• FrökenNilsson

kräftstjärtar-bäst före????

visst måste väl en burk med inlagda kräftstjärtar med bäst för datun 090118 vara ok att äta??????
    OBS!!! burken har INTE varit öppnad......

• Svar på tråden kräftstjärtar-bäst före????
  • Cornbread

jag hade inte ätit det då datumet gått ut med tanke på att det är skaldjur

• Cornbread

jag hade inte ätit det då datumet gått ut med tanke på att det är skaldjur

• FrökenNilsson

ok nej man blir ju lite osäker när det är skaldjur...

• Sara Li

Öpnna den och lukta. Luktar det ok så ska det förmodligen gå bra att äta. Bäst före är inte samma som sista förbrukningsdag.

• FrökenNilsson

smart det ska jag göra tack för hjälpen=)

• Cornbread
    Svar på #4
    Sara Li skrev 2009-01-26 10:23:59 följande:
    Öpnna den och lukta. Luktar det ok så ska det förmodligen gå bra att äta. Bäst före är inte samma som sista förbrukningsdag.
    sant som du säger, men med skaldjur ska man vara extra försiktig
  • LeifiLiten

Hallå! Jag hade en halv burk Garants kräftstjärtar i lake med ingående konserveringsmedel E202 E211, som hade öppnats för åtminstone 4.5 veckor sedan, gick ut för snart två veckor sedan och stått i normalkall kyl på närmare 8°C medan den varit i huset. Jag åt dem i går kväll och har mått finfint sedan dess :) Såhär gjorde jag:

Jag läste här och på massa andra ställen innan jag tog mod och rationalitet till mig och bestämde mig för att testa.

* Jag förstod det som att det inte var permanent farligt utan bara risk för väldigt obehaglig magsjuka eller annat som ändå är övergående.

* Jag läste ett inlägg från en som jobbar i fiskdisk att skaldjur som är farliga faktiskt smakar dåligt. Då luktade jag på dem och åt stjärtarna var och en så att jag kände smaken av varje innan jag svalde den, men ingen smakade konstigt.

* Jag förstod det som att magsjuka av dåliga skaldjur skulle märkas efter kanske 15 minuter så jag åt tre och väntade en halvtimme medan jag åt annat. Sedan åt jag femton och väntade 40 minuter till medan jag gjorde annat och till sist när jag inte kände mig alls påverkad av det åt jag resten av burken också.

Svar på tråden kräftstjärtar-bäst före????