såd et rinner blod. Jag känner att detta gör att jag har svårare för att släppa mjölken och då biter han mig oftare.

Någon som har något tips på hur jag kan göra för att lösa situationen?

- det som inte dödar härdar!
  • Svar på tråden mitt barn biter så det kommer blod, vad göra?
  • NinnaBus

Provat amningsnapp? Vet inte om det fungerar mot bitande, men brukar hjälpa om man har sår...

• logg81

Jag fick tipset på amningshjälpen att jag skulle vråla för kung och fosterland så Lina blev rädd när hon bet. Och det hjälpte.
    Amningsskydd funkade inte alls...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • tamate
    logg81 skrev 2009-01-26 01:43:23 följande:
    Jag fick tipset på amningshjälpen att jag skulle vråla för kung och fosterland så Lina blev rädd när hon bet. Och det hjälpte. Amningsskydd funkade inte alls...
    ha ha, då kommer jag skrämma både barn och djur och hundarna väcker gubben och dottern =)

jag hoppar till och ryter till när han biter men då skrattar han bara och biter ännu snabbare igen =(
  • Bebis

Jag råkade skrika när Ludwig bet mig och sen gjorde han inte om det.

Don't Panic
  • Ablan

Vet hur det där känns, min son bet mig varje och gång flera gånger vid varje amningstillfälle efter att han fick tänder, jag skrek (inte av taktiska skäl utan för att det gjorde ont som fan) han besvärades inte ett dyft av det, tyvärr, så en dag bet han av halva min bröstvårta och då gav jag upp....

• MalinBN

Min son gjorde likadant när han fick sina första tänder vid omkring 7 månader. Fick detta råd av en erfaren amningsbarnmorska:

när han biter, så stick in fingret (så att vakuum släpper) och ta ut tutten ur munnen på honom. Säg bestämt Nej. Efter ett tag kommer han att förstå att bita = ingen tutte. (När du sagt nej och markerat kan du givetvis fortsätta att amma igen tills han är mätt. Det lilla avbrottet räcker). Var konsekvent.

Första gångerna jag gjorde så tittade min son på mig med en trulig uppsyn som "Va ere med dej nurå!" men efter ett tag "lärde" han sig mycket riktigt och det blev slut på bitandet. Jag ammade honom sedan till han var 14 månader och hade _många_ tänder.

Det kändes lite läskigt först att sätta en gräns (om än en mild sådan) för en sån liten, men jag märkte att han inte for illa av det. Tvärtom var det en förutsättning för att kunna fortsätta amma.

Lycka till!

• tamate
    Ablan skrev 2009-01-26 06:48:54 följande:
    Vet hur det där känns, min son bet mig varje och gång flera gånger vid varje amningstillfälle efter att han fick tänder, jag skrek (inte av taktiska skäl utan för att det gjorde ont som fan) han besvärades inte ett dyft av det, tyvärr, så en dag bet han av halva min bröstvårta och då gav jag upp....
    seriöst? måste ju gjort skitont.
  • tamate

idag har han inte bitit något så jag hoppas han lugnat ner sig, men vi får väll se

tack för alla tips =)

• Ablan
    Svar på #6
    Ja seriöst. jag grät så att tårarna sprutade komiskt i efterhand, men inte roligt få, det tog flera veckor innan det hade läkt helt.
    tamate skrev 2009-01-26 14:00:43 följande:
    seriöst? måste ju gjort skitont.
    Så gjorde moin mamma på mig när  jag var liten har hon berättat, jag slutade faktist att bita efter ett tag.
    MalinBN skrev 2009-01-26 10:19:45 följande:
    Min son gjorde likadant när han fick sina första tänder vid omkring 7 månader. Fick detta råd av en erfaren amningsbarnmorska: när han biter, så stick in fingret (så att vakuum släpper) och ta ut tutten ur munnen på honom. Säg bestämt Nej. Efter ett tag kommer han att förstå att bita = ingen tutte. (När du sagt nej och markerat kan du givetvis fortsätta att amma igen tills han är mätt. Det lilla avbrottet räcker). Var konsekvent. Första gångerna jag gjorde så tittade min son på mig med en trulig uppsyn som "Va ere med dej nurå!" men efter ett tag "lärde" han sig mycket riktigt och det blev slut på bitandet. Jag ammade honom sedan till han var 14 månader och hade _många_ tänder. Det kändes lite läskigt först att sätta en gräns (om än en mild sådan) för en sån liten, men jag märkte att han inte for illa av det. Tvärtom var det en förutsättning för att kunna fortsätta amma. Lycka till!
  • Kreolskan

Min son har börjat bita mig och jag säger "Aj!" jättehögt varje gång. Då blir han jätterädd och släpper bröstet, börjar gråta och vägrar ta bröstet igen! Så idag har jag inte ammat mer än en gång trots att jag annars ammat 4-6 ggr per dag. Jag tycker att det är för tidigt att sluta och nu vet jag inte hur jag ska bete mig. Sonen gick nästan i brygga av rädsla och ilska på eftermiddagen idag. Omöjligt att amma. Funkade inte med sånt där skydd heller för det vägrade han att ta i munnen.

Vad göra?

• mamma tinka

För mig funkade det inte heller att säga ifrån. Sonen blev inte alls rädd utan skrattade och plirade och charmade tills jag oxå började skratta.
    Det som funkade var att stoppa in fingret lite bryskt så att jag fick loss honom från bröstet och sen fick han inte fortsätta äta på en stund. På det viset gick det ganska fort att lära honom att man inte får bitas.
    Fast han testar ibland fortfarande.

Svar på tråden mitt barn biter så det kommer blod, vad göra?