• Rodenback

Vad gör man när ens dotter vägrar gå upp på morgonen och inte kommer iväg till skolan?

Hon är på väg in i tonåren. Håller sig vaken på olika sätt på kvällar-nätter. Vad gör man? Det går ju inte att tvinga någon att gå och sova, tvinga någon att gå upp.

Jag har givetvis provat allt. Jag vill höra ifrån andra som har eller har haft liknande problem.

• Svar på tråden Vad gör man när ens dotter vägrar gå upp på morgonen och inte kommer iväg till skolan?
  • Tygtiiger

Hur gör du på morgonen?

Ta täcket och dra upp alla persienner. Det går inte att tvinga någon att gå upp men man kan göra det jäkligt obehagligt att ligga kvar.

Varför vill hon inte gå till skolan?

Och "allt" betyder ju olika saker för olika människor VAD har du provat?

• mariahammarberg

fråga varför hon inte vill till skolan? Är det ren trötthet eller kan det vara ngt som hänt så hon känner sig utanför ell liknande? prata med klassföreståndaren om denne kan se ngt problem.

Från en viss tid på kvällen är det TV och datorförbud. kan hon inte sova får hon vara vaken men får inte använda dessa saker typ kl22:30 Efter ett tag kanske det blir tråkigt att hålla sig vaken...

Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • Jessa med 3

Jo, man kan tvinga barn att gå upp - och det måste man till sist. Hota med att följa med henne till skolan om hon inte går upp ur sängen frivilligt! (När ni först pratat om vad det hela beror på - men att vända dygnet är inte bra!)

• Chivasreal

Hon kan mycke väl va skoltrött då kan du höra med skolan om hon kan börja lite senare om de går å lägga om hennes schema eller nån praktik. Min dotter gjorde likadant men jag kom inte in på hennes rum då hon låst dörren å satt för en soffa så jag fick ringa skolan å göra nåt åt det hon vägrade gå.

• MammaHela

Om hon är på väg in i tonåren antar ajg att hon är ca 12-13 och då kan man verkligen tvinga upp ett barn. För det är just vad det är ett barn.

Först och främst ska du prata med barnet och fråga varför, har det hänt nått? Går det inte bra i skolan, prata även med skolan.

Sen så är det bara att sätta in restriktioner, tex, om du inte går upp på morgonen så är det dator/tv/mobil förbud hela dagen. Efter kl 21 är det med dator/mobil förbud (Tv kan vara ok till en speciell tid).

VBi vuxna måste tänka om och inte låta barnen styra hela våra liv. Det finns en mening med att vara förälder, om inte vi vet och visar vad som är bäst för en, varför ska man då vara mamma?

Stor skithög men ingen ponny
  • Lille Fi

när min syster (va 13-14) plötsligt börja missköta skolan, gick inte upp, ville inte dit, sket i läxor m.m o ingen fatta varför, hon sa inte ett ljud så visa de sig 6 månader senare att hon träffat en kille som va allt annat än snäll mot henne. kolla upp så att de inte är ngt sånt.

annars när min bror inte ville gå upp (han gick inte ens upp när brandlarmet tjöt) så skvätte ja lite vatten i ansiktet på honom efter måååånga försök att få upp honom o varningar!

Harry 8 feb ´08
  • Chivasreal

Har hon svårt å somna på kvällen? Eller är hon bara vaken för å va på datorn?

• Heahog

Hehe, så där är min dotter oxå.. Herregud vilket liv det blir om man tjatar om att hon sak lägga sig eller gå upp... inte kul för våra grannar att höra eller lillebror....

Blir ofta att jag får tassa på tå & låta henne vara, men så kan det ju inte fortsätta vara heller :(

• ebben

rodenback-ja du följer henne till skolan o ser till att hon går in i klassrummet!!
    DU bestämmer om en unge på väg in i tonåren!!
    Fast du ska ta reda på varför denne inte vill till skolan?
    händer nåt där så denne mår dåligt? fakta först,o se till att personen lägger sig o stiger upp o går-det är skolplikt i sverige.Man måste gå i skolan.vare sig man vill eller ej!

• storhumlan

Du är den vuxna i huset du bestämmer.

H*n ska bara upp på morgonen.

tala om att sköts inte skolan så gör skolan en socialanmälan som sen leder till många tråkiga samtal och besök.

så långt att skolan kan besluta om bonusår och hur kul är det??

DU är den som bestämmer.
    Men ni ska tala om detta i lugn och ro utan att bli arga.
    DU som vuxen måste behålla ditt lugn i smtalet.

Sköts inte skolan så dra in månadspeng,mobil påfyllnad,ta bort datan.

Det är inte fel att bestämma ´på ett rätt sätt.
    Men tonåringarna måste få säga sitt ang skolan.

Hjälper inte detta ta kontakt med skolan.

Svar på tråden Vad gör man när ens dotter vägrar gå upp på morgonen och inte kommer iväg till skolan?