• TigerLily

Kan marsvin vara homosexuella?

Har 2 marsvin, hanar. Nu börjar jag tycka att de beter sig konstigt... Den mindre (som jag nu undrar om det är en hona) lixom kråmar sig och "kuttrar" samtidigt som den lixom smyger på tå... och den andra verkar vilja sätta på den hela tiden. Ställer sig bak på den och lixom biter i nacken, ryggen. Eller är det en dominansbeteende bara? Har kollat men tycker det ser ut som att båda har snopp... men den enas är lixom större. Fast nu vet jag ju inte hur en honas kön ska se ut på ett marsvin. Men de är så unga fortfarande, när blir de könsmogna? Den minsta är ca 5 mån och den andra är lite äldre, men båda är under året.

• Svar på tråden Kan marsvin vara homosexuella?
  • LeWi

Jag har för mig att man har sett exempel på "homosexualitet" bland väldigt många djurarter. Finns det bara hannar så ger de väl utlopp för den biten av livet med det som står till buds kanske?

Klart att det kan ha med dominans att göra också.
    Men, spelar det någon roll?
    Sålänge de trivs ihop så

I reject your reality and substitute my own.
  • TigerLily

Hahaha, nä, det spelar mig ingen roll alls. Utan var mest orolig att det ska bli en massa ungar bara. Men då vet jag att det inte är ovanligt. Men betyder det att de inte trivs med varann? Eftersom den stora verkar vara på den lilla hela tiden... och biter honom i ryggen.

• theresen

Kolla könet på dom.
    Killar har "O-format" åh tjejer har "Y-format".. :)

• Poison Girl

Homosexualitet är inget ovanligt i djurriket. Det finns (fanns?) väl nån utställning som handlade om homosexualitet och djur. Eller var det en bok? jag minns inte riktigt. Iaf var det vanligt att ha homosex hos många djurarter.

• dellelgarin

Det är lätt att se kön på marsvin, lägg dem på rygg och tryck lite försiktigt ovanför könet , på hanar kommer det ut en snabel, på honor inte. Om man tycker det är svårt att se O och Y.
    De kan bli könsmogna redan från 5 veckor. Hur länge har de varit tillsammans?
    Jag har själv två hanar som kuttrar runt varandra hela dagarna, speciellt när de varit ifrån varandra ett tag.

Jag har det bra här på åkern
  • TigerLily

dellelgarin skrev 2009-01-26 09:13:02 följande:

Det är lätt att se kön på marsvin, lägg dem på rygg och tryck lite försiktigt ovanför könet , på hanar kommer det ut en snabel, på honor inte. Om man tycker det är svårt att se O och Y.De kan bli könsmogna redan från 5 veckor. Hur länge har de varit tillsammans?Jag har själv två hanar som kuttrar runt varandra hela dagarna, speciellt när de varit ifrån varandra ett tag.
    Båda verkar ha en liten snopp i mitten av ringen lixom. Vi har haft dem i 2 veckor bara.
  • Doodin

Hej,
    Har två killar som är födda 1dec-08 och de sätter på varandra emellanåt. Det är som du säger ett dominansbeteende eller rangordningsbeteende. Runt 10-11veckor har jag för mig de blir könsmogna. Du kommer säkert snart märka vem som är "bossen" av dem.

ღღAdam 011028 ღღღ Ellen 051202 ღღ
  • germania

TigerLily, det är som Doodin skriver. Dom håller på att göra upp om rangordningen. Så här gör även honor.

• TigerLily

Ok, tack för alla svar! Ser bara så sjukt lustigt ut hur minstingen går och kuttrar å kråmar sig å sen kommer den större och sätter PÅ honom!! Alltså på riktigt typ. Hahahaha!!! *skrattar så tårarna rinner* Minstingen verkar ju gilla det dessutom, han går ju och lixom gör sig till framför den större! *asg*

Svar på tråden Kan marsvin vara homosexuella?