• Fiviva

när ni väntade nr 2 efter att ha fått ett prematur barn....

Hur blev ni då bemött av er bm och vilka åtgärder tog?

Min som kom i v33 utan förklaring.
    När jag väntade mitt andra barn var jag jätte orolig och frågade om tätare kontroller.
    Min dåvarande Bm menade på att en gång är ingen gång två börjar bli en vana, vi kommer behandla din graviditet som vilken annan.
    Jag flyttade i v 19 och fick en annan bm. (tacka gudarna för det)
    Hon var av en annan uppfattning. bättre att kolla en gång för mycke..
    Visade sig att min dotter hade en under vikt på 33% i v 25 plus dåliga hjärtljud.
    Jag fick ligga inne med kortison och blev kollad med ul ändå till v 37.
    Men det kom iallafall ut en liten fågelunge på 2 kg och 43 cm..
    Jag är så glad att jag flyttade och fick en annan bm.
    Tog eran bm er oro på allvar och blev ni ordentligt kollade?

• Svar på tråden när ni väntade nr 2 efter att ha fått ett prematur barn....
  • Babe

Jag fick veta redan efter förslossning att OM jag blir gravid igen skulle jag få gå hos spec.MVC och det var tur det... i för sig fick jag tvins denna gång men jag blev inlagd i v29 och vi lyckades dröja på förlossningen till v35!! Bra att du stod på dig! Min ordinarie MVC-tant härhemma skrattade när jag nämnde att jag kanske bör få bli sjukskriven och det var dagen innan jag blev inlagd... tur att jag hade kontakt med specen, de förstår vad det hela handlar om... Lycka till!!

• Babe

PS. Födde som du första barnet i v33, vet ej varför, fick sammandragningar och tjejen ville u t helt enkelt... =)

• knäppisen

Jag gick privat o blev kollad lite extra med nr 2. Ettan kom i v 33 utan anledning.
    Fast det hjälpte inte, tvåan kom i v 29.

• mamma2ggr

Första dottern föddes i vecka 31+6 och jag fick i samband med det reda på att det fanns risk för att få tidigt igen, dock trodde läkaren som hade förlöst mig att jag troligen skull kunna gå längre nästa gång.

När jag sedan besökte mödravården när jag var gravid på nytt hann jag träffa fem olika bm och läkare som alla bara sa "det behöver inte bli likadant den här gången". Den sjätte tog mig på allvar och bokade ett extra ul i vecka 27. Dottern bestämde sig dock för att det var dags redan 26+1.

På sätt och vis kan man ju säga att det inte blev likadant den här gången.

• Proletariatet

Dottern föddes i v.24+1 och det blev bestämt från början att jag tillhörde spec.mödravården, från v.17 (eller om det var tidigare) fick jag gå på tappmätningar varannan vecka.
    Fick också lämna extra urinprover till min vanliga bm, då jag hade en infektion när dottern föddes.
    Dock satte förlossningen igång i v.22+2 andra gången, så jag blev inlagd med strikt sängläge, då blev det såklart undersökningar av olika slag i princip dagligen tills sonen slutligen föddes i v.35+1.
    Alltså, undersökningarna gjorde varken till eller från, när det sätter igång för mig går det fort, så skulle jag bli gravid igen skulle nog tappmätningar uteslutas.
    Jag skulle istället propsa på ett cerklage och kolla om man kan ha bricanylsprutor hemma.

• Fiviva

jag tror nog inte det blir fler barn för oss. känns hemskt att chansa när utgången ändå har blivit två friska barn trots omstänigheterna. tror inte jag vågar igen

• Babe

Ang. tappmätningar, det som jag fick höra på mina extrakoll på spec.mvc var att de inte ville göra tappmätningar i onödan av den enkla anledningen att det bara är ett sätt att öka på sammandragningarna och därmed förtidig fl... att göra det manuellt (med händerna) vägrade jag låta dem göra alls efter att en av ö-läkarna avrådde mig från det, fick mycket sammandragningar av det. När tappen mättes var 3e vecka ändå, gjordes set via UL.

• knäppisen

Fiviva skrev 2009-01-28 10:47:49 följande:

jag tror nog inte det blir fler barn för oss. känns hemskt att chansa när utgången ändå har blivit två friska barn trots omstänigheterna. tror inte jag vågar igen
    Jag förstår dej. Till mig sa både förlossningsläkaren o min mvc-läkare att en bebis nr 3 troligtvis skulle komma ännu tidigare än de första två (v 33 o v 29) så då bestämde vi oss väldigt kvickt för att det fick vara slut på barnafödandet i vår familj.
  • Babe

Fiviva och knäppisen: mmm, det råder delade meningar hos läkare om just detta med risken... men till mig sa ö-läkarna också att jag troligtvis hör till de kvinnor som helt enkelt föder tidigt, rent biologiskt... de hittde ingen direkt orsak. Så visst, jag älskar barn och skulle önska kanske ett till, men vet inte om jag någonsin vågar igen ge mig in i leken... =)

Svar på tråden när ni väntade nr 2 efter att ha fått ett prematur barn....